Bloggintresserade

12 februari 2012

Murning av garaget pågår nu

Den här veckan skall det vara fint väder, vilket måste underlätta för murarna. Plattan fick ligga en vecka täckt med cellplast innan murningen kunde påbörjas.



Leverans av materialet skedde i fredags. Det är dels vanlig Leca som skall användas för murningen i bakkant och halva sidorna. Resten av sidorna och framkant muras med Isoleca. Skälet är att bakkant och halva sidorna kommer att marktäckas.Men innan dess sätts plattonskivor på. En limträbalk monteras också innan dess.





Nu har själva förberedelsearbettet inför murningen börjat. I bakkant har ett vinkeljärn satts fast. Likaså vid hissen. Avsikten var från början, vilket också ingick i offerten från Morgans Husgrunder AB, att det skulle vara contriforer x 3 i bakkant. Detta var också upptaget i Rums- och entreprenadbeskrivningen från Willa Nordic AB. Tanken var att packa material (sprängsten, makadam) som fylle. Skälet var att bottenplattan för huset skall gå en bit in över garaget.

Nu gör de så istället att de sätter fast ett vinkeljärn och armerar med stegjärn mellan varje lager av lecasten. De gör också så att bottenplattan blir friliggande i ca 2 meter, men att den armeras ordentligt. Jag visste inte vem som hade kommit på denna konstruktion förrän jag var på möte med Willa Nordic 2012-02-22. Jag fick då reda på att Willa Nordic AB givit uppdraget att ta fram en annan konstruktion åt Roger Hallgren vid R & H Byggteknik AB. Willa Nordic AB kontaktade inte mig inför denna ändring av planen. De gick helt enkelt emot tidigare överenskommelse. Morgan Husgrunder AB fick dessa konstruktioinsritningar att följa. Frågan är hur detta kommer att regleras ekonomiskt. Kankse är det nu en bättre konstruktion, vad vet jag. Det är inte enkelt att vara byggherre.

Bilderna här nedan visar dels hur nära det sprängda berget ligger själva plattan, dels att det ser ut att vara "lösa" stenar, med risk att rasa ned. Jag har kontaktat entreprenadansvarig för bygget vid Willa Nordic AB om denna risk. Det är i denna del av min mark postglacialt grus, längre upp mot väster är det urberg. Snabbt kom Lasses Entreprenad och säkrade berget. Det är en stor fördel att ha entreprenörer i närheten.



Man ser här hur högt upp garageväggen kommer att muras. Det är verkligen spännande när man nu ser själva garageformen.





Här ser man formen för hissschaktet.


10 februari 2012

Garageplattan måste täckas pga kylan

Garageplattan som byggs av Morgan Husgrunder AB! Morgan har även husföretaget Framtidshus, se länk här bredvid.

I går eftermiddag, 2012-02-09, blev det nödvändigt att täcka garageplattan med cellplast, och att isolera några av rören.




Här nedan ser man kanten mellan byggvägen och översta kanten på brädan som blir nivån för inkörning i garaget. Så det behövs alltså ytterligare fyllning för att vägen skall komma i nivå med garageinfarten.

Här ser ni en bild på mitt fritidshus där jag bor under byggtiden. Lite kallt men annars helt ok hus.

Och här är en bild på mitt komplementärhus som nu fungerar som byggbod.

Här syns stenar som skall användas för att fylla bakom och vid sidorna om garaget.
 Här syns sluttningen ner från byggvägen mot min fritidsstugetomt. Igår beställde jag blommor att planteras på denna slänt. Så fint det skall bli att se denna blommande sluttning, framför allt blå blommor. Hoppas att det blir vackert! Att jag gör fint stimulerar nog byggarbetarna att hålla fint runt bygget, eller vad tror ni?

9 februari 2012

Bottenplattan för garaget inkl golvvärmerör

Så roligt det är att följa varje steg i byggnationen av mitt nya hus. Här är det garagegolvet som börjar ta form. 2012-02-08 lades rör och golvvärmerör av Ale Rör AB. Innan dess hade dräneringsrör, dagvatten och vattenledning samt rör för ev. pool lagt ut av Lasses Entreprenad AB, Dan-Åke. Allt ser urbra ut.

Idag, 2012-02-09, har utläggning av armeringsnät, kamstål, cellplast och gjutning skett av detta golv. Det började med att Morgans Husgrunder AB lade ut kantelement. Det var Morgan själv och hans son som fixade det hela. De arbetade väldigt proffsigt och bra.

Det kan verkligen också sägas om Lasses Entreprenad som utfört hela schaktarbetet. Inget skräp kvar på tomten. Allt arbete utfördes mycket proffsigt av Inge och rörläggningen utfördes av Dan-Åke.


Armeringsjärn för armering av garagegolvet.
Sundolits cellplast utgjorde formen innan gjutning av garagegolvet.


Här ovan ser man i grått de rör som lagts för att gå till en ev. pool. Jag förbereder för en pool trots att jag ännu inte har fått en tillfredsställande offert på pool. Jag är optimist och tror att jag så småningom når fram i denna fråga också. Det som ser ut som ett "vitt" rör är golvbrunn som blir i hörnet där "apparaterna" så som värmepump etc placeras. Den svarta ledningen i gult omdrag är vattenledningen. En grå ---- ah, vet jag inte. Får ta reda på detta.



Här ser man hur de har lagt ut golvvärmerör i garagegolvet, det blir vattenburen golvvärme. Det är LK:s vita slingor 16 mm - betydelse? De ligger med c/c 20 cm emellan nedlagda i golvvärmelist eller är det en rörhållarbygel, förmodligen för att de skall ligga stadigare? Man ser också här den kommande styrningen av golvvärmen, tror jag? De gula rören, är avsikten att de skall gå till golvvärmefördelare???

Dimensionering hänger ihop med att jag tänker mig ha 15-18 grader varmt i garaget. Rumshöjden kommer att vara 2,7 meter, inga fönster, endast garagedörren som är värmeisolerad. Garaget muras upp av Isoleca vid 50 % av väggarna, medan vi använder vanlig Leca för väggen längst in mot berget och sidoväggarna så långt fram som vi beräknar återfylla - först en Platon platta och sedan fyllnadsmassorna. Det blir ingen ytterligare dörr än garagedörren. Utanpå Isolecan blir det puts. Jag har hittills inte räknat med någon golvbetäckning - utan de får "glätta" betongen - så länge.
Golvvärmefördelaren placeras bredvid Värmepumpen för huset.

På bilden här ovan ser man även en grå ledning sticka upp. Vad är det? Vattenledning?


Här ser man den fina gjutningen där hänsyn också har tagits till hissen i det högra inre hörnet. Den kräver en sänkning av golvet med 5 cm, där schaktets bredd behöver vara 1305 och dess djup 1430. Jag har inte kontrollmätt om det nu blev så. Hoppas det.








I framkant ser man stöd där garageporten kommer att vara.









Schakt för teleledning - tror jag.
Här ser man ledning för att anslutas till teleledning precis så som Eltel vill ha det.



5 februari 2012

Anslutning av telenätet

Idag, 2012-02-05, har jag tecknat avtal med Eltel Privat för entreprenadarbete inför anslutninig med kopparkabel till telenätet. Det kommer att ske en dragning av kabel från kopplingspunkkt i telenätet till byggnaden, vidare sker en inkoppling i anslutningspunkt i byggnaden, och visst luftarbete utanför fastighetsgräns.

Jag har fått en karta om hur kanalisationen av fiberkabel skall ske. Detta schaktarbete är redan, 2012-02-05, utfört, och på rätt sätt (jag fick information per telefon i förväg om hur detta skulle gå  till). Schaktdiket skall vara 30 cm djupt, detta har uppfyllts. Rören ligger också så att det är lätt att gräva upp dem vid fel.

Var schaktdiket skall böra, dvs var kabeln skall anslutas är idag, 2012-02-05, i öppen dag. Vid igenfyllning skall det ske så varsamt som möjligt, stora stenar och vassa föremål avlägsnas.

Rören som har lagts i rörgraven/schaktdiket kallas Optorör. Cirka 1 meter överskott av dessa optorör har lämnats synliga ovan mark vid det som skall bli garaget. Att så är fallet ser man på bilden här.




Cirka 2 meter skall också lämnas i öppen dag vid tomtgränsen. Jag får kontrollera detta.

Önskad leveransdag av teleanslutningen är 2012-08-22. Innerväggar etc bör vara på plats, åtminstone vad jag tror. Jag får kontrollera detta.

Borrning av kabelintag genom yttervägg. Jag låter fiberkabeln gå in garaget. Hänsyn får tas till detta vid uppmurning av garaget. Tätniing av kabelintag efter installation. Vidare sker montering av fiberuttag.

Inför var fiberuttaget skall placeras behöver jag tänka igenom var jag vill kunna surfa (obs jag kommer att ha trådlöst nät), se på TV eller prata i telefon.

Vidare sker en montering av mediekonverter (om tjänster kräver det - jag får kontrollera). Denna konverter skall sitt i fiberuttaget max fem meter från kabelintaget och max en meter från eluttaget.

Därefter sker en sammankoppling med Skanovas nät.

Länk till hur detta arbete skall utföras är: www.skanova.se/SKAWEB/Produkterochnat/Natgranssnitt/

 Först härefter kontaktar jag tjänsteleverantören för att aktivera tjänsterna.

Bortforsling av sprängmassor



Här syns nu bilder på hur det ser ut i dagsläget, 2 februari.

Sprängmassor som inte kan tas om hand på tomten, körs till Bråtaviken för att de skall kunna reparera sin brygga. 7-8 lass har körts till Bråtaviken.

En del sprängmaterial sparas för att användas till fyllnadsmaterial bakom garaget.

Än så länge är byggvägen inte helt i nivå med planderad höjd för att komma i nivå med garagekanten.


Här står jag och pekar ut mot det som skall bli huskroppen bottenplatta. Den ser lite större ut än vad huset kommer att bli då den går ca 1,5 meter utanför huslivet. Det är riktigt spännande att följa byggprocessens olika steg. Så här långt framskrider arbetet fint i enlighet med planeringen.


Här syns samlingsbrunnen för dräneringsvatten och dagvatten som har placerats strax utanför garaget. De små rören som man ser till vänster om kommer att behövs vid eventuell kommande rensning av rören. "Plattan" som syns här på bilden är att ytan under kommande garagegolv.

Här syns fiberrör (orange), telerör (gult), elrör  (svart). De kommer nu upp ur rörgraven alldeles utanför kommande garageplatt. Här skall det ske ett visst fylle för att komma i nivå med garageplattan.

Risk för skada på jobbet - elektriker

Så kan du bli skadad på jobbet

Hur kan elektriker bli skadade vid olika arbetsmoment:

1. Installation av armatur i mitt tak.
2. Kabeldragning ovan undertak
3. Installation av armatur i undertak.
4. Frakt av kabeltrumma (ca 280kg) till arbetsplatsen.
5. Kabeldragning i schakt.
6. Fastnajning av kabel under kabelstege.
7. Installation av kabelstege mot tak.
8. Kabeldragning på kabelstege.
9. Installation i gipsvägg.
10. Spårfräsning, bilning, rörförläggning med borrning.
11. Rörförläggning på valv.

1 februari 2012

Armeringsnät och kamstål

Armeringsjärn har levererats av J Gustavssons byggmaterial AB i Tvååker efter beställning av Morgans Husgrunder AB i Frillesås.


Det är:
Armeringsnät NPS500 6150, 6 stycken.
Kamstål B500BT 10 mm, 100,00 löpmeter beställt, levererat 102,00.
Kamstål B500 BT, 12 mm, 100,00 löpmeter beställt, levererat 102,00.
Frakt, utkörning

Leverans skedde 2012-01-30. Totalvikt 361,04.

Frågan är vilken kamkod dessa produkter har? Jag försöker få reda på detta. När jag tittade på dem, såg jag ingen alls.

Ingen har hittills signerat mottagandet.Hur går det till? Det bör vara Morgans Husgrunder som utför det då det är de som skall lägga ut dessa armeringsnät och kamstål. De börjar utföra detta arbete i morgon, 2012-02-06.



11 januari 2012

Tidigare byggsamråd gäller

Talade idag, 2012-01-11, med Bertil Karlsson, kvalitetsansvarig, som meddelade efter sina kontakter med handläggare på Plan & bygg, Kungsbacka kommun, att tidigare byggsamråd gäller.

Bertil Karlsson fick då också reda på att husstommen från Willa Nordic AB levereras med start 2 april, och att det blir inflyttning efter den 22 oktober.

Vidare fick Bertil Karlsson reda på hur långt markarbetena nu har kommit, att rörgraven är grävd och att dag- och dräneringsvatten och spillvatten lades ned igår.

Idag läggs vattenledningen ned.

På fredag sker sprängningen.



10 januari 2012

Mer om besiktning av fastigheter runt min tomt inför sprängning

Mer om besiktning av fastigheter runt min tomt inför sprängning utförs av Sprängkonsult AB, kontaktperson Lennart Aronsson.

Besiktning utfördes på Trettondagsafton av Lars Holmén, Sprängkonsult AB.

Idag, 2012-01-13, är det endast två fastigheter kvar att besiktigas.
Jag talade idag, 13 jan, med Lars Holmén, som meddelade att de besiktigar huset som återstår på Berndt Anders väg på tisdag i nästa vecka. Återstår alltså en, till vilken det nu gått ett Rekommenderat brev, 2012-01-12.

Handräckningsman, återstår, om svar inte inkommer på Rek. brev. Kostar pengar.
Vi bestämde att Donald kan spränga fr o m onsdag i nästa vecka. Peter Grip kontaktar Donald.

Borrning inför sprängning

Borrning inför sprängning påbörjades av Donald 2012-01-09, och pågått hela dagen idag också, tisdag 2012-01-10. Donalds medarbetare fortsatte detta arbete under eftermiddagen.

Här syns borrmaskinen som användes för att göra borrhålen inför sprängningen. Tänk att det gick att köra upp den för berget.



Här riktar Donald maskinen för att få bra borrhål.


Ett problem är att det inte har gått att besiktiga tre fastigheter - svårt att nå ägarna av dessa fastigheter. Jag får kontakta Plan & Bygg och höra hur man göra.

Innan sprängning får ske skall jag ha fått exemplar av sprängarens försäkring. Jag vill också se dennes certifiering.

Sprängning behöver ske så att det blir ett schakt på ca 1 meter under marknivån för huset och för garaget. Stämmer det?

Kenneth Wennberg, repr för Bråtaviken, kommer att vilja ta emot överbliven sprängsten. Kenneth har varit i kontakt med Lasses Entreprenad AB.

Schaktning av byggväg


nr 92 10 januari Schaktning av byggväg






Innan nyår skrapades berget rent från organiskt material som jord, rötter etc. Med hjälp av grävskopa lyftets också otroligt stora stenblock ned från berget. Det var fint att få detta gjort innan vintern sätter igång på allvar. Om det nu blir någon vinter i år?



Överblivna jordmassor (två lass) kördes bort från tomten. En del av stenarna som syns på bilden här nedan används för att skapa en uppfartsväg för maskinerna inför sprängning av garage och plansprängning under huset.



Idag 2012-01-10 har den delen av kommande byggväg som är närmast Berndt Anders väg schaktats och en rörgrav har grävts för nedläggning av VA-ledningar för avlopp (spillvattensrör, orange rör, 110mm PVC) och dräneringsrör (orange, 160mm PVC för dagvatten), samt för dagvatten (svart PEM ledning 32 mm), ca 1,5 meter djupt.

Avloppsvatten är ett samlingsnamn för spillvatten, dagvatten och dräneringsvatten.

Spillvatten är förorenat vatten från hushåll, industrier, serviceanläggningar och dylikt.

Dagvatten är ytligt avrinnande regn- och smältvatten.

Dräneringsvatten är vatten som avleds genom dränering.



Fastighetsägaren ansvarar för ledningar och andra VA-installationer innanför förbindelsepunkten. Ägaren ansvarar för att allt installationsarbete, även sådant som inte kräver bygglov eller bygganmälan, anordnas och utförs så att det uppfyller kraven enligt Boverkets regler samt följer hänsynsregler i Miljöbalken.
Förbindelsepunkten utgör gränsen mellan fastighetsägarens ansvarsområde och VA-verkets. Förbindelsepunkten är den punkt där fastighetens ledningar ansluts till den allmänna VA-anläggningen sker, dvs verkets ledningsnät.
Normalt ligger förbindelsepunkten cirka 0,5 m utanför fastighetsgränsen (tomtgränsen) när fastigheten ligger vid en gata där det finns allmänna ledningar. I mitt fall ligger förbindelsepunkten....

Serviceledning är den ledning som förbinder huset med kommunens huvudledningar. VA-anslutning, till exempel ventiler runt vattenmätare, backventil, dräneringsvattenpump, anordning för lokalt omhändertagande av dagvatten (LOD) och samlingsbrunnar.



LOD innebär att obetydligt förorenat dagvatten infiltreras i marken och renas. Påverkan på avloppsreningsverk och vattendrag minskar då. Dessutom minskar risken för grundvattensänkning genom infiltration. Den enklaste LOD-anläggningen är ett stuprör med utkastare över en gräsmatta som lutar från huset. En annan lösning är att med en ledning avleda vattnet till en grus- eller sandbädd på tomten. Dagvatten skall tas omhand inom den egna tomten och inte avledas så att grannfastigheter drabbas.


VA-anslutningen vid förbindelsepunkten fick då justeras då "sjunten" var för lång, den fick kortas för att inte kunna göra sönder ledningen då den riskerar att tyckas ned vid tung trafik in på byggvägen.

I kommunens handlingar efter det att de upprättade förbindelsepunkten för VA-anslutningen uppgavs att vattengången, höjd m ö h för spillvatten är +6,28, för dagvatten + 6,85, men ingen höjd angavs för vatten.

Innerdiameter på rören angavs inte, men ytterdiameter skall vara 110mm PVC för spillvatten, 160mm PVC för dagvatten coh 32 mm PEM för vatten. Fråga Inge om rören hade dessa mått.

Det skall vara en Dämningsnivå i anslutningspunkten, m ö h.
Statisk tryckhöjd för vatten i anslutningspunkten, m V p.

VA-rören lades ner av Inge och medhjälpare vid Lasses Entreprenad AB.


Fastighetsägaren skall se till att ledningarnas läge inom fastigheten dokumenteras och att dokumentationen följer fastigheten vid ägarbyte. Att på detta sätt beskriva hur ledningarna lades är därför bra.
VA-ledningarna anslöts till Kommunens anslutningspunkt, och kommer sedan att leda via relaterade brunnar (dräningsbrunn med slamficka, spolbrunn) upp till garaget. Det blir även en samlingsbrunn för dränerings- och dagvatten (tror jag).
Det lades ingen geoduk i botten av rörgraven, det är inte heller brukligt.
För att anslutningen till kommunens VA-ledningar skulle fungera fick sjunten bytas ut då den var för lång. Att ha den kvar skulle kunna innebära alltför stor risk att slangen under skulle kunna gå sönder om trycket av lastbilarna blev för hårt. Kostnaden för denna ändring får fastighetsägaren stå för.

En bild togs av denna installation och skickades per email 2012-01-09 och igen 2012-01-12 till Kenneth Agerlind, VA- Kungsbacka kommun.



Ligger fastigheten inom verksamhetsområdet för dagvatten, vilket den gör i mitt fall, kan man ansluta till den kommunala dagvattenanläggningen. Dagvatteninstallationen skall vara försedd med dagvattenbrunn med vattenlås och sandfång. Hit leds dagvatten och dräneringsvatten och sedan vidare till den kommunala anläggningen. Dagvattenbrunnen skall alltid vara åtkomlig för inspektion och sandfånget skall rensas efter behov.

/kommer en bild på dagvattenbrunnen senare/


Även dräneringsvatten avleds till den kommunala dagvattenanläggningen, i annat fall måste Boverkets byggregler om lägsta uppdämningsnivå uppfyllas. Om uppdämningsnivån inte kan säkras krävs att dräneringsvattnet pumpas till dagvattenbrunnen.

Dagvatten och dräneringsvatten får inte anslutas till spillvattenledningen. Om en fastighet har sitt dagvatten anslutet till spillvattenledningen måste detta separeras (se punkt 30 i ABV).
Dagvattenledningarna leds inte till reningsverk (är det så i mitt fall???) utan antingen till en dagvattendamm eller direkt till närmaste vattendrag utan att renas. Det är därför viktigt att inget annat än regnvatten och vatten från dräneringar avleds via dagvatten- och rännstensbrunnar.
För att fylla igen rörgraven lades i mitt fall sand och grus därefter lades en geoduk på innan ett bärlager på 0,90 lades. Vägen packades därefter enligt gällande Bygg-AMA. På toppen läggs sedan ett bärlager 0,40, vilket också packaes.



"Hålet" fylldes med sand och ....










På bilden här nedan ser man vattenröret. Dricksvattenledning för en villa har normalt dimension
32 mm, och skall anläggas frostfritt, cirka 1,5 meter.




Dagvatten- och dränledningar i garage och husgrundsschakt (i enlighet med ByggAMA) kommer först att gå till en samlingsbrunn med sandfång.


Vattenmätaren är den enda VA-installation som tillhör VA-verket. VA-verket garanterar inte ett visst tryck men i praktiken är trycket på 2,5 - 7 kg/m². Vattenmätare sätts i mitt fall i garaget.
Vattnet som levereras från kommunens vattenverk är mjukt därför räcker det med låg dosering av tvätt- och diskmedel. Vattnets hårdhet anges i tyska hårdhetsgrader och är cirka 3,5 ˚dH. Det mjuka vattnet medför också att salt för avhärdning inte behövs till diskmaskin eller kaffebryggare. Vattnets pH cirka 8.

För en villa byts vattenmätaren minst vart tolfte år. För att VA-verkets personal skall komma åt vattenmätaren måste fastighetsägaren lämna fritt tillträde till mätaren. Mätarplatsen och dess armatur, t ex ventiler, skall bekostas och underhållas av fastighetsägaren. Det innebär t ex att skydda mätaren mot frost. Ibland  behöver ventilerna före och efter vattenmätaren bytas. Fastighetsägaren skall då anlita och bekosta en VVS-montör. Det är endast VA-verket som får demontera vattenmätaren och manövrera servisventilen i gatan

Nedläggning av el, data, tele och fiberkabel 
Grävmaskinsten råkade gräva intill teleförsörjningskabeln till telestolpen som står i vänsterkant av tomtgränsen vid vägen. Samhällsing Skanova kontaktades, de upplyste om att de inte kan inte åtgärda problemet förrän rätt långt fram i tiden. Under tiden fick kabeln isoleras och sand lades över för att underlätta senare handgrävning för reparation av kabeln. Entreprenadfirman borde ha begärt en kabelutsättning innan denna grävning utfördes.

Dagen efter kom dock ELTEL på uppdrag av Skanova för att undersöka vad som hade hänt. De hade inte verktyg med sig för att kunna åtgärda problemet. Nästa dag var de emellertid på plats och fick ordning på det. "Hålet" kunde därefter grävas igen.

Här på bilden ses teleledningen som antogs ha blivit skadad av grävmaskinen. Det var endast en ledning av ett knippe ledningar som var av. Det verkade som att det var ett samelsurium av gamla och halvgamla ledningar som låg "huller om buller" i marken.















Senare under dagen fick jag Fortums kartskiss per email över hur elledningar går i gatan utanför min tomtmark. Det visade sig att det enbart var en mycket schematisk karta som inte överensstämde med verkligheten - då elskåpet står åtminstone 1,5 meter mer söderut och elkablarna får därmed en annan sträckning än vad som framgår av Fortums kartskiss.

El, tele, fiber grävs ned till vänster om denna rörgrav och lades inte lika djupt, och till vänster om rörgraven.




Marken täcktes nu av sand, fingrus, en geoduk och därefter ett bärlager på 0,9, vilket packades. Därefter lades ytterligare ett bärlag på, nu i dimensionen 0.4.



Vägen kommer successivt att höjas för att komma i nivå med garagegolvet.
Vägen avjämnas i nivå med Berndt Anders väg, närmast denna. Här på bilden syns en rödmarkering på käppen för nivån på uppfartsvägen till garaget och garagegolvets nivå är svartmarkerad på käppen.