Bloggintresserade

6 april 2012

Trätrall som altangolv

Jag har idag 6 april skickat iväg förfrågningar om stenen som skall klä den öppna spisen., både inom- och utomhus.

Jag har också skickat iväg frågor om skorstenen till spisleverantören.

Nu blir det lite om hur jag tänker mig altangolvet. Ett alternativ är Decking trall finns i brunbränt tryckimpregnerat - det ser då ut som huset kommer att göra i början innan det grånar. Detta altangolv grånar då ihop med huset. Det finns också som räfflat trä. Det skall vara tryckimpregnerat i NTR-klass A, för att tåla fukt.

På senare tid har jag återgått till min tidigare idé om värmebehandlad trall från Moelven, i ask. Jag är så nöjd med fasaden från Moelven att jag gärna tar virket från dem.

Virket bör vara 28 x 145 mm till altanen, det blir då ca 10 lpm / kvm.

Grusbädden finns redan. Meningen är att altanen skall komma ca 3-5 cm nedan färdigt golv, och att det kommer på fyra sidor av huset dock inte lika omfattande på alla sidorna.

Det behöver inte monteras plintar djupt i marken då gruset vilar på berget. Det blir alltså ingen tjäle att ta hänsyn till.

För att bygga altanen behöver man bärlinor (=reglar), kortlingar (=stödregel för trallvirket - i 45x95mm som läggs med 300mm CC), vilket monteras med balkskor. Det placeras med ett avstånd av stödpelare beroende på dimensionen hos reglerna. För att undvika svikt på altanen är det bra att lägga det med 40cc. Tätare stödreglar ger stabilare altandäck. Det bör vara 3-5 mm mellanrum mellan brädorna, och däcket bör luta något utåt från huset.

När man räknar ut virkesåtgången får man räkna med 10% spill.

Det behövs även spikplåt, stolpsko, skruvregel.

Åtgång av trallskruv är ca 20stycken/kvm. Det skall vara en godkänd skruv i klass C4, med skärande borrspets och snedställda och längsgående skär mellan gängorna, vilket ger minskad risk för sprickor i trä, lägre moment vid idragning, minskad iskruvningstid. Skruven dras i 1-2mm under brädans yta. Man kan använda skruvautomat. Skruvlängden bör för 28mm tjocka brädor vara 55mm långa.

I mitt fall blir det olika indelningar av altanen, det är så att säga inte bara en rektangel rakt ut från huset.

Inom ramen för pergolan kan man tala om en rektangel som når ända ut mot poolens vattenränna, den går sedan runt om poolen. Utanför vardagsrummet möter altanen berget, för att nå fram till det "höga" berget söder om huset - här blir det nästan som en trekantig altan, som sedan fortsätter till den lilla altanytan utanför tvättrummet. Därefter smalnar altanen av betänkligt - och denna smala altandel går utmed hela husets västersida, för att något vidga sig utanför badrummet. Altan fortsätter på husets norrsida fram emot entrén, men bara ca 60 cm ut från huset. Det går då att stå här och tvätta fönstren på denna sidan huset.

Det gäller att vara noggrann med att ytan blir vinkelrät, och att kontrollera genom att mäta ytans två diagonalmått som skall vara lika (för de delar av altanen som är rektangulär). Höjden på plintarna anpassas till dörrarna ut, så att det blir ett behagligt steg ut från huset. Det gäller att räkna ut hur mycket träkonstruktionen bygger ovanpå plintarna inklusive stolpskons höjd.

I mitt fall kanske man inte behöver några plintar, utan kan använda (befintliga) platta betongsten, och på dessa lägga tjärpapp innan man lägger på reglarna.

Bärlinorna kallas de brädor som blir stödet för reglarna i konstruktionen. Fäst bärlinan i husvägg/grund med Protect 4 träskruv Hexagon (sexkant).  Använd längd 120 mm eller längre.

En viktig detalj är att fästpunkterna skall hamna på de måtten där golvreglarna kommer att vila. Det är där belastningen kommer att bli som högst. Den inre bärlinan består av två bitar, 45 x 45 och 45 x 195, vilka skruvas ihop. 45 x 45 fästes lämpligen med Träskruv Protect 4 försänkt 6,0 x 90.         

Den yttre bärlinan skruvas ihop på samma sätt av två bitar: 45 x 45 och 45 x 195. Avväg regeln noga med långt vattenpass, på exakt samma höjd som de övriga bärlinorna. Bärlinan skarvas i mitten av en stolpsko. Använd gärna en hålplatta för att förstärka skarven (skruvas med 40 mm Protect 4 ankarskruv). Till stolpsko typ L är det lämpligt med Protect 4 vagnsbult med mutter och fyrkantsbricka. För att bärlinan skall vara i våg (samma höjd) kan man behöva använda kilar under bärlinan när man skruvar fast den i stolpskorna. Kontrollera med vattenpass. Skruva fast bärlinan i stolpskon med Protect 4 ankarskruv 40 mm.                           

Skruvreglarna har måttet 45 x 145 och skruvas fast med avståndet cc 60 cm (från centrum på den första regeln till centrum på nästa). Detta gäller om man använder trallvirke som är 28 mm eller tjockare. När trallvirket är 22 mm eller tunnare bör cc-avståndet vara 40 cm. Man använder balkskor för att fästa golvreglarna till den inre och yttre bärlinan. De skruvas fast med Protect 4 ankarskruv. Fixera skruvreglarna vid den mittersta bärlinan med vinklar t ex 2.5 x 70 x 70 x 55, fäst med ankarskruv.                               

Skarva alltid över en skruvregel. Sprid skarvarna på olika skruvreglar då blir de inte så synliga. När man skruvar nära ändträet är det klokt att förborra så slipper man onödiga sprickor. Börja med att lägga golvet utifrån och in så att eventuella ojämnheter justeras vid husväggen.


      

Willa Nordic AB - takluckorna i fel dimension

Enligt leveransbeskrivningen från Willa Nordic AB skall råsponten vara 22x95.

Dimensionen av takluckorna av råspont stämde inte med takstolar och takets omfattning - det var helt enkelt fel dimension på takluckorna - jag vet inte felet gällde alla takluckor -- en del - hur som helst så tog det tid att såga dem till rätt format så att det gick att lägga på råsponten på själva huset.

Resultatet blev att det blev tidsnöd inför fredagen då dåligt väder var att vänta. Taket fick täckas med presenningar. Det var svårt att få det helt tätt - och att vindarna inte skulle kunna riva upp dessa. Resultatet av detta blev också att det regnade in.

Nu var byggmästaren, Bengt Johansson från Smarholmens Bygg AB så förutseende så han sade till mig att ringa om det skulle vara något problem. Tur att jag bor intill så att jag enkelt kunde kontrollera hur det stod till. Jag ringde Bengt och på Långfredagsmorgon kom Bengt till Åsa och rättade till presenningarna så gott det gick.

I och med att råspontluckorna fick sågas till kommer de inte att räcka till även garagetaket. Ny leverans till detta fordras. Denna kostnad får Willa Nordic AB stå för, det gäller även kostnaden för den utsträckta tiden i själva byggprocessen detta problem förorsakade.

Vad beror dessa fel från Willa Nordic AB på? Det måste väl finnas en granskningsavdelning hos dem? Någon som kontrollerar konstruktionsritningarna? Produktionsavdelningen märker väl inte problemen?

Och skulle jag inte ha fått konstruktionsritningarna på ett USB-minne? Jag får läsa igenom avtalet på denna punkt också.

På grund av allt sågande hann man inte med att lägga på underlagspappen med klisterkant: YAP 2200 från Mataki.

Ytpappen Derbicolor ingår ej från Willa Nordic AB, Stockaryd, men väl i Willa Nordic AB:s entreprenad.

En sömnlös natt då jag är osäker på om fasaden är från Moelven

Är den värmebehandlade furufasaden från Moeleven?

I enlighet med Leveransbeskrivning vilken har stämplats av Willa Nordic med nummer A2817 och datum 111205. 125,8 kvm skulle ha satts på i Stockaryd. Dessutom skulle 57,4 kvm skulle ha levererats löst för fastsättning på byggarbetsplatsen. Jag har inte kontrollerat om denna sammanlagda mängd har levererats (av felaktig leverantör, se nedan).

I Leveransbeskrivningen står det: "Stående fasadprofil 502, värmebehandlad Thermowood furu (Moelven). OBS! Ej transportskyddsgrundad (21 x 142, 28 x 70 läkt s600, musskydd, snedkapad droppnos i uk". (uk=underkant).

De fasadbrädor som har levererats kommer från Stenvalls Trä AB enligt omslaget på fasadbrädhögarna. Jag godkänner INTE detta. Det är inte lätt att se på denna bild men det är Stenvalls Trä AB som detta paket kommer ifrån.


På kortsidan av paketet syns denna text.


Vid kontakt med Moeleven fick jag reda på att "plastomslag" runt deras virke alltid bär Moelevens beteckning. Inte undra på att jag blir väldigt skeptisk när jag såg högarna från Stenvalls Trä AB.

Michael Hjälmeby, representant för Willa Nordic AB var här leveransdagen 2012-04-02. Inte heller MH hade någon riktigt trovärdig förklaring, trots samtal direkt till Stenvalls för att försöka få bekräftat att det trots allt var Moelvens brädor i förpackningarna från Stenvalls.

Saken är också den att jag per email har bett Willa Nordic AB att få en uppställning över vad som hittills har levererats, och att jag skall få reda på om det har skett en leverans av likvärdigt material. Någon sådan lista har jag inte erhållit. Jag har också meddelat att jag betalar först när jag fått sådan lista, eller utfästelser om en sådan lista.

Sådan ersättning med likvärdigt material får dock inte ske om det går att få tag i det material som avtalats om, exempelvis det Thermowood fasadvirket i furu från Moelven, vilket går enligt mina kontakter med Moelven. Ett sådant förfarande av Willa Nordic AB borde ha diskuterats med mig. Det är uppenbart att jag får lusläsa  "Det finstilta .... " i avtalet. Men jag kan aldrig tänka mig att de har rätt att bete sig på detta sätt.

Som jag ser det finns bara en lösning. Willa Nordic AB hämtar sina två paket med fasadträ (lyftkran behövs) och levererar upp till byggnaden det fasadträ från Moelven som var överenskommet. Detta får ske omgående.

Jag har per email begärt att få en kopia på ordern som bör ha sänts från Willa Nordic AB till Moelven AB.

Hela detta problem har givit mig en sömnlös natt, vi får hoppas att det inte blir fler sådana nätter orsakade av Willa Nordic AB innan huset är klart i oktober.

4 april 2012

Fel i husleverans från Willa Nordic AB

Ja, så då kom den otroligt duktige byggmästaren Bengt Johansson från Smarholmens Bygg AB på att det måste vara något fel i konstruktionen av ytterväggarna vid köket, dels mot öster, dels mot väster. Det saknades helt enkelt 10 cm yttervägg i båda fallen, på höjden.

Möjligen har det förvirrat konstruktörerna vid Willa Nordic AB att det invändigt skulle vara 2600 mm i takhöjd i köket, men 2700 mm i resten av huset förutom i vardagsrummet där det skall vara 3300mm. I bastun/badrummet sänkte vi taket en del.

Detta med felaktiga köksytterväggarna upptäcktes av byggmästaren när takstolarna skulle monteras.

Felet innebär att det pålagda taket över köket får lyftas upp och väggarna "fyllas på" och sedan får taket sänkas ner på plats igen. Det tar minst en dag i anspråk. Det blir Willa Nordic AB som får stå för detta. Att så blir fallet har jag också fått bekräftat per email av Peter Grip på Willa Nordic AB. Enligt honom är alla inbegripna informerade och att Willa Nordic AB står för merkostnaden.

Problemet är dock tidsplaneringen - vi förlorar minst en dag!

I leveransen från Willa Nordic AB finns dessutom olika typer av skador som har skett, förmodligen i leveransen eller redan innan lastningen skedde i Stockarby. Gips vid fönstren är skadat på flera ställen, förutom fönsterbleck vid fönstren på utsidan. Det kan finnas fler ställen som jag ännu inte har upptäckt.

Trots allt känner jag mig lugn då Bengt Johansson med duktiga medarbetare från Smarholmens Bygg AB engagerat och bra utför sina jobb här. Bengt är också duktig på att kommunicera vad som händer till mig. Det uppskattar jag särskilt mycket.

Husets ytter- och innerväggar samt takstolar på plats

Ja, så nu ser man här nedan lite av den kommande utvändiga profilen av huset. Här syns också L-stöden för att hålla kvar gruset som fylldes bakom garaget. Dessa får kläs med växter, helst blåregn och vinrankor.

Enligt ritningarna reser sig huset ca 1,5 meter ovan överkant på de två smala fönstren som är vända mot öster, ett från vardera kapprummet och gästtoaletten. Lite mer indraget ser man pardörren vid matplatsen, pardörren i vardagsrummet och plast där steppfönstret skall sitta i vardagsrummet. Jag måste säga att det är ett härligt byggväder. Det kan inte vara bättre, och kanske hinner de duktiga byggarna få på råsponten innan påsk. Takstolarna är redan på och de håller på att spika på taråsponten, på vilket de sedan lägger ett underlagspapp från Mataki, YAP 2200.


Man ser här också entrétrappan på husets norrsida. Trappan är nu täckt av en presenning för att den inte skall bli så åtgången under den första byggtiden. Slänten till höger om trappan är väl brant, jag får fundera över hur jag skall lösa detta. Vid den nedre delen lägger vi stora runda stenar. Längre upp försöker jag hitta på något sätt att kunna plantera rosa rosor mot grannen mer norrut. Solen kommer att komma åt här, och det blir vackert mot grannen i det vita huset.

Canegon har varit här för att se hur de skall kunna få till ett fint trappräcke och på sydost ett staket vid L-stöden bort mot berget.


Här ser man ut från bastun, jag får fundera ut hur jag skall ordna naturen här utanför så att det blir fint. Ovanpå berget här får det också bli någon form av växtlighet mot grannen i väster, dels som insynskydd mot mig men också så att det blir vackert mot grannen i väster, kanske vacker kaprifol.

Här ser man att de bärande innerväggarna nu är på plats. De bärande innerväggarna är 95 cm tjocka bstående av 13 gips, 11 osb, 95 regelverk s600 /45 mineral ull, 11 osb, 13 gips.

Det är så spännande att nu kunna få ett grepp om de rumsliga delarna av huset.

Man ser på denna bild också fackverkstakstolarna, vilka placeras s 1200 med sina beslag och ankarskruv, med en takläggning av 4 grader. I själva verket ser vi här fackverkstakstolarna i köket- vilka placeras med s600 för att möjliggöra en framtida takterrass ovanför.


Här är en bild mot skafferiet med sitt lilla lilla fönster mot väster. Ovan ses min grannes friggebod som ligger alldeles i tomtgränsen. Det ser ut som att utsikten från friggeboden kommer att bevaras. Hoppas det.

Här har takstolarna ännu inte kommit på plats.


Oj, huset reser sig mot skyn. Kort taget från platsen utanför garaget. En så vacker blå himmel så här tidigt på morgonen. Att ytterväggen nu ser grå ut beror på att man här ser vindskyddsduken. Kommer det att monteras på även på den översta delen?


Från sydost ser huset ut att komma fint in på tomten. Det känns som att huset alltid skulle ha legat här.


Ja, det var ett företag att få upp allt på berget.



Hela husblock lyftes upp. Allt gick väldigt smidigt och bra. Det sköttes mycket professionellt av Smarholmens Bygg AB.


Vissa block fick justeras på plats. Willa Nordic AB hade inte riktigt gjort klart var GVF etc skulle komma upp. Byggarna sade att det inte är ovanligt med denna typ av justeringar. Enligt mig borde väl konstruktören vid Willa Nordic AB ha kunnat förutse var GVF skulle komma, det finns ju utmärkt på de ritningar jag har sett. Det var inte lätt för byggarna att få bort bjälklaget när husblocket hängde och dinglade i kranen. Man ser rätt tydligt på bilden här hur tokigt detta var. Detta arbete tar också onödig tid för byggarna. Det hade varit lätt för Willa Nordic AB att släppa på konstruktionen här och låtit Smarholmen istället sätta dit dessa brädor efter det att nedsänkningen av husblocket hade skett.

Här har den bärande väggen i hiss-schaktet sänkts ned till garagegolvet. Det placerades på den höga delen av garagegolvet, alltså inte nere i "vattenhålet" dvs försänkningen av bottenplattan för hissen.

Här används bottenplattan för poolen som mellanlagringsplats av material.

Här kanske man kan få en föreställning av utsikten från altanen utanför vardagsrummet. Lite ser man havet, men framför allt är det en fin vy över bukten och himmel.

Här nedan ser man det smala fönstet i vardagsrummet, ett fönster som vätter mot berget. Berget kommer att belysas, så det blir säkert fint. Detta fönster sitter väldigt nära hörnet, men det stämmer enligt ritningen. Jag har bett byggmästaren att flytta det två block in, det blir alltså två block mellan fönstret och hörnet. Det blir mycket bättre.

Fönstet på sidoväggen, mot väster, ser ut att ha blivit väldigt högt placerat, men det är i enlighet med ritningen. När man sitter i soffan kommer man att kunna se himlen. Det var väl så vi tänkte även om jag inte riktigt minns det nu. Tanken var också att min schänk skulle placeras nedanför detta fönster. En sådan placering av schänken skymmer utsikten som det smala fönstret ger.

Här är en tydlig miss i planeringen! Hoppas att jag inte kommer på flera sådana missar. Borde arkitekten ha kommit på denna miss redan på ritningsstadiet, det är frågan. Hur som helst, den fantastiske byggarmästaren Bengt Johansson hos Smarholmen Bygg AB fixar detta åt mig, och flyttar fönstret två steg. Soffgruppen kommer ändå att få plats. Så snyggt det blir då! Här har allt i enlighet med överenskommelsen mellan Willa Nordic AB och mig osb och gips inte satts på på innerväggen mot söder då elektrikern och jag ville ha ett spelrum för hur vi skulle placera elanslutningar på denna vägg.

Här är den härliga pardörren ut mot terrassen med poolen. Det blir inga stora ytor, lite trångt, men det kommer nog att upplevas bättre när allt byggmaterial är borta.


Ja, här syns en vattenanslutning, återigen måste Smarholmens bygg justera byggblocket.


Jag har också en inpassning av golvvärmerörens GVF fått ske.

Här ser man husdel lyftas på plats av den stora kranen. Limträbalken (osäker på om detta är en limträbalk) ligger redan på plats.

Här ser man fönstret ovan arbetsbänken i köket och dörren ut. Man ser även dörröppningen till skafferiet. SE denna vägg är 10 cm högre än köksväggen - jag är tydligen en dålig observatör!

Men för väggen bakom kommande högskåp noterar jag att det saknas isolering, osb och gips! Varför? Denna vägg är förmodligen en bärande innervägg - jag får kontrollera. Även en icke bärande innervägg skall ha 13 gips, 11 osb, men nu 70 regelverk s600 /45 mineral ull, 11 osb, 13 gips. Jag får fråga om detta!!!

Vi ser här också en stor limträbalk, Det är inte en stålbalk HEA 200 - var sitter den - en sådan är i garaget? Är detta en stålbalk IPE 140 - eller var sitter den alt kommer den att sitta?

Sedan undrar jag var resten av balkarna kommer, dvs limträbalkarna och fanérträbalkarna?


Nu ser man det rumsliga utrymmet för tvättrummet, inte jättestort, men tillräckligt.

2 april 2012

Ytterväggarna är nu resta

Alla ytterväggarna sattes upp idag, 2 april. I morgon kommer alla bärande innerväggar att sättas in. Därefter mäts ut var takstolarna kommer. Det är inte säkert att råsponten för taket hinner komma på innan påsk. Hoppas vädret fortsätter att vara så här bra som idag.

Alla berömmer Morgan Husgrunders bottenplatta, helt slät och fin. Morgan var själv stolt över jobbet.

Här ser man först längst åt vänster fönstret i tvättrummet, därefter fönstret ovan arbetsbänken i köket och köksdörren ut mot terrängen. Tänk att jag inte lade märke till att denna vägg inte har rätt höjd!!! Det blev Bengt Johansson först varse när takstolarna skulle på och att det inte stämde!!! Hur kunde Willa Nordics konstruktör och produktionsansvarige missa detta??? Tänk att jag inte lade märke till att det var en stor balk placerad ovan den vägg där det långa fönstret ovan arbetsbänken i köket. Är detta en lämplig placering?

Här syns dörren ut från tvättrummet. Under fönstret kommer det att bli en sy- och arbetsbänk, och ovan fönstret blir det ett hyllplan, eller kanske två.


Här är ett smalt högt fönster i vardagsrummet. Det fönstret har jag kommit underfund med är en miss från både arkitekt och mig. Placerar jag någon möbel mot väggen fram mot fönstret, vilket har varit tanken då fönstret på denna vägg placerats så högt, kommer jag inte att kunna se ut. Det blir nästan ingen nytta med fönstret alls. Jag har nu bett byggmästaren att flytta fönstret ett steg mot vänster. Jag kommer ändå att få plats med min soffgrupp.


Här ses fönstret ovan arbetsbänken i köket och en liten bit av dörren ut från köket.


Ah, hade jag missat att tala om för Martin hos Karlsson-Dahl att jag bytte modell bland Hoppes handtag för fönsterdörrarna? Jag får kontrollera att Martin har fått reda på att jag vill ha New York på alla trycken.

Längst in i vardagsrummet ser man "hålan" för steppfönstret som är det enda fönster som monteras direkt på byggarbetsplatsen. Man ser också här den stora pardörren ut mot öster från vardagsrummet, och det smala liggande högt placerade fönstret vid matplatsen. Meningen var att Hasses tavla skulle hänga här under. Blir det för lågt? Jag får kontrollera att fönstet är placerat på rätt höjd då hela detta väggelement har blivit för lågt i produktionen. Konstruktionsmiss eller är det en produktionsmiss, ja, det är frågan. Fel är det  hur som helst. Jag får kontrollera måttet under fönstret, så att tavlan får plats, vilket var tanken. Till slut blev det så att jag bytte ut detta fönster mot ett större. Det blev mycket ljusare i köket på detta sätt. Knepigt att arkitekten Stefan Rupert inte påtalade risken med att det skulle kunna bli för mörkt i köket med det smala fönstret mot öster.

 Här syns den utvändiga fönsterramen i RAL7024-aluminium.


Här syns en skada till höger på fönsterblecket ovan dörren till tvättrummet. Har den skett vid frakten hit, eller fanns den redan på fabriken i Stockaryd? Finns det fler skador? Jag får kontrollera. Byggmästaren skall också upprätta ett dokument när allt har kommit på plats, ett dokument om vad som egentligen har levererats, vad jag förstår. Jag kommer att vara med vid denna genomgång.


Det var en rejäl lyftkran som användes för att få allt på plats.


Här ser man pardörren ut från matplatsen. Den har inget överljus, vilket den inte heller skall ha då det kommer ett pergolatak utanför.


Pardörren från vardagsrummet med sitt ljusinsläpp ovanför, sett utifrån. Det blir ett fint ljusinsläpp från öster.


Pardörren från matplatsen med sitt smala, liggande fönster ovanför Hasses tavla. Nu efteråt ser jag att denna vägg är låg, varför upptäckte jag inte det med en gång?


Här nedan ser vi någon typ av board som skall användas till vad?


Och en hög med reglar, tror jag. Våning 1, är det råsponten till taket?


Och vad skall detta användas till? Ser ut som kartongpapp.


Del av första väggen rest

Del av första väggen, hörnet i vardagsrummet, är rest. Här ser man platsen för steppfönstret mot havet, och den stora pardörren med sitt överljus mot öster. Väggen mot havet är inte gipsad för att det skall gå enklare för elektrikern och mig att senare kunna bestämma ljuspunkterna på denna vägg. Exempelvis för läslampor.


Utrymmet för steppfönstret - det ser litet ut, men ändå fint - trots att det bara är plast än så länge.


Under steppfönstret ser det ut som om det är mindre isolering? Vad beror det på?



Här ser man vägguttag, längst ned i bilden, och med tomrören som går upp mot taket.

Brädan mellan matplats och vardagsrum ser inte helt fräsch ut, längsgående spricka mitt i, skall det vara så?


Huset kommer

Allt är förberett för att leveransen av huset skall gå bra. Tre långtradare har varit parkerade - jag vet inte var - för att kunna vara här kl 7.00 för lossning. Det skall ta tre timmar att lossa materialet - vi får se. Ställningar är uppställda. Syllen och folie är fastsatta på plattan runt om huset.

Vädret är mycket bra, minus 0,5 grader C. Himlen är blå. Jag hör nu surret av långtradarna som närmar sig.

Jag fick hjälp av min dotters man, Alex, att lyfta ned överbliven sten till trappan igår som låg utanför garaget, för att bereda plats för lyftkranen. Så lossas nu den första lassen.



Nästa bil att lossas väntar på sin tur.


Här förbereder Bengt Johansson med medhjälpare från Smarholmens Bygg AB mottagandet av husdelarna.


Den första paketen med husväggar ställs på min gräsmatta nere vid fritidshuset så länge.


Det är Allfrakt som kör min husstomme från Stockaryd. Tänk de hade snö i Jönköping på väg ner hit till Åsa.



Här ställs stomdelarna i avvaktan på att lyftas upp, ett och ett av väggbitarna som nu är insvepta i plast.


Nästa bil backar in för att lasten skall kunna lossas.


Första väggdelen på plats mellan matplats och vardagsrum. Oh, så spännande att se hur det blir, det som jag enbart har sett ritningar på.