Bloggintresserade

8 mars 2012

Bottenplattan för huset - kantelement


Tänk nu ser man husets form för första gången. Längst bort blir vardagsrummet, hitanför köket och närmst entrén mm. I hörnet längst in till höger blir det tvättrum.

Det syns inte så väl men lite emellan träden ser man havet!


I nästa vecka görs bottenplattan. Hoppas nu att den hinner att härda tillräckligt för att huset skall kunna stomresas med start 2 april!

Mer om garaget

Limträbalken i garaget är nu på pass, det är också den träpelare vid hissen och den stålpelare på motsatta sidan i garaget, vilka håller limträbalken.

 Här ovan ser man var entrétrappan skall komma, på norra sidan om garaget. Röret vi ser skall gå till stupröret vid husknuten. Huset kommer en bit in över garaget, placerat på den raka delen av garageväggen. Trappan placeras ca 30 cm från garageväggen så att röret får ordentlig plats.

Vi ser här nedan att kantelementet för bottenplattan livar med garageväggen.


Vi måste göra klart marken nedanför backen där trappan skall byggas. Det blir en ca 2 meter plantering härifrån ända ned till Berndt Anders väg. Den färdiga vägen blir då ca 3 meter bred.
Trappan placeras som sagt 30 cm från garageväggen och stenen är 1,20 meter breda. Vi har ca 2 meter på oss för detta så det blir inga problem. Jorden fick vi skyndsamt köpa in från Jehanders i Kållered, Hasselfors jord. Det blir säkert bra för kommande växter. Vi skall även lägga jord på andra sidan om L-stöden för att återställa marken på grannens tomt. Det kommer så småningom att hänga klätterväxt nedför dessa fyra L-stöd.



5 mars 2012

Balkar till garaget

Här har nu leveransen från Willa Nordic AB skett av balkar för att hålla limträbalk som monteras innan "överhänget" av bottenplattan för huset görs över garaget. Morgans Husgrunder AB kommer i morgon, 2012-03-06 för att fixa detta.

L-stöd och stora stenblock för att hålla emot stenmassor

L-stöd är nu monterade för att hålla emot stenmassor i sluttningen på södersidan om garaget. Dan-Åke visar stolt hur de fick dit L-stöden. Vi mätte också upp var håltagningen skall ske för rören till poolen.


L-stöden sett lite på håll. Här får sedan växtlighet komma att dölja dessa så gott det går.


Här får stora stenblock som finns kvar från sprängningen utgöra "mur" då det är svårt att montera ytterligare L-stöd här vid sidan om de monterade L-stöden. Se här nedan. Vi får se om det går att få dit dessa stora block på ett bra sätt. Här får också växtlighet komplettera intrycket så småningom.


Puts på garagets utsida

Jag diskuterade idag, 2012-03-05, puts på utsidan av garaget med Morgan Dragstedt, VD Frillesås Mur och Puts. Denna del har jag inte fått offert på, vilket beror på att jag ännu inte är helt säker på hur mycket som behöver putsas. Det får bestämmas när fyllet på utsidan av garagets sidor är klart.

Den puts som kommer att bli aktuell är från Weber, precis som Lecablocken som har använts för att mura garaget. Den heter SERPO EF system (om jag förstod Morgan rätt):

- Rödgrunden
- EF fiberförstärkt hydrofoberat - 1 lager
- Glasfibernät
- Fiberbruk
- Selikonhartsfärg
- Ytputs Silco A -- finns i grått som jag vill ha

Oorganiska ytbehandlingar är de färger och putser som bygger på naturliga bindemedel som kalk, cement och silikat (vattenglas).

Organiska ytbehandlingar är de färger och putser som bygger på syntetiska bindemedel såsom akryl, alkyd och dylikt.

Oorganisk ytbehandling är i första hand en estetisk behandling, det vill säga den ger fasaden inget väderskydd. Regnvatten kan absorberas i putsskiktet, men vattnet kan utan hinder komma ut igen. Oorganiska ytbehandlingar ger en fuktig konstruktion men en snabb uttorkning. DET ÄR DENNA TYP JAG VÄLJER, TROR JAG. VAD TYCKER NI SOM LÄSER BLOGGEN?

Organisk ytbehandling förhindrar vatteninträngning i fasaden. Vatten inne i fasaden måste omvandlas till vattenånga för att komma ut. En organisk ytbehandling kräver betydligt hårdare puts än en oorganisk ytbehandling. Eftersom den organiska behandlingen avvisar vatten är det viktigt att fasaden är sprickfri innan behandlingen appliceras, då sprickor är punkteringar av vattenskyddet. Det vatten som läcker in måste omvandlas till vattenånga och diffundera ut.

SERPO Ädelputser består till större delen av krossad vit marmor, sk dolomit. Dessutom ingår kalk, cement, färgpiment och ibland glimmer. Det är den rena, vita marmorn som är hemligheten bakom ädelputsens/ytputsens unika egenskaper. Den förbättrar hållfastheten i alla klimat och ger en jämn ljus färg, som gör putsen lätt att pigmentera. Lisbeth: Jaha, det är med andra ord en oorganisk puts?

Ytputser/fasadfärger anpassade för Serpomin EF och Serposol:
  • Weber Sil A – Silikatstänkputs
  • Weber Silco A – Silikonhartsstänkputs--- det är då denna som blir aktuell i mitt fall? Och varför?
  • Weber Silikatfärg
  • Weber Silikonhartsfärg SERPO 303 AZ
  • Silikatfärg SERPO 305 AZ
  • Silikatstänkputs
  • För puts på Aquapanel ska Maxit Silkonhartsprodukter användas
Ytputser/fasadfärger kan tillverkas enilgt Maxits standardfärgkarta på ca 100 kulörer. Kulören kan även brytas fram från NCS-skalan eller från befintlig provbit. Vissa kombinationer av kulör och produkt går av tillverkningstekniska skäl ej att utföra. För framtagning av kulör mot provbit debiteras en infärgningskostnad. Krav på minimikvantiteter för tillverkning kan förekomma. Färgprover kan skilja sig något i kulör. Kulören kan också åldras eller smutsas ner. Beställ gärna ett motprov för att försäkra dig om att du får den kulören du tänkt dig.

Lisbeth: Det är mycket viktigt att få en kulör som jag tycker om. Återkommer om detta, när det blir aktuellt.

Frillesås Mur och Puts AB på besök

Morgan Dragstedt, VD vid Frillesås Mur och Puts AB, var här idag, 2012-03-05, med anledning av felaktig lutning av garagets sidoväggar. Vi kom överens om hur detta skulle hanteras. Det är mycket bra att företaget på detta sätt följer upp när det blir fel. Stort PLUS för Frillesås Mur och Puts AB.

Vi talade också om den vidare putsning som kommer att bli aktuell utöver Rödslamningen som har utförts - på vissa delar på grund av regnväder vid appliceringen - ofullständig. Detta rättas till liksom att de rödgrundar på ovansidan av lecablocken - där takstolarna kommer att möta.

Där de har rödgrundat kommer ett nät att appliceras innan finputsningen på insidan av garaget sker. Ev. håligheter och tandningar utjämnas, det kommer att bli en helt slät vägg på insidan av garaget.

Ett skäl till tandning av väggen längst bak i garaget var att järnet längst ned som satts för att hålla lecablocken på plats satts något fel.

Även denna vägg - längst in i garaget - finputsas - men de sätter inte upp nät där de inte har rödgrundat.

Balkblocken tillverkas i Norge och görs i en annan tjocklek än de Isolecablock som produceras i Sverige. Dessa balkblock läggs på ovansidan av garageporten. Då det är så stor spännvidd i mitt fall, garageport 3000 mm där garageväggen totalt är 7838mm, behövs dessa balkblock. Även denna skillnad i tjocklek tas om hand vid finputsningen.



2 mars 2012

Genomföringar i pool

För tätning av rörgenomföringar och detaljer av rostfritt stål, galvaniserad stål, hård PVC (dvs utan mjukgörare), se nedan. Rörgenomföringar med manschettinfästning utförs enligt "Lampor och dyl manschettinfästning i bassänger".

Underlaget skall vara av typ som anges och utfört enligt anvisningarna för "Tät- och sättsystem 5.1.1 - Bassänger inom- och utomhus". Detaljen som ansluts (i mitt fall lampa för ljus och vatteninlopp) skall vara fast förankrad i konstruktionen samt vara av typ som tillverkaren godkänt för ändamålet. se www.weber.se

Utförande

Rör av metall tvättas / slipas på ytan så att vidhäftningsförsämrande fetter och beläggningar avlägsnas.

Rör av plaster slipas på ytan med sandpapper.

Betongen / putsen i nedfasningen (djup 2-3 cm, diameter ca 3-4 cm större än detalj) och min 15 cm utanför primas med Prim 807 Pox. OBS! Skydda detaljen från primer.

Primer påföres med roller eller pensel och beströs därefter med ett heltäckande skikt tvättad och torkad sand i fraktion 0,5 - 1,0 mm.

När primern härdat fylls nedfasningen med Tec 827S Pox / Xerm 847 Pox som också dras ut på den primade ytan utanför utfräsningen.

Ytan på Tec 827S Pox / Xerm 847 Pox beströs med ett heltäckande skikt tvättad och torkad sand i fraktion 0,5-1,0mm.

Efterföljande applicering och anslutning av valt tätskikt mot härdplasttätningen görs enligt anvisningarna för tätskiktssystemet.

Ja, det var en hel del som behöver göras.

Konstruktionen av poolen och dess tätskikt

Det gäller att förhindra läckage från poolen, och därmed skydda underliggande betongkonstruktion mot inträngande vatten som kan skada konstruktionen och dess armering.

Ett viktigt villkor för att Weber som levererar Leca-blocken kan gå i god för konstruktionen är vattenkvaliteten. Weber måste verifiera vattenkvaliteten. Lämpligst är att man bifogar ett fysiskt vattenprov eller dokumentation på vattnet. Det är också viktigt att den reningsmetod som kommer att användas är OK.

Leca systemet och dess tätskikt lämpar sig endast där poolvattnet har en hårdhetsgrad > 5dH grader, sulfatmängd < 600 mg / L, magnesiummängd < 1000 mg/L och en löst koldioxidmängd som är < mg/L.

Jaha, och hur får jag reda på allt detta INNAN jag bestämmer tätskikt? Jag får höra med kommunen om vattnets kvalitet, och med poolteknikleverantören om reningsverket som denne kommer att leverera.

Vidare så gäller systemet endast på underlag av platsgjuten betong konstruerad för poolen. Här jag då inga problem!

Högsta temperatur på vattnet får inte överskrida +40 grader C. Lägsta temperatur +10 grader C, gäller material och underlag. MEN OJ - hur gör man med detta? Plus 10 grader??? Jag får ringa dem.

Val av keramik

Keramiken skall vara anpassad för användning i poolmiljö, vanligen klinker med vattenabsorption 0-0,5% enligt EN ISO 1054-3. Om oglaserad keramik (kan bli aktuellt i mitt fall) skall användas i poolen skall detta vara av tätsintrad kvalitet. Vad är det för något?

Använd inte plattor med reaktivt innehåll av kisel då risken är stor för alkalikiselreaktioner. Innehåller granitkeramik detta?

Nu blir det antagligen inte så att jag kommer att använda granitkeramik, eller tunna granitskivor 3-4 mm, då jag hellre vill ha tunnbetong eller tunnputs - vi får se hur det går med detta.

Underlag
Betongen vör uppfylla kravet för vattentäthet enligt SS 13 72 14. Betongens hållfasthet skall minst vara av kvalitet K40 gjord på anläggningscement. Ytan skall vara brädriven.

Betongplatta på mark skall ha ett kapilärbrytande skikt och vara väl dränerad. Dräneringen lär inte vara något problem i mitt fall. Jag får kolla vattentätheten och hållfastheten.

Skall täthetsprovning av poolen utföras kan detta påbörjas efter cirka 1 månad från gjutningen vid gynnsamma härdningsförhållanden. Tätningen av poolen skall ej påbörjas tidigare än 1 månad från utförd gjutning eller då täthetsprovning har avslutats.

Konstruktionen skall innan tätskiktsarbetet påbörjas ha max 95% relativ fuktighet.
Betongen blästras med fördel för att avlägsna partier med svag vidhäftning och för att öppna upp negativa luftblåsor och porer nära ytan. Laga dessa enligt anvisningarna i "Utjämning och lagning av underlag". Viktigt är även att hörn och vinklar bearbetas lika. Hörn skall avfasas till minst 10 mm radie. Putsade ytor skall ha en ytstruktur motsvarande AMA HUS 08, kapitel LBS, fotobil. putsstrukturer 2-3. se www.leca.se

Underlaget skall vid tätskiktsapplikationen vara rent, torrt, jämnt samt fritt från sprickor och annat som kan inverka negativt på vidhäftningen.

Vidhäftningen mot underlaget skall vara > 1,0 Mpa. Underlaget skall också uppfylla de för ändamålet ställda kraven avseende funktion, toleranser, belastning och utförande smat vara utfört enligt god branschpraxis.

Rörgenomföringar (inlopp av vatten, 2 stycken), infästningar (tror ej aktuellt i mitt fall) och ingjutningsdetaljer (i mitt fall endast en belysningspunkt 300 watt) skall vara fixerade och tätning mot dessa utföres enligt Webers anpassade anvisning för den aktuella detaljern innan påbörjad tätskiktsapplicering.

Utjämning och lagning av underlag

Större ojämnheter på vertikala ytor grundas med Cementbruk A Anl blandad med Vidhäftare enligt produktblad och utjämnas med Cementbruk A Anl. Utjämna ojämnheter på golv med Läggningsbruk K35 Anl.

Lokala omjämnheter, sprickor eller blåsor, upp till 3 mm, borstas eller injekteras med Vidhäftningsslamma Betoheft Anl.

Större sprickor och håligheter, upp till 50 mm, lagas med Lagningsbruk REP 65. Lagningsbruk REP 65 påföres när Betoheft Anl styvnat till men inte torkat, i det närmaste vått i vått. Lagningsbruket appliceras med lämpligt verktyg (tungslev eller liknande) och byggs upp till önskad tjocklek. Vid tjockare lagningar läggs nästa skikt när det första styvnat till. Förhindra snabb uttorkning för att undvika sprickbildning. Efter avslutad lagning kan hela ytan slammas med 2-3 Betoheft Anl för att få enhetlig struktur.

Applicering av tätskikt

Underlaget förvattnas till lätt fuktigt, hellre för torrt än för blött innan tätkskiktsappliceringen kan påbörjas. OBS Fritt vatten får ej förekomma. Starkt sugande underlag bör primas med Floor 4716 Primer spädd 1+5 (primer + vatten). Tätskiktet Tec superflex D2 appliceras i omgångar till en totaltjocklek om min 3 mm.

Lämpliga verktyg för applicering är slät stålspackel och 4 mm tandspackel. Första skiktet skall alltid skrapspacklas in för att få rätt täckning och täthet på underlaget.

När första skiktet är gångbart/belastningsbart (men fortfarande fuktigt) så läggs Tec Fibermassa över alla vinklar. Vid rörelsefogar (blir det aktuellt i mitt fall????) ...

OBS Tänk på torktiden mellan lagren. Ryggar och ojämnheter som uppstår i tätskiktet under påläggning slipas lätt ned med slipsten eller eftersläntas med slät stålspackel. Tredje lagret efterslätas med slåt stålspackel till ett slätt och porfritt heltäckande skikt.

Det nylagda tätskiktet skall skyddas mot regn, solbestrålning och frost före plattsättning. Den färdiga konstruktionen skall skyddas mot vatten och frost under minst tre veckor.

Ja, jag får väl nöja mig så här så länge.

Bottenplatta för poolen

Samtidigt med att bottenplattan för huset gjuts, gjuts även bottenplattan för poolen, 1 meter under färdigt altangolv. Detta altangolv kommer ca 3-5 cm under färdigt golv inne i huset.

Jag tänker mig sedan att väggarna muras med Leca. Roger Hallgren (R & H Byggteknik) ritar konstruktionen för detta.

På hemvägen från tandläkaren idag åkte jag förbi Gissléns. Jag ville höra med dem om det finns små, små svarta och vita stenar som kan användas i tunnbetong eller tunn puts som kan användas som beklädnad av poolväggar både inuti och utanpå, och på poolgolvet. De undersöker saken åt mig.

Tänk att jag där hos Gissléns träffade på ett vänligt par som just byggt en pool, och på det sätt som jag önskar! Ibland har man tur i livet. De rådde mig att gå in på www.leca.se - för att få råd om hur man kan göra, både vad gäller tätskikt och genomföringar (i mitt fall gäller det genomföring för ljus, och för införsel av vatten i poolen). Genomföring för utförsel behövs inte då jag vill ha en långsida med "overflow". De gav mig också mobilnummer till den person som byggt deras pool. Underbart!

Tänk, det kanske kan bli som jag drömmer om!! Riktigt i hamn är jag förstås inte ännu.

Fylle/gruslägging snart klart

Här ses Plattonmattan uppsatt på söderväggen med bubblorna in mot väggen - helt i sin ordning vad jag förstår. Plattonmattan sätt ordentligt omlott - ca 30 cm. Cellplasten är inte bara bra för att ta emot gruset utan också för dess isoleringsförmåga. L-stöden är nu beställda och är antagligen på plats på måndag morgon. Lasses Entreprenad kör hit dem. Tur att stöden fanns på lager så att detta kan bli klart innan de börjar med bottenplattan. Det blir fyra stycken L-stöd på denna sida, uppsatta som en terrassering.


Ytterligare leverans av grus - 0,1632 dimension - vilket är vanligast.



Jag fick också tillfälle att hälsa  på Linda, en ung tjej som kör 12 tons lastbilen med grus.


Det var riktigt roligt att kliva upp längs gruset på norrsidan för att se hur det ser ut här uppe där bottenplattan för huset kommer att gjutas i nästa vecka. Ser ni havet lite i horisonten? Jag kan föreställa mig hur fint det kommer att bli. Det blir en härlig rymd!


Kantelementets överkant för bottenplattan kommer att gå i nivå med de raka elementen som man ser här på bilden alldeles vid skopan.


Det är här L-stöden, sett uppifrån kommer att sättas upp. Det blir då stöd för gruset som läggs under den kommande poolen.


Här har gruset paddats, endast 1 gång närmast garageväggen så att den inte buktar inåt.

Här ser ni paddan. Det paddas tre gånger längre ifrån garageväggen.


Här går Markus och jämnar ut gruset innan han paddar. I slänten norr om garaget kommer snart entrétrappan att byggas.


Oj, jag vet inte vad detta är för dräneringsrör?!


Plattonrullen för framsidan av garaget, och mer grus!


Här ser man gränsen mot grannen i norr, det gula huset. Här kommer fyra L-stöd att sättas upp, men först gräs det ned ca 10 cm, för att det skall se snyggt ut mot grannen. Innan L-stöden sätts dit måste man gräva bort gruset här, vilket sedan får återläggas men inte ända upp. Det måste till jord här till överkanten av L-stöden på min sida, för att ge möjlighet till växtlighet här. Tänk att jag började nästan omedelbart att planera för växtligheten - långt innan alla idéer tog form angående själva huset. Det skall bli så roligt att plantera och se vad som händer! Om de växter jag väljer klarar sig här i min postglaciala mark, ok även om jag förbättrar en del med hitforslad jord.

L-stöd

Nu på morgonen, fredag 2 mars åker jag och beställer L-stöd, 8 stycken. 4 stycken till södersidan om garaget, och 4 stycken till den översta delen av gränsen mot grannen i norr (gula huset).

Den översta delen av uppfarten, den mot garaget, ligger 1320mm ovan grannens mark. Det är därför stöden behövs på denna sida. Grannarna är helt överens med mig om detta. Kanonskönt! De är verkligen rara.

Stöden söder om garaget skall "hålla" emot fyllet på denna sida, så att det inte blir en långt utdragen slänt. Hoppas att det ändå blir OK. Det kommer inte heller då att behövas lika mycket fylle.

I själva verket går det åt ruskigt mycket fylle bakom garaget, och vid sidorna.

Hoppas nu att de har applicerat Plattonplattorna ordentligt omlott. Jag får gå ut och kontrollera detta. Återkommer.

1 mars 2012

Ej nöjd med garagemurningen och slamningen

Jag har gått och funderat över ”reparationen” av garageväggarna och är alltmer olycklig över detta. Man ser här den "reparation" som har utförts. Sidoväggarna murades med en felaktiga lutning, 8,5 grader istället för 4 grader som angavs på konstruktionsritningarna.



På väggen där garageporten skall komma saknas en rad Leca-block över garagedörren!!!

Jag vill att detta åtgärdas och att ”reparationen” tas bort och ersätts. Översta delen av sidogarageväggarna behöver alltså åtgärdas så att det blir korrekt och att det INTE ALLS kan ses att det inte har gjorts rätt från början.

På min fråga om hur vi gör med avsaknaden av lecablock i framkanten, fick jag svaret av xxx,Willa Nordic: "Stenen i framkant monteras när takstolarna är på plats i övrigt så har jag pratat med Morgan på Morgans husgrunder och han sa att någon från murfirman kontaktar dig och förklarar murning och utförande."

Som jag ser det är det inte mycket att förklara, jag ser bara att det inte ser ok ut. Slamningen ser dessutom bedrövlig ut. Den har runnit och det ser ut som gardiner. Jag förutsätter att detta rättas till, liksom de hål som finns i några lecablock - vilka inte syns på denna bild.

Här ser man också en ganska grov tandning, inte skall det vara så? Jag behöver ingen förklaring av detta, jag vill bara att det åtgärdas och det snyggt! Nu! Man ser här också att bakväggen i garaget inte har slammats alls. En godvillig tanke om detta är att det kanske beror på att det skall vara en annan sorts slamning här? Ok om detta behöver jag en förklaring!


29 februari 2012

Fylle på baksidan och sidorna om garaget

Nu på morgonen den 2012-02-29 levereras ytterligare mängder grus för att ha som fylle bakom och vid sidan om garaget. Nu är det Magnus som är kranförare.



Dan-Åke visar mig den Plattonmatta som skall sättas där fyllet skall ske mot garaget. Mattan sätts med bubblorna mot väggen.




Men först sätter de ett membran längst ned på garageväggen, egentligen över skarven mellan betongplattan och garageväggen - där man tidigare tjärade väggen. Enligt Dan-Åke är det lite som att ha både hängslen och livrem. Vattnet rinner rakt igenom marken - rakt igenom det postglaciala gruset. Det kommer nog aldrig att bli något vatten i dräneringsrören.



Här ser vi nu Dan-Åke fästa Plattonmattan på baksidan av garaget.


Utanpå Plattonmattan sätts 10 cm cellplast, som klarar trycket från stenar och grus som används som fylle. Denna cellplast utgör också värdefull isolering av garaget.



Vi diskuterade och studerade ritningarna för hur hur högt entrétrappan kommer. Peter Grip får styra upp detta.

28 februari 2012

Färdigmurat och slammat garage

Garaget är nu färdigmurat och rödslammat. De har rödslammat tre väggar av fyra, de hann väl inte med mer sist. De återkommer får jag hoppas. Slamningen på insidan garaget är väl "grov/slarvig", de har kanske tänkt sig putsa av ytan nu efteråt?

På konstruktionsritningen står att sidorna skall tunnputsas. Vidare att armering skall ha skett i alla skift. Det står inte att det var stegjärn som användes, men så var det.

I botten där första lecablocket lades på bottenplattan monterades först ett vinkelstål 40x40x5. Betongskruv 7,5x72 s600.

Det är Frillesås Mur och Puts som murar och slammar garaget. De behöver också kontrollera lutningen på garageväggen, som skulle ha varit 4 grader men som är 8,5 grader! Problem för takstolarna? Morgan, från Morgans Husgrunder AB skall komma hit idag, 2012-02-28 för att diskutera detta.

På torsdag kommer de med stålpelare och pelar vid hissen som skall hålla limträbalken på plats.


Garageöppningen ser kanske bred ut, men här skall få plats en garageport som är 3 meter bred.



Först skall väggen våtsäkras med Platton skivor etc, och därefter fyller de igen här för att möjliggöra en entrétrappa upp till huset. Detta är husets norrsida. Helt ok med entrén på denna sidan huset. När man kommer in i entrén ser man i alla fall en bit av havet, då det blir en hel fönstervägg ut mot havet i rummet innanför entrén.

Pool trots allt

Det viktiga är att väggarna blir tryckstabila och fullständigt raka då jag vill ha tunna granitskivor som beklädnad.

Roger Hallgren, vid R & H Byggteknik har räknat ut konstruktionen för poolväggarna. Poolen skall vara ca 1 meter under altangolv, och 45 cm ovan detta golv på "overflow" sidan. I nivå med altangolvet tänker jag mig en vattenränna som förankras i poolväggen och i altangolvet, på långsidan mot huset. Här blir det alltså ett "overflow" av vatten. Det gillar nog Feng Shui, eller vad tror ni?

De tre återstående poolväggarna blir ca 10 högre än denna "overflow" vägg. Nu efteråt kan jag säga att detta är lite väl högt.

Det skall vara en PEM (Polyetenslang) slang 63 mm i diameter i vilken man drar slangar från rännan vid poolen för "overflow" och sedan ned till reningsverket i garaget. Häri läggs sedan en slang som delas i två vid poolen (tror jag), detta sista moment fixar ENWA pool AB.

Även i andra riktningen lägger vi en PEM-slang 63 mm i diameter för att ge vatten upp till poolen.

Slangarna skall inte skarvas!!! I båda fallen räcker det nog med 20 meter slang. Lasses Entreprenad lade slangarna. Mitt förslag är att hålet för dem i garageväggen görs en bit upp cirka 2 meter upp, men ändå så att det blir ett fint fall från poolen ned till reningsverket. Det får ju vara lite grus och inte bara sprängsten runt dem, vid fyllet mot garaget.

Roger Hallgrens förslag, var att sätta tunna stenskivor. Jag undersöker saken, och vad detta skulle kosta.

Inne i poolen behöver vi också vattensäkra. Från 1 januari 2012 skall alla tätskiktssystem för våtrum vara godkända enligt europeiska regler, Etag 022. CC Höganäs har provade och godkända konstruktioner enligt Etag 022. Tätskiktssystemen är CE-certifierade och uppfyller de nya tuffare kraven. info@cchoganas.se

Det blir två genomföringar för inlopp av vatten, och en en för ljuspunkt. Utlopp av vatten sker via vattenrännan, som plåtslagare Järmo tillverkar.

En trappa muras av lecablock. Även denna trappa får tätskikttätas och kläs.

Det kommer att behövas en fogmassa där skivorna skarvas. Vid val av utefog måste man ta ställning till om fogen kommer att bli utsatt för påfrestningar och själva springan som skall fogas samman reagerar på klimatskiftningar. Om det material som skall fogas förändrar sig beroende på temperaturskillnader, måste fogmassan vara följsam. Man behöver ta hänsyn till fogmassans elasticitet och fogens bredd. Utefogen måste fästa ordentligt mot de använda materialen. Man mäter fogmassans följsamhet i procent. Ju högre procenttal, desto större elasticitet.

Om fogen är mer än 20 mm bred eller har stor rörelse bör man välja bland elastiska fogmassor. De flesta fogmassor är känsliga för kyla, men det finns undantag. Det är viktigt att inte foga när det är för kallt. Då kan en del av fogmassans egenskaper försämras eller försvinna.

Vissa fogar är genomhärdade efter några timmar medan andra tar flera veckor på sig. Fogmassan måste kunna gå att applicera både på väggar och golv.
Frågan är hur man skall få poolen frostsäker? 10 cm cellplast placeras på utsidan om de uppmurade poolväggarna. Räcker detta?

Nedanför poolen mot Berndt Anders väg görs någon typ av förstärkning, jag har idag varit hos Kvarnbäcken för att se på borstade L-stöd. Jag skall tala med Lasses Entreprenad om detta, 2012-02-28. En stödmur vid sidan om garaget byggdes.

26 februari 2012

Garagets övriga konstruktion

Allt här nedan är inligt Willa Nordics konstruktionsritning K-01.

Garageporten blir Hörmann 3000 x 2135, och linjelasten över porten är 10kN/m. Det är 10 graders lutning i plattan för vipport. I taket Kortlas för infällning av motor till garageport.

Grunden är måttsatt för LECA ISOBLOCK 300.
Mått avser färdig grund i mm (trävägg med färdiga skivor). Mått på murade väggar avser oputsad yta i mm.

Höjd från överkant betongplatta till överkant grundmur = 2700 / 3400 enligt ritning.

Betongplattans toleranser enligt AMA Hus 08, 43 DC Klass A.

Grundsulor dimensioneras för grundtrycksvärde > 100 kpa.

Betonggolvet stålslipas vid behov. Fall till golvbrunn ska vara 1:50 (ej aktuellt i garaget: på duschplatta och under badkar! Att sådana här texter kommer in tyder på att ritningen är en schablonkonstruktionsritning!!). Så frågan är då, blir fallet 1:50 för de två brunnarna i garaget?

Bärande innervägg i trä: markerad (skuggad/skraverad). Här avses vägg för slussen till hissen. Skivor är monterade på en sida, vid leverans. Se även tillverkningsritning för bärande innerväggar.......

Övriga innerväggar i trä: Stående reglar, s 600 vid OSB + gipsskiva, om ej annat angives. (plastfolieremsa (2 lager) mot btg. - betongplatta).

Höjd på invändiga dörrar från betongplatta = 2120. Mått inom (  ) på grund av mur avser längd på lecabalkar.

Stålpelare/balkar i grund ingår ej i husleveransen.

Avsättningar i platta för VA dimensioneras enligt VA-ritning (vilken ännu 2012-02-26 inte har presenterats för mig, om det inte är den VVS-ritning som Michael helt hastigt lade fram för mig 2012-02-22 som avses).

VOT under bärande vägg enligt detaljritning.

Förstärkning i platta för punktlaster. Btg 200x????x???? arm. #dimension 10 s200. Cellplast under förstärkning skall vara av samma kvalitet som under bärande vägg.

VKR & Stålplattor levereras ej av Willa Nordic. Stålplatta i ök. 115x115 (uppdelat på 15+85+15) x10 med 4 stycken hål dimension 11. Höjden på stålpelaren är 2770. Det är en VKR stolpe, som svetsas fast i betongplattan. Det gör även plattan ovan stålpelaren. VKR 70x70x5 L= 2770 (2760+10) med påsvetsat plattstål, 115x115x10 i ök. (tryckplatta ingjuten i btg-platta) leca-vägg hakas och stolpen byggs in i väggen.

Till höger om denna VKR stolpe kommer vattenmätaren (VM). Här står något som jag inte riktigt förstår: P = 37 kN. Vot = 650x800. Jag uppfattar det som en förstärkning i grundplattan.

Därefter kommer värmepannan (VP) och ytterligare till höger UKV.

Sedan går vi till hissen, där har det skett en nedsänkning i betongplattan med 50mm. Hissens invändiga schaktmått är bredd 1424 och djup = 1640 (otydligt på ritningen).

Stolpen vid hissen är 135x120 C24 LT= 2770.
Den bärande väggen vid hissen är 168mm bred. Höger om hissen är en bärande vägg (tror jag) som är 224 mm tjock. Hissens färdiga bredd blir 1200, stämmer detta med Aritco hiss mått?

Slussen är 2,0 m2. Klimatdörren till slussen är 9x21, El30 (vad nu det betyder) och T3 (vad nu det betyder). Bredden som slussen tar av garaget är 1474+118 = 1592mm.

Själva garaget blir 29,8 m2, och förråds- teknik delen av garaget blir 8,6 m2.

Garagegolvet kommer att stålglättas till att börja med.

Jag har en offert från Richard Andersson, kakel- och klinkersättaren på en plattinläggning i garaget. Det skulle kosta 33 800 kr. Ev. gör jag detta, får se hur väl budgeten hålls först.


Garagets konstruktion för att möjliggöra betongbjälklag

Enligt den ritning som jag fick av Michael Hjälmeby 2012-02-22 "Armeringsplan bjälklag 1:50" är det en ritning över "överhängande" betongvalv H = 200 sett underifrån. Denna ritning har konstruerats av R & H byggteknik, Roger Hallgren. Ritningsnummer K33-1, daterad 2012-01-04.

Platta på mark, H=100, ritning Willa Nordic K-02 och K-03.

På ritningen anges att grundmuren är av 250 LECABLOCK enligt Willa Nordic.

Källarvägg (i mitt fall garagevägg) av 300 ISOBLOCK enligt Willa Nordic.

Takkonstruktionen, enligt Willa Nordic, för delen som omfattas av delen där garagetaket lutar är 4471 (Lisbeth: inklusive väggen i framkant). För beräkning av lutningen använde jag måttet 4000mm.

Man ser på bilden här att placering av en stålpelare enligt Willa Nordic, se konstruktionsritning K-01 placeras som stöd för en limträbalk.

Stålplatta i ök. 115x115 (uppdelat på 15+85+15) x10 med 4 stycken hål dimension 11.
Höjden på stålpelaren är 2770. Det är en VKR stolpe, som svetsas fast i betongplattan. Det gör även plattan ovan stålpelaren.


Över denna stålbalk läggs en limträbalk L 115x630 under bjälklag enligt Willa Nordic. Denna balk L40, som är 168 bred (enligt Konstruktionsritning K-01) kommer att ligga dold i tak.

Garagets bredd är 7838mm.

På höger sida reses en stolpe  enligt Willa Nordic. Den reses till vänster på framsidan av hissen. Den utgör stöd för limträbalken som vidare läggs ovanpå väggen på höger sida (tror jag - man ser inget "uttag" för detta på bilden här).


En limträbalk bär takstolar (enligt Michael Hjälmeby 2012-02-22: saxtakstol) och yttervägg. Denna limträbalk är ej beräknad att bära betongvalv, enligt konstruktionsritning nr ???


Vid hissen sker en armering (enligt R & H byggteknik) 2 + 2 dimension 12 UK och ÖK (underkant resp överkant). Hissschaktet är i bredd 1595 och djup 1659.

Den del där det blir ett överskjutande betongbjälklag är 2189, där det också anges ett 70mms utrymme som jag inte vet vad det är, tvärsöver garaget. Ytterligare armering sker här, dels en tvärgående armering 6 dimension 10 s300 (6 stycken med 300mm avstånd, eller hur?). Den sträcker sig från vänsterväggen till hissschaktet.

Det ser ut som (om jag läser ritningen korrekt) att delen bakom garaget som fylls igen är 2400 meter. Här blir alltså bjälklaget friliggande, om jag tolkar det rätt.

En tvärgående armering görs också i det friliggande skiktet, men nu från vänstervägg till högervägg. Här är det 6 dimension 10 med ett avstånd på 400mm..

Vinkelrät armering sker också, dvs på djupled in i garaget. Det är 23 dimension 12 s 250-2000 över själva "brottet", det är också 23 dimension 12 s 250-4000, glesare med andra ord, men längre - de sträcker sig en bra bit in över "brottet". Dessa armeringar görs i överkant.

I underkant görs också en armering från "brottet" in över den friliggande delen till "fast" mark, det är 2 stycken dimension 12.

Vidare görs två armeringar i underkant från "brottet" in mot fast mark, den första består av 19 dimension 10 s300, och den andra består av 5 dimension 10 s300.

Om jag förstod det rätt är det dessa två senare armeringar som Roger Hallgren kommer att förstärka efter sitt besök här i Åsa i fredags, 2012-02-24. Roger kontaktar Daniel Tingman, Willa Nordic om denna komplettering.


Det ser ut på ritningen som att en Kantbalk med L-element L400 enligt Willa Nordic används på högerväggen vid den fasta marken (ev. är det vid den del där fyllningen ser - jag är osäker här).




Garagetakets lutning

Garagetakets lutning

Vi ökade från 2 till 4graders lutning av garagetaket enligt de ritningar jag och Willa Nordic AB har signerat. Enligt konstruktionsritning K-01 som jag fick 2012-02-22 av Michael Hjälmeby är garagets taklutning också 4 grader.

Takhöjden i garaget där taklutning inte sker är 3300, och i framkant efter taklutning är det 2700 upp till där isoleringen tar vid, en isolering som i den lägsta delen är 260mm. Det gör att den yttersta delens takhöjd är 3017. 3300 minus 3017 = 312.

Murningen av väggen är nu klar så att man ser lutningen.







Man ser att det är lite lite drygt tre Leca block i höjdskillnad. Varje block tar 20 cm inkl fog och för 3 blocks skillnad mellan punkten där taket börjar luta nedåt till slutpunkten, är det en sträcka på 4 meter. Sätter jag in dessa värden, 3 x 20 cm = 60 och 400 cm i formeln nedan får jag reda på vinkelns gradtal:

Tan(för vinkeln)=60/400=8,53076560995

Dvs det är en 8,5 graders vinkel! Dubbelt så stor!!

Det är dubbelt så brant lutning som anges på signerade ritningar. Detta kommer att åtgärdas när takstolarna kommer på.

Från ritningen K-01 ser man vidare att utöver 3300 är det 70mm som en kant, mot vilken jag tänker mig att betongbjälklaget skall vila. Det gör att garagets höjd i bakkant på utsidan blir 3400.

Med ytterväggarna inräknade (vilka är 300mm) är garagets djup 6730. 9130 minus 6730 = 2400, som alltså är den del som skall fyllas, om jag har förstått det hela rätt.





25 februari 2012

Entrétrappan

Husets entrétrappa kommer att bli här på norrsidan om garaget. Leveransen av stenen till trappan sker så snart motfyllningen av garagets baksida, och sidopartier är gjord. Därefter byggs trappan. Det blir på så sätt lättare för byggarna att ta sig upp och ner på tomten. Det är ett rätt häftigt fall för dem att kliva i terrängen. Trappan blir 1,20 meter bred.

På bilden här ser man också rödslamningen av garageväggarna. Där motfyllningen skall ske skall också Plattonplattor monteras.

I hörnet av garaget här placeras en VUK för att möjliggöra anslutning till bevattningsslangar för planteringen utefter uppfarten.



Lite om garaget


Här syns en golvbrunn. Värmepannan kommer att placeras i denna del av garaget.


Här görs utrymme för ... ??? gula slangar. Golvbrunnen här nedan är för vasken som skall komma här.


Den del av garaget som nu är klar, nästan hela, har nu rödslammats, som en underputs. Som ses här används Webers Base 103.


Vidare används pistolskum, men jag vet inte till vad. Får fråga.



Webers Leca balkblock används också -- tror att det längst upp där takstolarnas balkar sedan kommer.

Lite instruktioner finns på emballagen.