Bloggintresserade

14 oktober 2014

Garantibesiktning 2014-10-15



Garantibesiktning utfördes 2014-10-15 med Willa Nordic AB:s representanter Michael Hjälmeby och Peter Grip.


Stefan Johansson, Ale rör AB deltog också.


Anders Gustafsson, Ljunghems el AB fick förhinder och jag fick meddelande om att de kommer hit i den här veckan, tisdag 2014-10-21. De kom inte som avtalat kl 8.00, och efter samtal kom vi överens om att de är här i Åsa 7.15 torsdag den 23 oktober.


Åtgärdslista som jag upprättat inför och efter mötet följer här:


  1. Det förekommer sprickor i vägghörnen, i flera rum. Det är även sprickor mellan väggar och tak i flera rum. Vardagsrum, kök, tvättstuga, sovrum och förråd/elrum.  Hur åtgärdar man detta? Latexfog i vägghörnen, vilka sedan målas över? Alternativt fogning? Hållbart? Garanti?
Vid besiktningen konstaterades att sprickorna inte var så stora att de kunde bero på byggnadstekniska problem, men att det blir anlitad målarfirma (Hedlunds måleri AB) som avgör detta. Att applicera latexfog i vägghörnen som sedan målas bekostas av vem?

  1. Det är också springor på några ställen mellan tak och vägg. "Flytande" tak med 4 mms avstånd har använts, dvs tak utan taklister, vilket kräver en noggrannhet vid sågningen av takbrädorna. Springan i taket mellan kök och tvättstuga är avsevärt bredare än 4 mm, vilket gör att undertaket syns. Detta problem kan åtgärdas genom att en fogning sker alternativt att en tunn bräda ”läggs i”. Jag vill inte att undertaket skall synas.
Vid besiktningen kom vi överens om att en fogspecialist får lägga i en fog så att undertaket inte syns. Det blir minst åverkan på detta sätt. Kostnaden får Willa Nordic AB stå för, de svarade för entreprenaden.Tidsplan för när detta åtgärdas?
  1. Därutöver är det ett onaturligt stort avstånd mellan sista golvbrädan och väggen i vardagsrummet längst söderut. Så har det varit hela tiden som jag har bott i huset sedan 3 november 2012, det har alltså inte skett någon rörelse av golvbrädorna. Då jag har värmebehandlat golv från Junckers var det heller inte att förvänta sig. Värmebehandlat golv från Junckers rör sig inte som andra trägolv. En åtgärd skulle kunna vara att lägga i en bit golv så att golvet hamnar under listen, dvs så att ingen springa syns. En bredare golvlist accepteras inte.
Vid besiktningen skedde en överenskommelse om att en "flik" av Junckers oljebehandlade, massiva bokgolv läggs in efter det att listen lossats, vilken sedan åter sätts på plats. Inga lister alt smyglister accepteras av mig. Kostnaden får Willa Nordic AB stå för, de svarade för entreprenaden. Tidsplan för när detta åtgärdas?

 
  1. Det saknas spik på några ställen på husfasaden, men det är ett enklare problem. Det är bara att spika i de spik som saknas, men det gäller att rätt spik används, 63 mm lågkullrig, kamspik rostfri syrafast och att dessa spikas i på rätt sätt.
Vid besiktningen kom vi överens om att dessa spik spikas i efter det att jag markerat var. Kostnaden får Willa Nordic AB stå för, de svarade för entreprenaden. Tidsplan för när detta åtgärdas?

 
  1. Takhängrännan på ett ställe på taket (taket ovanför badrummet) lutar åt fel håll så att vattnet står kvar och luktar illa. Kontrollera samtliga takhängrännors lutning.
Vid besiktningen konstaterades att det låg en del trädavfall i hängrännorna trots att jag helt nyligen rensat dem från "skräp". Vattennivån var ca 5 mm, trots att det regnade ganska kraftigt. Saken är den att det avsnitt av hängrännan som löper mellan två stuprör (utanför badrum, skafferi) är "bockad på mitten för att förse de båda stuprören på var sin sida med vatten. En löpande kontroll av hängrännan får ske av mig. Ingen åtgärd av Willa Nordic AB ansågs vara påkallad.

 
  1. Andra plåtarbeten som inte är helt ok är vid hörnfönstret i vardagsrummet – plåten på utsidan är inte helt dikt an vid vikningen.
Vid besiktningen kom vi överens om att denna lilla plåtbit får bockas till och att en genomskinlig fog appliceras. Kostnaden får Willa Nordic AB stå för, de svarade för entreprenaden. Tidsplan för när detta åtgärdas?

De delar som berör Ljunghems el AB, behandlas på torsdag den 23 oktober då de kommer hit.

  1. Jag problem med viss elinstallation. Elljus i ett badrumsskåp är omöjligt att släcka. Tänk er, det har stått tänt sedan ca ett år tillbaka! Elfirman som Willa Nordic AB har anlitat till mitt bygge, Ljunghems el AB, har försökt åtgärda problemet men ej lyckats.
     
  2. Detsamma gäller infälld takbelysning i gästtoaletten som står och blinkar, det svajar helt enkelt om man tänder denna belysning. Detta problem har elfirman, Ljunghems el AB, försökt åtgärda tidigare, men problemet är inte löst.
     
  3. Utebelysningen utanför bostadsdelen av mitt hus fungerar inte, dvs inte öster ut om huset! Det är helt enkelt svart utanför fönstren. Ljunghems el AB har vid upprepade tillfällen felsökt och försökt att åtgärda detta problem utan att lyckas. Orsak?
  4. Vid bambuväxterna söder om huset, på altanen, placerades belysningspunkter för att belysa berget bakom´. Avsikten var att jag skulle kunna se det belysta berget inne ifrån huset. Det visade sig att den av mig valda belysningen var för svag, det var åtminstone elektrikerns besked. Jag har nu köpt en mycket kraftigare belysning som får installeras istället för en av de två som nu finns vid bambubuskarna.
  5. Nordhems handdukstork skall gå på golvvärme under den tid på året då golvvärmen är igång, resten av året med hjälp av elförsörjning. Detta fungerar inte. Det är således ytterligare en fråga för Ljunghems el AB.



Frågan om elinstallationen kunde inte behandlas under garantibesiktningen då Ljunghems el AB inte var närvarande. Jag påtalade problemen för Willa Nordic AB:s representanter. Hjälmeby och Grip sade då att det får lösas när Ljunghems el AB kommer hit. Kostnaden får Willa Nordic AB stå för, de svarade för entreprenaden. Tidsplan för när detta åtgärdas?


Vid besiktningen där även Stefan Johansson, Ale rör AB, deltog behandlades handdukstorkarna från Nordhem, shuntarna och rumsgivarna för golvvärmen, NIBE inställning, vattenflödet.

 
  1. Nordhems handdukstork som är dubbelkopplad (golvvärme, elvärme) fungerar inte. Jag vet inte om detta problem är relaterat till att shuntarna i klädkammaren inte är "flexibla", dvs rör sig så som de som sitter i elförrådet gör. Här måste erkännas att jag var helt fel ute. Shuntarna dolde sig bakom en skiva i ett av skåpen i klädkammaren, och var inte de som syntes i ett av de andra skåpen. De som jag trodde var shuntar för golvvärmen sköter helt enkelt vattenförsörjningen. Vi skruvade bort skivan och där fanns reglerbara shuntar. Dessa kontrollerades tillsammans med rumsgivarna och det konstaterades att allt var rätt gjort. Problemet med att det är svårt att reglera värmen/kylan kan i badrum, sovrum, klädkammare, kök, tvättstuga, vardagsrum, fick jag en bra förklaring av av Stefan Johansson, Ale rör AB.
  2. Däremot kunde de inte få handdukstorken att fungera. Nordhems handdukstork skall gå på golvvärme under den tid på året då golvvärmen är igång, resten av året med hjälp av elförsörjning. Detta fungerar inte. Det är således ytterligare en fråga för Ljunghems el AB.
Vid besiktningen ändrade Stefan Johansson vattenflödet nere i teknikrummet, och höjde nivån i NIBE pannan 0,5 grader från 20,5 grader. Stefan påpekade att man inte känner värmen i golvet i badrummet så tydligt. Det väsentliga är att handdukstorken fungerar. Ljunghems el AB får kontrollera om Nordhems torken fungerar. Willa Nordic AB får i annat fall reklamera denna tork, som är en kombitork där golvvärmen skall fungera under året utom under sommaren, då elvärmen tar över. Under besiktningen fick vi den inte att fungera.
  1. Badkaret – hur gör man för att rensa i avloppsröret? Flyttar man ut karet, tillåter rören detta?



Vid besiktningen lyftes badkaret från väggen för att visa att rörledningarna är flexibla, och att man då kan komma åt att rengöra avloppet. När badkaret var avlyft satte Michael Hjälmeby igång med en sådan rengöring. Rören tycktes inte glipa isär av denna behandling, om så varit fallet skulle vi sett ett läckage vid provspolning. Se bilden här.




  1. Ytterligare ett problem är att dörrar ut mot altanen är väldigt tröga att stänga, den från biblioteket och den från köket.
Vid besiktningen konstaterades att det går att justera dörren vid köket, problemet var inte vid inspektionen så stort för dörren från "biblioteket". Frågan är när detta åtgärdas och av vem? Kostnaden får Willa Nordic AB stå för, de svarade för entreprenaden. Tidsplan för när detta åtgärdas?

 
  1. Stundtals luktar det illa när man går igenom hallen - biblioteket. Kanske beror det på ett undermåligt vattenlås i duschen i gästtoaletten, och i så fall borde detta åtgärdas.
Vid besiktningen inspekterades golvbrunnen i duschen och rensades på det lilla "skräp" som där fanns. Det gick inte att komma underfund med vad som orsakar den dåliga lukten. Jag får återkomma om problemet kvarstår.

 
  1. Toalettstolen i gästtoaletten är trögspolad. Orsak? Åtgärd?
Vid besiktningen lossade Stefan Johansson på "munstycket" och justerade en knapp bakom, varefter det gick fint att spola.

 
  1. Mäts ventilationen upp på nytt? Ingår det i garantibesiktningen?
Vid besiktningen kontrollerades ventilerna med hjälp av tunt papper som sögs fast vid ventilerna, varvid konstaterades att de fungerar.

 
  1. Hur sköter man ventilerna?
Vid besiktningen meddelades att det inte är något att sköta egentligen utom att kontrollera att TFSK- fungerar.

 
  1. Kontroll av NIBE pannan önskas.


Vid besiktningen skedde ingen annan kontroll än att Stefan Johansson justerade nivå från 20,5 grader till 21 grader, vilket jag själv behärskar. Jag missade att höra med Willa Nordic AB om det ingår någon efterkontroll av pannan innan tvåårstiden har gått ut. Jag får kontrollera detta med dem.


Jag förväntar mig att de här problemen snarast löses av Willa Nordic AB. Datum för att det är klart? Efterbesiktning när?











1 oktober 2013

Nästa steg i byggprocessen - skapandet av en VILLA-APP

Vad som återstår av mitt husbygge är två-års besiktningen, vilket bör bli i november 2014.

Innan dess kommer jag att skapa en VILLA-APP.


VILLA-APP

Jag avser att skapa ett antal checklistor som andra som funderar på att bygga ett hus/villa kan ha nytta av.

Dessa checklistor kommer att avspegla planerings- och genomförandeprocessen vid ett villabyggande ur ett kundperspektiv.

Checklistorna kommer att kunna nås via APP-systemet i ett antal appar hos APP-store för dels IPhone dels IPad.

De kan också nås via en kommande hemsida.

Jag kommer att meddela er när jag har skapat en hemsida och detta VILLA-APP koncept.

Man kommer att kunna följa hela processen från idé till inflyttning i olika del-APPAR inuti denna Villa-APP alternativt på min hemsida.

Jag hoppas kunna bygga APPARNA så att de blir interaktiva, vilket gör det möjligt att ställa frågor och få svar.

26 juni 2013

Besticklådor i mina lådor i köket

Tänk vad de små detaljerna betyder mycket! Besticklådorna är från Julius Blum GmbH Beschlägefabrik A-6973 Höchst, Austria. www.blum.com

Så enkla att ta ut och rengöra var och en av dem, och så vackra att se på.

Jag kommer att lägga in en bild på dem.

17 maj 2013

Poolen öppnas för bad efter vintern

Poolen är vattenfylld och rymmer ca 15 kubik vatten.



Poolen i sig läcker inte, det är klarlagt. Magnus Robertsson antog att läckage av vatten berodde på att vattenrännan vid overflow kanten var för grund och att det "svämmar över" när det blir ett "baksug" i brunnen.


JV plåt gjorde en plåt som de fäste i bakkanten av rännan för att försvåra att vattnet rinner över kanten där och på sidorna av rännan.



Senare har det visat sig att problemet låg i skarven mellan granitkeramiken och plåten. Jag ville från början att plåten skulle gå in under graniten så att det blev ett ordentligt överlapp. Fredrik Stig som murade poolen tyckte att det skulle vara svårt att fästa klinkern på plåten. Jag borde inte ha gett med mig! Det borde också ha skett en ordentlig fogning mellan plåten och klinkern. Då hade jag inte haft problemet med läckage av vatten. Nu fick denna springa fogas efteråt. En mycket ful klumpig fogning av plåtslagaren. Detta kommer jag att få åtgärda.


Ja, efter vintern har det visat sig att problemet med läckage har fortsatt! Jag tog nu kontakt med Fogspecialisten i Göteborg och fick tala med en mycket förtroendeingivande person, Micke, som förklarade för mig att den fog som hade applicerats förmodligen inte tålde klorat vatten! Man dånar!


Plåtslagaren kan förstås inte lastas för detta. Jag borde ha förhört mig om typ av fog. Kanten är nu omfogad med Mapesil AC som är skimmel- och mögel resistent och lösningsmedelsfri och är ättiksbaserad på silikonfogmassa.


De skruvarna som plåtslagaren, JV Plåt, skruvade fast plåten med var endast rostfria, inte syrafasta, vilket gjorde att de rostade otroligt snabbt. Som tur var klarade vi att ta ut de hela och sedan kunde vi skruva i syrafasta skruvar och vi använde Silicon i hålen. Nu står det och härdar ett par dagar innan jag släpper på vattnet igen.






Ljunghems el monterade in en flödesvakt som stänger av motorn om vattennivån i vattentanken blir för låg, vilket förhindrar att motorn bränner.



En gång i veckan kontrollerar jag PH-värdet i poolvattnet. Värdet skall vara > 7,0 och < 7,6. Utöver dessa värden får jag höja respektive sänka PH-värdet med en dl av respektive medel.




Vattnet reagerar snabbt på dessa medel i intervallet 7,0 till 7,4. Kranvattnet i Kungsbacka har ett pH på 7,6. Är värdet lågt blir vattnet surt och korrosivt, vilket gör att det rostar och bleker, etc. Höjer man blir det basiskt upp till 7,6. Vid 8 blir det mjölkigt, luddigt, som om det är tvättmedel i vattnet. Det blir lite grumligt och alger växer till.





Klor är starkt bakteriedödande och används för att hålla renhet i vattnet. Jag lägger en klorpuck i vattentanken när pucken är slut. Är det för mycket klor uppstår en klorlukt. Klor mätes 0,5-1,5. Är det lite klor i vattnet blir mätaren svagt rosa, mycket klor blir det starkt rosa. < 0,5 = ingen klorering, > 1,5 = mer klorlukt. Pucken består av 65% Natriumhypoclorid (???). Om det är starkt reagerar det som kväve, vilket leder till bundet klor som ger dålig lukt. Solen bryter ned kloret. Svett ger kväve, det är alltså bra att duscha innan man hoppar i poolen. Man tillsätter fritt klor.  Varmt vatten ger ökad klorförbrukning.





Om jag väljer maximal temperatur + 28 grader öppnar inte motorventilen för uppvärmning om poolvattnets temperatur är 27 grader. Temperaturen i poolen måste sjunka till 26,5 grader för att ventilen skall ställa om till uppvärmning.





Annat som jag måste hantera är reningsverket. Jag behöver backspola om vattnet är smutsigt. En röd markering på manometern visar att det behövs. Pumpen skall vara avstängd när jag flyttar reglaget till backspolning. Rör vredet medsols, stanna lite vid varje "station". Vid 180 grader sker backspolningen. När manometern visar på grönt är det klart. Efter backspolningen ta nästa läge, vänta 10 sek etc.





Vid vårstart eller vid grumligt vatten chockklorera, 3 x dosen.



Längst ned i detta inlägg ser ni den fina poolen.


Ni undrar kanske över hur poolen byggdes?

Först sprängde Donald Sprängare en del för att poolen skulle få plats uppe på berget vid huskroppen, på altanen utomhus.



Poolbädden och dränering runt poolen utfördes av Lasses Entreprenad. Poolbädden skall förhindra  att fukt tränger upp underifrån. Skiktet komprimerades väl.



Gjutning av bottenplattan i poolen utfördes av Morgans Husgrunder AB. Bottenplattan gjordes 3 meter bred utvändigt - det gör att poolen blir 2,5 m bred. Poolen livar med husets östra linje.

Vidare gjordes bottenplattan 4,75 meter lång (gick inte längre då berget "tog emot"). Jag ville inte spränga bort bergskanten. Det hade inte blivit snyggt nedifrån sett. Det gör att poolen blev 4,25 meter lång. Vattendjupet blev1,45 meter, vilket är normalt för denna typ av pool. Invändiga mått blev 2,5 x 4,25.



Morgans Husgrunder AB lade ut armeringsjärn i enlighet med ritningsinstruktion av Roger Hallgren (R&H Konstruktion AB). Sedan gjöt Morgan en betongplatta för poolen där betong, som användes under de bärande väggarna för huset, användes även här. De satte kantelement och isolering innan de gjöt. Betongplattan är 10 cm tjock.


Bottenplattan för poolen gjordes helt vågrät. Det blev en mycket fin och jämn betongplatta, vilken skrapades av runt om där lecablocken skulle muras upp, så att det blev en kant.


Här gör Morgan och hans son en kant på 25 cm för lecablocken som kommer att muras upp runt poolplattan. Den typ av betong som användes torkar relativt snabbt, så nu är det bråttom för Morgan och son att hinna få klart kanten för lecablocken. Betongen skall sedan också glättas av precis som för bottenplattan för huset.



Poolen ligger en meter under omgivande altangolv. Plattonskivor sattes fast runt om poolen + list för fastsättning. Cellplast 100 mm placerades runt om poolen, nedan dvs under altannivå där klinker inte skulle monteras. Lasses Entreprenad motfyllde poolen med makadam, och lade fingrus under rören som leder in i garaget.



Ingjutningsrör placerades genom garageväggen av Lasses Entreprenad. 2 st 0,63 rör. Det får inte vara mer än 12 meter emellan pool och reningsverk, vilket inte innebar några problem här.

Altanen lades ca 3 cm nedanför färdigt golv inne i huset.


Trä och MurKompaniet murade poolen med Leca 250mm block.


Putsning skedde på båda sidor. Nätarmerad puts med nätdistans, rödgrund (A grund) samt Mur/ Putsbruk B (Weber) användes. Bistål 40Z är ett stegstål som lades mellan lecablocken.
Murstation upprättades. Skyddstäckning av poolen skedde i avvaktan på tätning. Trappa byggdes.

Det gjordes två hål för "pool" munstycken.


Sedan städades och bortforslades överblivet material.
10 års garanti gavs.



Nästa steg var att undersöka om det fanns några bomljud i murningen. Det visade sig att så var fallet. Trä och Murkompaniet fick återkomma och rätta till detta.



Tältet över poolen användes för att arbetet skulle kunna utföras även vid regnväder.







Granitkeramiken, 100 LAND Azulcascais 300x600 4 mm tjock, som monterades på poolens alla sidor stämmer fint överens med RAL7024 som husets fönsterbågar av aluminium är i. 180 Kerapoxy Design, poolfog är mörkgrå. Vi använde också en kakellist, kvartsrund plast. Fredrik Stig beklädde poolen med granitkeramiken ca 61 kvm, dvs runt om och i hela poolen. Stig beklädde även trappan ned i poolen.




Fredrik Stig utför ett mycket omsorgsfullt jobb. Allt skall vara helt rakt och fogarna lika breda överallt.



Trappan blev fin.

Här ser man den nedsänkta delen in mot huset där "vattenfallet" skall vara.



Här ser vi poolkanten över vilken vattnet skall rinna ned i vattenrännan, i närbild. Slangen som syns är för el till lampan i poolen.
 


Här kommer lampan att anslutas under vattenrännan.


Här ser vi fästet för lampan inne i poolen.

Och i närbild. Fogningen återstår. Denna skål kommer att vara vattenfylld när lampan är på plats.


Stig fäste och murade igen inkommande vattenrör i poolen och sågade ur hål för den fasta poollampan och murade igen hålet. Stig arbetade under en presenning. Det gick också åt fixbruk och fogskum. Stig monterade också kantlister. Tyvärr blev dessa lite väl skarpa i kanten. Hoppas innerligt att ingen kommer att skada sig på dessa.



Från Fredrik Stig fick jag ett kvalitetsdokument är han visade att han utfört en egenkontroll enligt BBV, Byggkeramikrådets branschregler för våtrum. Eventuell avvikelse för BBV:s regler är enligt detta dokument pool lampan och de två inloppen för vatten. Det tätskiktssystem i och runt poolen som har använts och är godkänt av BKR är: Fog av märket Alfix 2 K både i golv och vägg. Det är en primer med vattenspärr + 2 K. Fästmassa, fog av märke Alfix. IF-försäkring.



Det har i efterhand visat sig att fogen "sipprar" ut. Vad kan det bero på? Har blandningen av komponenterna inte skett tillräckligt snabbt eller på rätt sätt? Vad kan göras åt detta problem?

ENWA pool AB har utfört all koppling och rördragning till teknikrummet och förberedande elarbeten i teknikrummet (del av garaget).


ENWA har levererat följande delar, vilka monteras enligt ENWAS anvisningar:

00327 Ingjutningsrör i RFR (rostfritt) AISI-304, 2 st.
32994 Inlopp rostfritt i ½" 35mm, 2 st.
00359 Undervattenslampa rostfritt, i RFR dimension 295 (komplett belysning). Placeras på långväggen som är närmast huset. Eldragningen sker under altanen. 230V.
43411 LED RGB, PAR - 56, 2.0, Colour light, 1 st.
00271 Bottenavlopp, liner pool vit plast, 1 st ( dvs brunn som placerades i vattenrännan utanför poolen).
Koppling avlopp

Slang 50 PEM, 5 meter
Muff PVC 1½, 2 st
D-nippel PVC 1½, 2 st
Klammer, 5 st
Klämkoppling, rak, 1 st
Muff PVC 63/50, 2 st
Klämkoppling 90 vinkel, 2 st
T-rör klämkoppling, 1 st
Kläm rak D-63/50 mm, 1 st
Klämkoppling 90 vinkel 63, 1 st
Klämkoppling 90 vinkel 63x2, 1 st
Klämkoppling 90 vinkel D-50, 4 st
Slangkabel
Gängtejp
Spikplugg

160x 80 x 180 - Pall för konstruktion under vintertäcke.

Pooltekniken från ENWA som placerades i garaget är:
* Komplett reningsverk, pump och sandfilter
* Anslutningspaket 50 mm slang / koppling (avses här ingjutningsrör i RFR ovan?)
* Kemi/poolvårdspaket PH-P, 1 st
* Värmeväxlare 75 kW Rostfritt 1 st
* Montering /driftsättning
* Ventiler
* Backventil

Pumpen behövde orka med 3,5 meter i höjdskillnad från garaget upp till poolen på altanen. Magnus från ENWA Pool valde en pump på 11 (???) men bytte sedan till en på 7 (???), då vattnet strömmade alltför snabbt för att brunnen skulle kunna svälja mängden vatten.

Vi fick sätta in en extra brunn.

Se så fin poolen blev!



Här ser ni också hur fint vattnet porlar ned i vattenrännan. Vattenrännan gjordes av Löftadalens plåtslageri.



För att poolen skulle bli badklar måste vattenflödet trimmas in, in- och utflöde av vatten och lagring av vatten i stor vattentank i garaget där reningsverk etc finns måste stämma. I annat fall blir det inte ett jämnt flöde och risk finns att vatten samlas i rännan och sedan plötsligt ger sig av ned i brunnen. Det kan då bli luft som kommer ned och stoppar upp flödet. Jag vill ha ett jämnt flöde utan sörplande ljud. Kanske är motorn tilltagen i överkant.

Nu återstår uppvärmning av poolen. Jag får kontakta Ale rör om hur detta skall gå till.

Jonas har monterat in ljuskällan i poollampan. Jonas monterade trafon, stort som ett yoghurtpaket, väger ca 5 kg - vid elcentralen.

Poolen ligger i söderläge och får sommartid därmed sol hela dagen, soliga dagar.

Idén till min pool fick jag när jag strax före jul 2011 besökte ön Koh Kradan i Thailand. Visst är denna pool vacker? Se så snyggt det är att låta vattenytan ha samma nivå som poolkanten!


Vid min pool i Åsa har jag låtit plantera tre silverpäronträd och en ros. Denna växtlighet kan emellertid inte mäta sig med den i Koh Kradan, även om min också är mycket fin.

18 mars 2013

Möbler som inte får plats

Alla de möbler jag har sedan mitt tidigare boende får inte plats i mitt nya hus.

Jag har lagt ut en del på blocket till försäljning.

Det handlar om två gula Norrell soffor, urfina.

Det handlar också om två matbord i glas med 16 stolar (det går att köpa ett bord och 8 stolar).

Det finns även bokhyllor etc.

Hör av dig på om du är intresserad.

Bokhylla för kokböcker

Ingvar Andersson, Ting i Trä, Varberg har byggt min fina bokhylla för kokböcker.





Erfarenheter efter fyra månader i mitt Willa Nordic hus

Jag har nu bott i huset i fyra månader. Jag trivs verkligen mycket bra.

Huset har blivit så fint som jag kunde önska mig.


Att det blir lite sprickor här och där får man räkna med. Detta kommer att ske ett bra tag framöver innan det stabiliserar sig.

Vid tvåårsbesiktningen får detta åtgärdas.


22 februari 2013

Ett vitrinskåp i "biblioteket"


Ett vitrinskåp som jag är mycket glad för är ritat av Lars Nyberg, men tillverkat av Fredrik Barnekow i Stockholm. Fredrik är Malmstensutbildad. Det är både klassiskt och lite tufft i sin stil precis som jag ville ha det. Det är tillverkat av amerikansk körsbär och Lasse har varit delaktig i valet av träbitar till skåpet. Visst är det fint?




Det enda som stör här är att faten bredvid skåpet är för högt placerade, men det går ju att rätta till.





 

21 februari 2013

En sak som jag gärna också visar er är:


Är hur fint biblioteksbänken längst in i rummet så väl fått sin plats även om detta rum inte blev ett biblioteksrum som det var tänkt från början. Bänken som har byggts av Nyberg & Son, Stockholm (Lars Nyberg, en gammal god vän till mig) är så fin här under en tavla av Hasse Ekdahl, också det en gammal god vän till mig. Denna tavla ger mig energi varje dag, var så säker! Den har ett så livsbejakande flöde. Jag passerar den till mitt arbetsrum, vilket är suveränt, det ger mig en kick.

Tavlorna ovan sofforna är målade av en Boråsmålare, Stig Kjellin, och tillsammans så här är de så fina. Soffan är nyinköpt från Långelids i Askim utanför Göteborg. Thomas Långelid har bidragit i vaket av soffa. Den passar så fint ihop med granitchipsen runt braskaminen. Det som saknas i detta rum är lämplig läsbelysning. Så småningom finner jag väl ut vad jag vill ha här.


En annan detalj i vardagsrummet



Att få chansen till olika utblickar inifrån huset är fint. Jag valde att höja ett av fönstren för att kunna få in lite av grönskan utanför, men genom detta fönster kan jag också få in lite kvällssol. Kommentaren från mina barn var: Man blir helt snurrig i detta hus, olika takhöjder, olika placering av fönstren och tavlorna linjerar inte. Ja, så är det - annat har fått styra. Min känsla att få in det jag värdesätter mest.


Husets värdefullaste tavla och lite till



Husets värdefullaste tavla har målats av ett av mina barnbarn, Smilla 9 år gammal. Den avbildar henne själv och hennes tre år äldre syster, Filippa. Visst är den fin? Smilla var så glad när jag hängde den över pianot i vardagsrummet. I love you mormor var henns kommentar.





Det man kan notera om resten av vardagsrummet är kontakten med Fader vår i himlen genom fönstret ovan pardörren. Se här även steppfönstret i hörnet i rummet. Det tog ett tag innan Willa Nordic AB accpeterade denna lösning med enbaert ihopklistrade fönster utan stolpe och utan liv mellan rutorna. De fick helt enkelt ändra sin konstruktion av bärande balkar för att klara denna fönsterkonstruktion. Jag har nu i efterhand fått reda på av Michael Hjälemby, Willa Nordic AB representant i Göteborg att fler kunder har velat ha denna konstruktion.

Det som inte syns på denna bild är att det idag hänger härliga gardiner - vita siden - vid sidan om pardörren.



Lena Widerberg från Fyra inredare AB har nu levererat dessa gardiner, vilka ger ett ombonat intryck utan att vara för "mycket".




Vi ser här Lenas man i färd med att montera gardinerna. Visst är profilen fin? Och gardinen blev perfekt här, och möjlig att dra för för att hindra insyn på kvällen.


Utsikt från matplatsen i köksdelen av huset


Vi ser här matplatsen från "köket". Utsikten är mot poolen och den del av altanen som är mest insynsskyddad. Här kommer morgonsolen in (om man är uppe relativt tidigt på morgonen längre fram mot sommaren), men fram emot lunchdags är det skuggigt här, vilket är skönt när man äter lunch. "Lådan" man ser här ute på altanen är poolen nu övertäckt av skyddande täcke över ställning som gör att vattnet rinner av innan is hinner bildas.

Under eftermiddagen hoppas jag få härlig sol utanför vardagsrummet.

Det enda jag kommer att sakna är kvällssolen. Det får bli kvällspromenader istället. Det är inte så dumt det heller.


Binovaköket


Binovas avskalade kök (Planofrom, Övre Husargatan, Göteborg) tilltalade mig mycket. Det passar fint mot det sprängda urberget utanför. Man kan gott säga att huset vilar mot urberget, mot moder jord.

Jag är mycket glad över att samarbetet med Kristina Linnér om kökets utformning fungerade perfekt. Hennes snickare Mattias Borén utförde vid installationen av köket också ett mycket fint jobb. Jag är helnöjd!

Lamporna ovanför ön är från Light art, Mölndalsvägen, Göteborg. Jonas där var oerhört lyhörd för vad jag sökte för armatur. Det kunde inte ha blivit bättre, tycker jag.


 
 
 
Köket sett från andra hållet. Här syns även tvättstugan till vänster i bild. Det som är mycket skönt i huset är att ljuset fån olika fönster kommer från många olika håll.
 
 

En bild av matplatsen i köket


Ja, här ser ni matbordet som jag köpte från Långelids i Askim utanför Göteborg. Bordet passar fint ihop med Binova köket från Planoform på Övre Husargatan i Göteborg. Det passar också fint ihop med min riktigt gamla matta som har klarat mycket spill från barnbarnen under alla år. Stolarna vid matbordet hade jag redan tidigare. Tänk, det råkade bli så att de är från samma fabrikant i Italien som bordet. Härligt!

Längst in i bilden skymtar lite av vardagsrummet med Gerd Ekdahls fina tavla i fonden. Här inne är det 3,3 meter i takhöjd, vilket gladde Gerd mycket. Det blir lite luft runt Gerds tavla på detta sätt.


Några bilder på det färdiga resultatet av mitt husbygge

Jag hade egentligen inte tänkt att lägga ut bilder på inredning etc., men här kommer nu några bilder även om det inte är riktigt klart ännu. Här syns braskaminen inbyggd i ett hölje av granitchips. Braskaminen är från Spartherm, med utfällbar lucka som underlättar rengöring. Luckan är också möjlig att dra uppåt för att man enkelt skall kunna lägga in ved. Jag trodde att den skulle gå att få upp helt och hållet så att man kunde välja att ha en öppen brasa eller en bakóm glasskivan. Här hade jag inte informerat mig ordentligt kan man konstatera så här i efterhand. Jag kan väl också nu se att spisen blev lite väl stor för rummet som inte är så brett. Sitter man i soffan är det dock på behagligt avstånd från värmen.

Skorstenen är bakkantsmonterad och löper enbart utomhus. Som synes på bilden är det en tejpbit kvar på skorstenen. Den kommer att döljas när väl plåtslagaren Järmo kommer och monterar plåten som skorstenen skall kläs med. Det har dröjt onödigt länge må jag säga. Plåtslagaren var väl inte riktigt klar över hur han skulle kunna tillfredsställa min önskan om att få en plåt i antracitfärg som övrig utomhusplåt (fönsterbleck, hängrännor och stuprör) och i SINUSPROFIL DRAGEN PÅ DIAGONALEN. Nu blir det inte så utan istället en plåt med band som lite liknar det jag ville ha. Jag har sagt ok till detta för länge sedan, men som sagt det dröjer innan detta är på plats.

För att dölja skorstenen som kommer ut utomhus murades också en utomhusdel av leca och samma granitchips. Skorstenspojkarna i Kungsbacka gjorde här ett mycket fint jobb. Chipsen köptes från KS Kaminer i Kungsbacka, där jag även köpte braskaminen.

Marmorbordet vid soffan kommer att säljas. Finns det någon köpare där ute i cyberrymden? Det blir istället ett lite mindre bord med en glasskiva och ett underreda av amerikansk körsbär som vitrinskåpet längst in i rummet. Längst in i bilden skymtar höger med böcker. Det är matböcker - en snickare - Ingvar Andersson från Ting i trä i Varberg håller på att bygga en bokhylla för mina kokböcker. Denna hylla placeras precis vid ingången till köksdelen.

22 januari 2013

Skorstenen

Det som nu återstår den 22 januari 2013 är beklädnad av skorstenen med plåt i samma färg som övriga plåtdetaljer på huset såsom fönsterbleck, stuprör etc.

Det skall bli spännande att se hur det kommer att se ut. JV plåt (Järmo) utför detta jobb.

5 december 2012

Elfirman gör klart i morgon, 7 dec

Det ser nu ut som att Ljunghems el kommer i morgon bitti (7 dec) och gör vissa justeringar inomhus samt sätter upp utomhusbelysning som skall belysa berget bakom mitt hus. Det kommer alla gånger att bli mycket fint.

Det har varit mycket svårt att förutse precis hus inredningen skulle placeras. Elinstallationen har inte fått styra hur möbleringen till slut har blivit. Detta gör att det saknas viss belysning på tavlor etc.

Nu i efterhand anser jag också att vissa lampor behöver kunna dimra, vilket i planeringstadiet inte var så uppenbart. Det är nu också tydligare var jag har fler behov av eluttag i väggarna. Enligt elektrikern hade jag mycket gott om uttag. Trots detta är det nu behov av fördelardosor där jag egentligen inte vill ha dem.

Därutöver är det en del installationsproblem som jag hoppas blir åtgärdade i morgon:

1.       Jag vet inte om dimmern i gästtoaletten är sönder eller vad det beror på att ljuset inte är stadigt – det flukturerar när man använder dimmern? Kanske det är transformatorn som är problematisk?

2.       Varför sitter musikkablarna i v-rummet fast i rören? Har de skadats?

3.       Pendlarna över ön – ljuset är orange när de är neddimrade- - behövs annan Kelvin?

4.       Jag vill kunna dimra ljuset under arbetsbänken i köket. Går det?

5.       Jag vill kunna dimra takbelysningen i mitt arbetsrum. Borde inte vara något problem.

6.       Jag vill att spottarna i badrummet skall vara starkare.

7.       Vad är vägguttaget till för vid knappsatsen direkt när man kommer in i huset?

8.       Bricka vid tavelkroken i entrén, men inte i kapprummet? Går det att fixa så att det blir lika?

9.      Låt endast det inbyggda väggskåpets elinstallation vara i kraft i badrummet – inte det från väggen.

10.   Ang. den vita elkabeln vid sidan om balken som går till infravärmen – dra kabeln på husväggen istället och sedan ut överst på balken fram till infravärmen – ta med extra kabel ifall den befintliga inte räcker att dra om.

11.   I mitt arbetsrum finns endast ett nätverksuttag, det behövs egentligen tre. Går det att ordna? Jag vill ha i telefonen i ett och datorsladd i ett och skrivaren i ett.
 
12. Jag vill att det rörelsestyrda ljuset i garaget skall tändas när jag kommer från hissen.
 
13. Jag vill ha en genomgång av all elinstallation.