Bloggintresserade

22 juni 2011

Min trädgård

Min blivande trädgård befinner sig växtzon 1-2. Det gör att nästan allt går att odla här, vilket är mycket tacksamt.

Huset placeras på ett litet berg. Vid västra gränsen av min tomt är det urberget, i övrigt är det postglacialt grus. Gräver man i jorden nedanför berget stöter man på stenar som stora potatisar.

Tomten är en skafttomt, och det är utefter detta skaft, som sträcker sig från början av berget till vägen, som det kommer att bli en rabatt.

Jag har idag varit i kontakt med Helena Bluckert vid Hasselfors Garden - www.hasselforsgarden.se -
och fick då följande råd.

Lägg ett 40 cm tjockt lager av Trädgårdsjord E. 18-20 m3 borde räcka för 30 meter lång, 1,5 meter bred rabatt.

Låt någon hjälpa dig att gräva ca 50 cm djupt där rosorna skall stå. I ros-"hålen" lägger du rosjord, blandat med lite Trädgårdsjord E.

Sedan kan du plantera vad du vill (som inte är surjordsväxter  som till exempel rhododendron, azalea, blåbär, blå hortensia, kalkskyende buskar och träd) i trädgårdsjorden. Avenbok går utmärkt. Jag har nog surjord utefter berget - för där växer ordentligt med blåbär. Lite högre upp växer det frodigt med lingon.

Trädgårdsjorden är gödslad, och bäst är att anlägga trädgården under våren.

Trädgårdsjorden är en såkallad anläggningsjord och den tillverkas närmast Åsa på Tjörn. Det bästa är att kontakta dem direkt på telefon 0303-89246 Lindmarks åkeri.

Rosjorden kan köpas säckvis hos närmaste handlare, till exempel Millessons trädgårdscentrum i Onsala, Mölnlycke Garden center, hos Växtriket Hast i Träslövsläge, Blomsterlandet eller Plantagen. En säck räcker nästan till 3 plantor och kostar cirka 69 kr.

Avenbok behöver inte samma jorddjup som rosor.
I växtzon 1-2 kan man plantera nästan vad som helst! Magnolior, blåregn och annat underbart som en zon 4 människa bara kan drömma om. Magnolior och pioner är ju helt självgående bara de får rota sig i lugn och ro.

Köp växter efter hur bladen ser ut och försök att få det så att det blir något som blommar jämt. När julrosorna tittar fram i februari blir jag så glad! Köp mängder av lökar och passa på att trycka ner när jorden är nylagd. 
 
Lägre, fylligt formade växter som liten flocknäva, rödbladig alunrot och japansk malört kan bilda en snygg avslutning mot uppfarten och då inrama rabatten.

Rabatten skall innehålla Funkia (Hosta) av olika slag vilka fungerar bra och dessutom är ursnygga. Funkia fordrar dock skuggläge. Finns skuggläge frodas ormbunkar, funkior, sockblommor, daggkåpa, andra sorter av nunneörter, rams, nattviol, blodört, aklejor, blågull, nysrot, sorgklocka, tolvgudablomma, stjärnflocka, stormhatt, skogsvallmo, treblad och många stolta liljor. För att inte glömma den magnifika blå bergvallmon! Sådan tur att jag har ett skuggläge på tomten - vid entrén som ligger på norrsidan. Frågan är vilken jord dessa växter vill ha?

Spetssalvia kan också planteras vid infarten.

Det är bra om man planterar marktäckare mellan de högre perennerna, så att jorden hålls sval och fuktig. Sådana marktäckare är hasselört, plister, lungört, harsyra, stjärnarv, myskmadra, murreva, krypkotula, ormöga, skuggröna och vintergröna. Jag får se vad jag väljer av dessa.

Närmare entrén eventuellt på höger sida om entrétrappan vill jag ha en röd klätterros-- kärlekens färg, vilket känns välkomnande. Här kan också få växa Funkia områden i skugga - helst stora grupper. Det blir vackert i skymningen. Vitt ger renhet. Vitt och rött tillsammans blir fint.

På södersidan av garaget vill jag väldigt gärna ha blåregn. Blått är en trovärdighetsfärg. Jag vill att blått skall synas på flera ställen i trädgården, dels för att det står fint mot den grå fasaden, dels för att jag helt enkelt trivs med blått.

Grönt är naturens egen färg. Grönt lugnar för ögonen, det är vilsamt med grönt. Grönt bör därför finnas vid en viloplats. Det är vackert att variera i nyanser och lövens former.

Mot grannen högre upp på tomten bakom huset, mot norr, vill jag ha Honungsrosor som klätterväxter på det enkla staketet.

Mylla ned Biobalans, en nyttig svampkultur som finns i handeln, kogödsel och torvmull och avstå helt från oorganisk gödning och bekämpningsmedel. Ta hand om rosorna väl!

New Dawn' är en ljuvligt ljusrosa klätterros, vanligen tämligen frisk. 'New Dawn' (Wichuriana-gruppen). Kanske är det den bästa klätterrosen! Den är härdig och frisk, blommar länge och mycket, blir stor och yvig och har vackra, ljuvligt ljusrosa, fyllda blommor som doftar svagt men sött! Kan odlas även i  Zon 5 så den bör vara härdig tillräckligt i zon 1-2!

'Alida Lovett' får i regel endast mycket lätta angrepp. De är stora, dubbla, rent rosa blommor. Det gäller även Chaplin's Pink Climber' är mörkt rosa.

Eller varför inte plantera Rugosarosor som exempelvis 'Hansa', ceriserosa, stora, ljuvligt doftande dubbla blommor?

Jag vill gärna ha dessa blommor i min trädgård, men var skall jag plantera dem? 'Hybrida' och 'Lykkefund' (Helenae-gruppen) är två mycket kraftiga, underbara, rikblommiga rosor som kan användas till pergolor, som trädklättrare och mycket mer. De kan bli 7-9 m höga. Små, ljusgula/vitgula blommor som bleknar till vitt med stora gula ståndarknappar. Söt, stark honungsdoft. 'Hybrida' har små orangeröda nypon, 'Lykkefund' har få nypon. 'Hybrida' zon 5, 'Lykkefund' zon 3. Båda går alltså fint hos mig.


Hur behandlar man jorden för bästa resultat?

Kungsbacka lastbilscentral. 0300-72110; www.kungsbackalbc.se, beställ container, jord, sand, täckbark mm för snabb leverans, bra priser.

AB Fjärås Sand & Makadam, Tomvägen 125, 43974 Fjärås, 0300-540304, levererar sand, makadam, jord mm. Arbetet utförs om nödvändigt med kranbil.

Blanda den uppgrävda jorden med lika delar gödslad torvmull och grov sand, grus eller barkmull. Alternativt blandar man jorden med en bra planteringsjord i säck, gärna med iblandning av Leca-kulor och lera.

Fyll gropen med så mycket av jordblandningen att plantan hamnar ca 10 cm under jordytan, det vill säga cirka 2 bladpar skall komma under jord. Fördelen med detta är att det från den underjordiska delen av stammen snabbt utvecklas nya skott och rötter. Plantan förgrenar sig bättre och får ett större rotsystem som effektivare kan ta upp vatten och näring. Man garderar sig även mot total nedfrysning. Om vintern är sträng och den ovanjordiska delen fryser bort, kan ändå nya skott skjuta fram underifrån på våren.

Beskär till cirka 20 cm höjd direkt efter planteringen. Storblommiga sorter bör beskäras hårt även andra året efter plantering. Det här brukar kännas hårt men betalar sig på sikt. Plantan förgrenar sig bättre och rotsystemet blir större.

Man skall inte förvänta sig alltför mycket blomprakt de första två åren utan ge sig till tåls. Ge också den unga plantan ett stöd, till exempel en bambukäpp, för att grenarna inte skall brytas av. Och sist, men inte minst, vattna regelbundet för maximal tillväxt.

Tidigt på våren är det bra att täcka jorden runt plantan med kompost, förmultnade löv eller täckbark för att hålla kvar markfukten. Inför första vintern är det klokt att skydda rotsystemet genom att täcka jorden runt plantan med löv och lite granris som håller löven på plats.

Mot grannen i väster blir det samma typ av staket och kaprifol men även Gravetye Beauty, vilket är en 2-3 m hög sirlig buske med vackra, röda, tulpanliknande blommor, cirka 6 cm stora, i juli - oktober. Fordrar varmt läge och fukthållande, och näringsrik jord. Lämpar sig väl för samplanteringar med buskar och perenner. Härdig i zon 1-3 (4). Beskärningsgrupp 3. Oh, denna får jag nog byta ut!!!

21 juni 2011

Utstakningen av var huset skall ligga

Här följer nu några bilder från utstakningen 2011-05-16: Lennart Jonasson och Marcus ... från kartavdelningen, Kungsbacka kommun, arbetsledare från Lunar Entreprenad AB (det blev inte denna firma som fick hand om markarbetena - istället blev det Lasses Entreprenad AB, Frillesås, en operation som halverade kostnaden för detta arbete - notera att Willa Nordic AB, Askim hade tagit in två offerter, priset på båda dubblerade det från Lasses Entreprenad AB), Entreprenadansvarig Peter Grip Willa Nordic AB och Michael Hjälmeby representant för Willa Nordic AB, Askim och kvalitetsansvarig Bertil Karlsson (senare Alm) och jag var närvarande.




Här jobbas det med utstakningen! Lennart Jonasson från kartavdelningen Kungsbacka kommun går just nu mitt i det blivande vardagsrummet.


Här ovanför Friggeboden och till vänster om den ser man blåbärsriset som kommer att försvinna. Tråkigt, men det är sådant som jag får acceptera.


Friggeboden är nere från berget, 2011-08-22

För att kunna bygga huset på berget var det nödvändigt att ta ned en befintlig Friggebod från berget.

Tanken var först att markentreprenören skulle kunna ta ned Friggeboden med en gaffeltruck från berget. Det visade sig vara alldeles för dyrt.

Lösningen var istället att lägga ut ett erbjudande om Friggeboden mot att plocka ned den. I slutet av augusti var den nästan helt och hållet nertagen.






20 juni 2011

Kök

Binova köket - snickerier och vitvaror - levereras av Planoform, Övre Husargatan i Göteborg. Min kontaktperson är Kristina Linnér.

Läste i tidskriften Villafakta nr 56 följande:

1. Se till arbetstriangeln: avstånd diskho, induktionshäll och kylskåp - det skall vara korta avstånd. Detta stämmer med förslaget från Linnér.

2. Dörr till köket - i mitt fall dörr till tvättstuga och till skafferi. Inga andra dörrar, utan öppen planlösning.

3. Vid induktionshällen - bra att ha cirka 80-120 cm arbetsyta till närmaste vattentillgång - i mitt fall tillgodoses detta med råge - då jag har två vattenkällor i närheten av arbetsytor, dels arbetsbänken (för disk), dels köksön (för behandling av grönsaker).

4. Vid diskhon behövs minst 60-80 cm avställningsyta - vilket är tillgodosett i mitt fall.

5. Det bör finnas kompletterande beredningsytor, utöver de vid induktionshällen och diskhon. Detta är tillgodosett i mitt fall.

6. Det är bra om kylen öppnas mot avställningsytan - i mitt fall blir det emot öns kortsida - 90 cm bred.

7. Passage mellan arbetsbänk och ön respektive mellan ön och matbord bör vara minst 120 cm och upp till 140 cm bred. Enligt förslaget blir det 120 cm.

8. Mellan arbetsbänk och överskåp bör det vara 50 cm - Det blir 550mm.

9. Standardhöjden på en arbetsbänk är 85, 90 eller 95 cm över golvet. I mitt fall blir det 870mm.

10. Bänkskivan bör vara minst 60 cm djup och bör inte sticka ut mer än tre cm från skåpet. I mitt fall är bänkskivan 70 cm djup och den sticker inte ut mer än tre cm från skåpet.

Komposit, eller konststen som det gärna kallas, efterliknar marmor men har bättre egenskaper. Det går att få i en mängd olika utföranden, men är ofta ganska dyrt att införskaffa. Däremot håller bänkskivorna en mycket hög kvalitet och håller därför i många år. De är helt underhållsfria.
 
11. Framför ugnen behövs minst 120 cm fri passage. Stämmer!

12. Framför vanliga skåp och lådor kan det räcka med 110 cm fri passage.

13. En ugn är lagom att placera på 110 cm höjd. Placeras den för högt kan man få den varma maten över sig.

14. Sockeln bör vara minst tio cm hög (den blir 160mm) och indragen minst 5 cm innanför bänkskivans kant. Då kan fötterna få fritt utrymme.

15. Mot angränsande väggytor behövs minst fem cm breda passbitar. Då undviker du att köksluckan slår i när du öppnar den.

Nu till min offert ang Binova köket:
Mail från Kristina Linnér, Binova, Planoform i Göteborg 12 juli, mitt i semestern: Enligt samtal med Michael så kunde vi behålla längden på underskåpen vid köksväggen, 3300 cm. Bra! Jag har nu förlängt högskåpsväggen med 15 cm...vilket ger 5 stycken 60 cm enheter. Snyggt.

Den invändiga takhöjden i köket är 260 cm, och  Linnér föreslog att högskåpen  dras upp till 250 cm för at få maximal förvaring. Lisbeth: Nej, det vill jag inte.

Linnérs förslag var också att flytta ut dörren till skafferiet så att det livar med nischen kring högskåpen. Lisbeth: En bra idé, men så blir det inte.

Vid högskåpsväggen närmast skafferiet placeras Gaggenaus RF287202, Vario frys Serie 200, vilken är helintegrerad med en nischbredd av 56 cm och nischhöjd 177.5 cm. Den är vänsterhängd.

Därefter placeras Gaggenaus: RC 289 202 Vario kyl Serie 200 med färskkylning nära 0 grader C. Detta är en helintegrerad kyl, med en nischbredd av 56 cm och nischhöjd 177.5 cm. Den är vänsterhängd (Kontrollera!).

Den vägghängda ugnen kommer från Gaggenau Serie 200. Den har en heltäckande glasdörr med ädelstål och är 600mm bred. Den är högerhängd och har en display upptill.

Det blir också en vägghängd kombiångugn Serie 200 från Gaggenau, även den med heltäckande glasdörr med ädelstål och 600mm bred. Den är också högerhängd (Kontrollera!) och har display upptill. Den behöver vattenrör och avlopp (Detta ändrade vi senare på, då jag ville ha direktkontroll över vattentanken). Dessa två ugnar placeras bredvid varandra på högskåpsväggen. Kontrollera!

Det blir också ett värmeskåp under en av ungnarna. Utgår!
Tillval är långpanna i glas, Flex Plus-korg för 14 kuvert, inkl utdragsskenor. Kontrollera!

Denna högskåpsvägg får jag fundera ytterligare över.

Det  blir Gaggenaus Induktionshäll som jag hade i Billdal. Den planmonteras utan ram och är 800 mm bred. Twistpad som vred och med Power booster funktion. Har nyligen läst att en ny häll CX480 har vunnit priset iF Product Design Award, där hela plattan står till förfogande som kokzon och där hällen är utrustad med extra stor pekskärm för att underlätta för användaren. Jag får nog ändå ta den jag har erfarenhet av, även om det är frestande att installera senaste nytt på teknikfronten.

Det blir Gaggenaus diskmaskin, helintegrerad, 81.5 cm hög för att få plats med en grepplist. Kantlisten blir i ädelstål. Vattensäkring sker under diskmaskinen (men detta svarar Willa Nordic AB, totalentreprenaden för, vilket även gäller den backventil jag vill ha monterad vid kranen till diskmaskinen). Jag vill också ha uppgift om ljudnivå vid tömning av maskinen. Är den lägre än 35 decibel?

Blandare som jag har valt är Blanco Linus i rostfritt stål, det blir 2 stycken sådana till köket - då jag kommer att ha två diskhoar. Kontrollera!

Det måste även finnas en diskmaskinsavstängare ovan bänk.

Jag väljer en alternativ blandare: Strands Solid SO-1004 köksblandare, med böjd utdragbar pip, svängbar 360 grader, art nr 126305. Kostar 3410 kr.

Strands produkter är tillverkade av solitt rostfritt stål där ytan är satinpolerad och håller upp till 30 år med enkel rengörning.



Material: Äkta rostfritt stål 304


Anslutningar: Stålomspunnen Neoflex Softpex

Tätspunnen slitstarkt hölje av Polyester till den utdragbara slangen på den utdragbara pipen med fjäder och svivel så att slangen inte trasslar.

Tätning: Keramisk long life insats med 3 st funktioner för att spara vatten

Håltagning: 35 mm.

RSK nr 831 80 54.


Avstängningsventil - för diskmaskinen. Också den i rostfritt stål från Strands. Kampanjkod 13142. art nr 121833. kostar 720 kr+ 100 kr.

Får monteras separat t.ex som ett extra hål i bänken eller direkt innanför dörrarna under diskbänken. För bänkskivor med max tjocklek 30 mm

Håltagning: 22 mm

Täckhuv: Ä kta rostfritt stål 304

RSK nr: 832 22 81 -K


Strands Solid köksblandare med enbart böjd pip (för placering på ön) art nr 121 810. kostar 1600 kr.




Är det denna som avses? STRAND S OLID SO-1001
Svängbar pip 360 grade r.




Material: Äkta rostfritt stål 304

Anslutningar: StålomspunnenN eoflexS oftpex

Tätning: Keramisk long life insats med 3 st eco funktioner för att spara vatten, bra för miljön

Håltagning: 35 mm

RSK-nr: 831 80 34



Planoform monterar alla delar till köket utom påkoppling av el, vatten, ventilation. 

Hoarna sätter Planoform dit i skivan men rör skruvar fast blandare o rörkopplingar under.

Kristina Linnérs offert omfattar denna montering.

Willa Nordic AB:s elektriker (Ljunghems el) förbereder för all el i köket och kontrollerar även att maskinerna fungerar!

Jag för in det i mitt inlägg om elprojekteringen.


Det är fint med en skiva i samma material som för bänken. Kristina Linnér måttar den under monteringen av köket och levererar den EFTER inflytt ... ca 5 veckor efter monteringen. Då erhålls den perfekta passformen. Jag vill att Planoform monterar den också.


Se nu vilka luckor, skåp, lådor, bänkskivor etc som jag har valt från Binova.

Luckor, skåphöjd 213 cm (av detta är 10 cm sockel, indragen 8 cm), skåpmodell CONTINUA (L2G= mattlackad grupp, dvs grupp 4.

Frontfinish: Magnolia Opaque (se den vita Magnolia växten, helt underbar i matt gulsiden), Matt Lackad, med en grepplist (Channel): Gola low, Gola Finish: Magnolia Opaque.

Work top (Arbetsbänk): Kod TSD6952FB, SOLID 2 cm, depth 69,5 cm, full colour white laminate, Längd = 3310, Djup = 690.

Worktop: SOLID 2 cm - Magnolia Kompakt Laminat mot väggen + Ö, Worktop Finish: Magnolia, Plinth: Aluminium Finished Steel.

Integrerade högskåp för frys och kyl; skåp under och över ugn och kombiugn inkl inredning, ett 60 cm brett högskåp med utdragbara lådor, som skafferiskåp, och ett 40 cm brett högskåp med utdragbara lådor.

Luckor och inredning i skåpen ingår + ben till skåpen.

AR60203N/1 Tall Unit 60 per integrated fridge, 1 door, 1 aluminium protection, frys, vänsterhängd.
AR60203N/1 Tall Unit 60 per integrated fridge, 1 door, 1 aluminium protection, kyl, vänsterhängd.

AFM60203/1 Tall Unit 60x203 f/2 ovens h60+h46 2 doors h59+h36, en utdragsback och 1 låda för plåtar. Push open ovanför ugnar, allt högerhängt.

ACI60203/1 Tall Units 60X203 W/4 Internal Baskets (inre höga backar som utdragslådor), Högerhängt.

A45203/1 Tall Unit 45x203 W/4 Internal Baskets, högerhängt (inre höga backar som utdragslådor).

Handtag till högskåpsväggen utom överskåpet över ugnarna. Likadana handtag som till kyl och frys.

Köksö (m = 0,88):

F1004 Fianco finitura isola (vilket är en stödsida) p99,5 sp4.

BC6077/1 Base Unit 60x77 w/pull-out door+2 internal drawers, pce 1 st.

BC6077/1 Base Unit 60x77 w/pull-out door + 2 internal drawers, pce 1 st.



BL6077/1 Base Unit 60x77 Högskåp med Rostfri botten, Högerhängt

B1207736/1 Base Unit 120x77 d36- baksida Ö, vänsterhängt.

B607736/1 Base Unit 60x77 d36- baksida Ö, vänster eller högerhängt beror på om det placeras till höger eller vänster om 120 skåpet (kontrollera)



F1004 Fianco finitura isola p99,5 sp4, vänsterhängt. OBS att denna kran går att svänga runt helt så att vatten kan komma ut på golvet. Placera därför kranen till vänster om hon.

Eluttag från golvet på diagonala sidor om ön, dels vid hon, dels motsatta sidan.


Överskåp över arbetsbänken (m 0,87):

PH9054/1 (H 90, B 54) Wall Unit 90x54-with droplea f opening door (ett hyllplan, pce 1 st).

PH9054/1 Wall Unit 90x54-with droplea f opening door (ett hyllplan, pce 1st);


Köksfläkten från Binova, Guttmans fläkt med takmotor. Willa Nordic AB bygger låda i gips som målas in ton i ton med väggen ovan skåpen.

Åtta spots halogen W: 900, H: 540, D: 370. Kristina har med en kostnad för utskärning för spot (armatur) i underskåpet som passar perfekt (60 mm), inga kablar blir synliga i eller under skåp. Spots inköps separat. Halogenspots är möbel downlights som har ett lågt inbyggnadsdjup och ger ett bra arbetsljus 7467040. Denna armatur är 70mm i ytterdiameter. 23mm behövs i infällnadsdjup, ingen extra skyddsburk behövs till dessa. Åtta spottar behövs placerade över hela arbetsbänken för att ge ett tillräckligt bra arbetsljus.

P6054/1 Wall Unit 60x54 Lackad Sida (på höger sida, högerhängd, pce 1)

RGC6G/1 Aluminium double channel h6 matt lackerad(pce 0,9)

RGC5G/1 Aluminium low channel h5 matt lackerad (pce 5.10)

MCP603 Spice tray 51x47,3(easyw)draw. 50 coal oak (pce 1)

MHC60A 'boxside' cutlery tray 90 steel blum (pce 2)

502. RZF10A Front plinth h10 new smooth steel (m 7,25)
503. RZT5910A Side plinth (synlig sida; för att stämma med ugnarna) w59.3 h10 new steel (pce 1).

Det är mycket här ovan som framstår som obegripligt. Det gäller att ha förtroende för andra och att förlita sig på att "medhjälpare" i detta byggprojekt tar eget ansvar så att allt är med som behövs, och att allt passar ihop. Vackert kommer det att bli, det är jag säker på.

19 juni 2011

Fönster och fönsterdörrar

Fönster och fönsterdörrar tillverkas av H-fönster i Lysekil, och levereras av Karlsson & Dahl Glasmästeri AB, Varberg.

Det blir både fasta och öppningsbara fönster. Ej kittfals (det vill säga indragna) i något fall.

Samtliga fönster (utom bastufönstret, vilket är obehandlat) och fönsterdörrar är vitmålade på fabriken, i NCS S0502-y. Utförande: 3-glas, RAL 7024 (OBS ändrad RAL färg från 7016 till 7024). Låscylindrar ingår ej (dessa beställs från Kungsbacka Låsservice AB).

Dessa fönster och fönsterdörrar levereras fritt till Willa Nordic AB, Stockaryd, direkt från H-fönster i Lysekil, för att där monteras. Enda undantaget är ett "steppfönster" - två fönster monteras som ett 90-gradigt hörnfönster med limmad kant sig emellan. Detta fönster monteras av montör anlitad av Karlsson & Dahl glasmästeri AB, Varberg.

Några kommentarer med anledning av Karlsson & Dahls offert nr 8561 2011-11-04:
1.   Det är 7 st öppningsbara fönster och 10 st fasta fönster inklusive steppfönstret och om man räknar detta som ett fönster blir det totalt 17 fönster. 

2. Därtill kommer fyra st fönsterdörrar plus två pardörrar (överljuset över den ena pardörren är medräknat i de fasta fönstren här ovan).

SÅLEDES TOTALT 17+6= 23 STYCKEN!

3.      Det blir solskyddsglas i biblioteksfönstren och fönsterdörren i biblioteket, fönstret i kapprummet och i WC/Gästtoaletten. (Solskyddsglas ströks för att förbilliga processen)

4.      Vissa fönster kommer att vara laminerade och härdade (jag går inte igenom vilka här). Se tidigare specifikation - men notera HÄRDNING för det bastufönstren.

5.      Ett fast bastufönster (HALK2 D-15; isolerruta med keramikglas (alt härdat på in- och utsida - U-värde från 1,0 W/m2K), med krypton/argongas) skall vara OBEHANDLAT trä i furu på insidan. Inklusive karm i samma trä. OBS Detta fönster är större än det tidigare bastufönstret (som var planerat för övervåningen som inte byggdes i detta skede på grund av ekonomin)!

6.     En fast glasvägg i klarglas, härdat för att tåla bastuvärmen, emellan bastun och badrummet blir 2050 mm bred och 2500 mm hög. Det blir även en 700 mm (alt 900mm) helglasad utåtgående dörr, denna dörr blir 2495 mm hög (för att ge möjlighet till ventilation; takhöjden är här sänkt till 2500mm från tidigare 2700mm!). Detta bastuparti fick en smalprofil i krom för fäste i tak och väggar. Gångjärn för fäste av dörren (obs ingen tröskel under dörren, för att där också möjliggöra till ventilation)! Mallning och montage tillkommer.

7.      Mellan duschen och badkaret blir det en svängbar rak duschvägg (INVITREA), 900 mm bred och 2010 mm hög. Profil i krom för fäste av duschväggen ingår. Mallning och montage tillkommer.

8.   Optiwhite glas under handfat mallas på plats. 10 härdat glas 1200x500 mm med finkant och hål för handfatet och två konsoler med två hål i vardera. Tillkommer etablering och montage.

9.      Fönsterbrädor i Optiwhite glas med lackad bakkant inklusive montering, 11 st plus till stepfönstret. 1100kr/m2 inklusive moms.
 
10.   Fönsterdörrarna har bakkantssäkring som standard. Urtag för vanlig ASSA låskista och avlång låscylinder.

11.  För pardörrarna- kommer jag att ha en passivdörr och en aktivdörr – det vill säga den dörr jag vanligen går igenom. Passivdörren låses av aktivdörren. I detta fall sitter låsspärrar som standard både uppe och nere på passivdörren.

12.  Det är standard med spanjolett på samtliga fönster och fönsterdörrar.

13.  Det blir handtag endast på insidan av fönsterdörrarna.

Willa Nordic AB levererar huset till Åsa 3:333 den 2 april 2012 och vill ha leveransen av fönster och fönsterdörrar (utom steppfönstren) 1-15 mars till Stockaryd.

Beslag och trycken till dörrarna


110619 Beslag och trycken

Jag besökte Hoppe AG, Kungsbacka, grossist av Hoppe trycken och beslag till dörrar. Det gäller trycken och beslag till entrédörren, till fönsterdörrarna och till alla fönster i huset.

Vid besöket hos Hoppe agentur fick jag förklarat olika material och modeller. Jag blev också klar över att det är bäst att använda ASSA låscylinder i Snickarpers entrédörr (jag hade först valt Bovalls entrédörr men den blev för dyr).

Det får bli ASSA låscylindrar i alla dörrar, vilket gör det enklare då jag kan ha en typ av nyckel.

Ett av Hoppes trycken låg mycket väl i handen, Vitoria.

Problemet är att jag har godkänt TL-ordern till Willa Nordic AB, och denna TL-order omfattar trycken till innerdörrarna, och då trycket Verona. Frågan är om jag kan byta ut det? Det gäller 9 stycken, det borde inte vara omöjligt.

Jag vill alltså ha Vitoria 1515/42FI (rosett)/42FIS (WC) F1 (alu silver).

Jag vill också ha detta trycke till ytterdörren.

Trycken till fönster och fönsterdörrar beställer jag direkt från Kungsbacka Låsservice som är återförsäljare av Hoppes trycken och beslag.

16 juni 2011

Aritco hiss

Aritco Hiss

Huset byggs på ett berg ovanför mitt fritidshus på en avstyckad tomt från min fritidshustomt.

Då jag inte vill bygga en ordentlig vägramp upp till huset, vilket skulle störa tomtens natur mot grannarna i öster och dessutom bli mycket dyrt, beslöt jag mig för att låta installera en hiss från garageplanet till bostadsplanet. Jag lät också bygga en utvändig entrétrappa i bohusgranit öster om garaget och huset.

Kommunen ansåg att det var bra med en bra tillgänglighet till bostadsplanet på detta sätt.

Jag träffade VD Kent Karlsson, RC hiss service AB, Varberg, återförsäljare av Aritco AB:s plattformshissar. Vi bestämde då hur hissen skall ta sig ut.

Det behövs 5 cm djup försänkning i betongen i garaget där hissen skall placeras, med ett hisshål på 1305 x 1430mm.

Själva plattformsstorleken blir då längd 1280mm, bredd 900mm. Det går på detta sätt in en rullstol.

Dörren på A-sidan blir 800mm fullt öppnad (ett fritt öppningsmått), och likadant på C-sidan. Det blir alltså dörr mot dörr med manöverpanel på högersidan sett nedifrån första planet. Det blir ett mekaniskt dörrhandtag i aluminium. Ej låsbart. Jag beställde automatisk öppning av dörrarna. Vad jag då inte reflekterade över var konsekvenserna av detta beslut vad gäller dörrens utseende. Det är inte vackert i min entré med denna dörrkonstruktion. Aritco AB borde anlita någon framstående designer som bygger en vackrare dörr.

Det blir en tålig standardmatta i mörkgrå färg på golvet.

LED belysning i taket som är närvarostyrd installeras.

Vit standardfärg för väggar, och helglasade dörrar.

Hissväggen byggs till 2,70, vilket är takhöjden i entréplanet. Väggen kommer att vara lite indragen i förhållande till hissdörren. Det blir då snyggast att snickarna på plats sätter dit två gipsskivor och att dessa målas som väggarna i entrén.

Lyfthöjden för hissen är 3.6 meter.

Drivsystemet är patenterad skruv/mutterdrift. Hastighet max 0,15 m/s. Man håller inne en knapp vid färd. Lyftkapacitet är 410 kg dvs ca 5 personer.

Det fordras 100mm betong under + isolering. Jag kommer att ha en golvvärmeslinga från bergvärmen under hissen.

Strömförsörjning 1-fas 230 V, 50 Hz/9A/16A eller 3-fas 230 V, 50 Hz/9A/16 A.

Egen telelinje och larm till hissen. Det kommer att vara en trådbunden telefonlinje in till i hissen med nödsignalsknapp till RC hiss larmcentral.

Nödsänkning sker manuellt. Styrspänning 24 V, motor 2,2 kW.

Mekaniskt självlåsande mekanism gör att hissen inte kan falla ned. Vid strömavbrott tar ett nödsänkningssystem med separata batterier automatiskt över, batterier som byts en gång per år. Hissen har hög driftssäkerhet och är enkel att köra.

Hissen är certifierad enligt maskindirektivet 2006/42/EC och enligt standarden pr EN81-41. Den är vidare CE-godkänd.

Hissen levereras med plattform, drivpaket, dörrar, väggar, och är enkel att installera. Den består av självbärande schakt. Installationstiden är 2 dagar för en hiss i två plan.

Jag har provåkt hissen vid besök på fabriken i Stockholm. Det var inga som helst problem. Det kändes helt enkelt bara bra.

Produktionskostnadskalkyl och val av material i huset

Visst är det roligt att fundera ut hur ytskikten i huset skall se ut. Det är ju detta ni ser, ni som kommer på besök. Det är också det som jag mer påtagligt kommer att njuta av i mitt nya hus. Ytskikten bidrar till husets karaktär. Jag har försökt att vinnlägga mig om att skapa en enhetlig linje i mina val.

Naturligtvis lägger ni märke till rumsfördelning och arkitekturen i sig. Däremot lägger ni inte direkt märke till smarta eldragningar, smarta rör, ventilation, betongkvalitet. Jag som kommer att bo i huset berörs av detta på ett helt annat sätt.

Den krassa verkligheten har nu kommit ikapp mig. Jag måste få ned kostnaderna. Vid mötet med Peter Grip och Michael Hjälmeby 2011-07-06 fick jag besked om produktionskalkylen. Det var först vid detta möte jag i någon utsträckning kunde överblicka den totala kostnaden för husbygget. Problemet i detta läge var att allt inte var inkluderat i de fåtal offerter jag presenterades.

Jag beskriver nu mina val.

Trägolv- Underlaget är betongplatta på mark.

Mitt första val har varit att låta lägga Junckers värmebehandlade massiva  oljade två-staviga bokgolv i hela huset förutom där det kommer att vara klinkers. Den första tanken var att limma på detta bokgolv direkt på betonggolvet. Det är då otroligt viktigt att betonggolvet under är rejält uttorkat innan bokgolvet limmas på. Betongplattan gjöts i februari och huset levererades den 2 april 2012. På grund av en alltför stor kostnad att limma på golvet beslutade jag mig för att golvet fick  klickläggas, det skulle bli cirka 100 000 kr billigare. Under trägolvet läggs en foammatta.

Det bestämdes att byggtorkar skulle vara igång tills betonggolvet var helt uttorkat. Betongen torkar under normala betingelser 1 cm per vecka, enligt Bengt Johansson, Smarholmens Bygg AB. Jag har läst att det tar ca 4-5 månader att få en betongplatta torr. Bokgolvet kommer inte att läggas på förrän betongen är torr - kvalitetsansvarig Bertil Alm är med och dokumenterar den provtagning som kommer att ske. Denna dokumentation, har jag fått ta del av den?

Angående uttorkningen kan jag säga att byggtorkar inte har varit på särskilt länge. Jag kommer att begära en ny fuktighetsmätning innan golvet får läggas.

Vid resningen av huset inträffade det som inte får hända. Huset levererades av Willa Nordic AB, Stockaryd med två ytterväggar felkonstruerade. Takstolarna passade därmed inte. Även råspontluckorna var feldimensionerade. Allt detta gjorde att det inte gick att lägga på råsponten och inte heller underlagspappen innan en ordentlig regnperiod satte in under påsken. 2012-04-10 var det djupt med vatten i huset. Byggarna förde en ojämn kamp genom att försöka dammsuga vattnet. En sådan genomblötning sägs inte påverka själva plattan i sig. Knepigt, jag har läst att betongen suger vatten, stämmer inte det? Problemet är om vattnet tränger upp i väggarna. Jag inhandlade en fuktighetsmätare av god kvalitet och kunde konstatera att gipsskivorna och virke uppsatt av Stockaryd var alltför blöta. Jag kontaktade gipsleverantören och fick besked att högre grad av fukt än 17 procent inte skulle tolereras.

Bokgolvet är 14 mm tjockt, medan valda klinkers plattor är 11 mm tjocka. Enligt Michael Hjälmeby 2011-07-06 och Richard Andersson (klinkerläggaren) går det att justera denna skillnad med flytspackel, så att golven linjerar.

Priskalkylen tvingar mig att omvärdera en del av mina val. Tack och lov är priset på Junckers bokgolv nu ok - jag gick ned i kvalitet från Classic till Harmony och till klickläggning istället för limning,  det innebär att kalkylen för alla kostnader för golvet och dess läggning blev ok. Det blev till och med billigare än Willa Nordics alternativ med ekgolv.


KLINKERS

Vad gäller montering av allt klinkers - fogen skall vara så färglik respektive val av klinker som möjligt och fogen skall inte vara bredare än 1,8 mm (plastdistanser används enligt Richard Andersson). Detta gäller både för golv- och väggklinkers. Det behövs ett väl tilltaget spill, ca 15% vid plattor av storleken 600x300mm!

Rickard Andersson ansåg att det går att lasersåga klinkerplattorna för att få mindre plattor vid golvbrunnarna.



Tankar om husets energieffektivitet

Tankar om husets energieffektivitet. Energideklaration. Willa Nordic AB:s kompetens i energifrågor. 2011-06-16


Frågan är hur eleffektivt huset egentligen kommer att bli.

Vid byggsamrådsmötet som Michael Hjälmeby från Willa Nordic AB, jag och min kvalitetsansvarige Bertil Karlsson/Alm hade med Marie Carlsson, handläggare vid Plan & Bygg, Kungsbacka kommun den 9 juni 2011 framkom att en energideklaration skall utföras när huset är klart.

Däremot fick vi inte några konkreta råd om hur vi skulle bygga huset för att det skulle svara mot framtida energibehov. Vi fick i och för sig lämna in en energiberäkning och så länge som måttet låg under ett fastställt krav - 55kWh/kvm/år - ansågs allt vara frid och fröjd. Var denna kravnivå kommer att ligga om några år sades inget. Jag har dock läst någonstans på internet att kravnivån kan komma att ligga på 34kWh/kvm/år. Den beräkning som nu är gjord är beräknad på ett hushåll på fyra personer, vilket inte är aktuellt för mig som lever ensam. I realiteten kommer jag kanske att klara denna lägre nivå, men då handlar det inte om husets konstruktion i sig.

Framför allt undrar jag över vilken kompetens Willa Nordic AB har för hur man kan bygga betydligt mer energisnålt än idag.

Tre lager av cellplast, vart och ett lager är 10 cm tjockt, har lagts (jag skriver detta 2012-04-10) som isolering under "betongplattan på mark" som är 10 cm tjock. Denna cellplastisolering ligger i sin tur på makadam och singel, som lagts på berget. Det har plansprängts för att jämna ut underliggande mark, även om det är en liten platå på vilken huset har placerats.

Skulle det ha varit ekonomiskt försvarbart att tilläggsisolera? Vad skulle jag energimässigt ha tjänat på detta? Skulle denna ökning av cellplastlagret ha bidragit till förmågan att hålla fukt borta från betongen, som är fuktsugande?

Är även cellplasten fuktsugande? Hur påverkas isoleringsförmågan?

Jag kommer att kunna mäta min energiåtgång och därmed kunna redovisa ganska exakt vad som går åt dels till uppvärmning av huset, dels till hushållsel. Det är dock reaktivt, jag vill snarare vara aktiv i valet av energisparande åtgärder. Det gäller även val av material, och hur inomhusmiljön kommer att upplevas ur flera olika miljöaspekter.

Huset är vänt mot solen, på norra sidan av huset är sovrum - som jag vill  ha svalare - beläget. Det blir rätt stora fönster mot söder - men ett av dessa fönster kommer att ha en pergola utanför - vilken kommer att skärma av solintaget en del.

Pergolan, som placeras utanför matplatsen, kommer också att kunna ge ett lite svalare klimat vid matplatsen inomhus, vilket är skönt. Pergolan ger dessutom en fin utematplats.

Huset var tänkt att delvis vara täckt av en övervåning, vilket inte blev fallet beroende på budgeten för uppbyggnaden av huset.

Uppvärmningen sker via bergvärme, och jag kommer att låta borra 200 meter. Installation sker av en bergvärmepump - NIBES Fighter 1245 10kW, vilken har en integrerad vattentank på 180 liter. Uppvärmningen sker medelst vattenburen golvvärme. Jag låter också installera en UVK100 - en ackumulatortank för att kunna ge systemet ytterligare 100 liter vatten.

Jag kommer att låta bygga en pool, vilken tar 15 kubik vatten. Min första tanke var att använda två solceller för att klara uppvärmningen av poolen. Det går inte vad jag förstår att räkna hem den investeringen. Jag är fortfarande inte riktigt säker på om detta beslut är klokt. Nu är det så lyckligt att NIBE F 1245 går att bygga ut med solcellspaneler i ett senare skede. Jag tror nog att jag redan nu skall ta kontakt med en återförsäljare av NIBE för att diskutera saken lite mer ingående. Solceller skulle kunna fungera dels för uppvärmning dels för avkylning om de placeras på lämpligt sätt så att de blir solavskärmande.

Installeras solceller kan UKV-enheten ta hand om överskottsvärmen, tror jag. Jag får kontrollera även detta. Kanske behövs det ytterligare en ackumulatortank.

Ur energisynpunkt är det också viktigt vilket u-värde väggar, fönsterkarmar, fönster, dörrkarmar och dörrar har.

Willa Nordic AB:s nya yttervägg ansågs, vid mitt besök i Stockaryd, ha u-värdet: 0,145. Det tycks vara ett helt ok värde, och det tyder på att huset kommer att vara välisolerat och energisnålt - åtminstone genom ytterväggarna. Sedan handlar det mycket om isolering under golv och under yttertak, och även vid anslutningen mellan ytterväggar och golv respektive tak.

Karlsson och Dahl Glasmästeri AB, Varberg, vilka har levererat H-fönster i Lysekils fönster och fönsterdörrar till mig, anger att deras energisnåla 3-glas fönster inklusive karm har u-värdet 1,2.

Det handlar mycket om att tänka på framtiden nu när jag låter bygga ett nytt hus. Egentligen bygger jag ett ålderdomshem till mig då jag vill kunna bo här i  hög ålder.

Jag vill att mitt hus skall vara säkert, bekvämt och energieffektivt och kunna erbjuda mig god hälsomiljö.

Jag kommer även in på frågan om farliga ämnen i de produkter huset byggs av. Här har jag noll koll. Jag försöker efter bästa förmåga att välja miljömässigt bra material, vilka är enkla att underhålla och som har en lång livslängd.

Jag kan redan nu tillse att ventilationen kommer att vara tillräckligt god. Jag avstår från FTX systemet som innebär att det är en motorstyrd frånlufts- och tilluftsventilation, via ett kanalsystem i hela huset. Istället väljer jag ett frånluftsystem utan återvinning. Jag låter installera tilluftsventiler, så kallade Fresh-ventiler, i vissa rum, och frånluftventiler i andra rum, och åstadkommer på detta sätt ett byte av luft. Ur energisynpunkt är detta med Fresh-ventiler katastrofalt, men jag hoppas härigenom kunna åstadkomma en god hälsomiljö förutsatt att undertrycket i huset inte blir för stort. Det får helt enkelt ske en ordentlig injustering av detta luftbyte.

Jag kommer också att få kyla i skafferiet och det förbereds även till sovrummet.  Jag vet att det finns möjlighet att erhålla frikyla från energiborrhålet, och det finns ett tillbehör (ECS) till NIBE värmepumpen för detta ändamål. Även denna fråga behöver jag sätta mig in i lite bättre.

VA-systemet i huset sköts genom kommunal anslutning. Så det kan nog inte bli bättre.
Däremot kommer jag noga att övervaka dräneringssystemet runt huset och vidare mot anslutningspunkten till VA-nätet. Vad jag förstår kommer allt det grus som har placerats på berget att utgöra det allra bästa dräneringssystemet. Jag behöver nog inte oroa mig för dräneringen.

En sak som jag endast kort har berört tidigare i mina inlägg är att jag kommer att ha en braskamin, och en bastu. Dessa båda energikällor kan också tillvaratas om det skulle bli problem med den vattenbaserade golvvärmen i huset. Det gäller även husets två handdukstorkar.

Gällande husets och trädgårdens belysning får jag också försöka tänka energisnålt. Frågan är hur jag kan få till stånd en smart eldragning i huset, och hur belysningen kan ordnas på ett effektivt sätt. Denna fråga är ännu inte riktigt klar.

Förutom ovannämnda val av produkter, handlar det också om hur jag använder min elenergi.

Jag läser i bilagan till Dagens Industri om företaget Four Fact AB, och där VD:n Hans Nilsson bloggar om energifrågor på www.fourfact.se. Jag tror att den handlar om hur vi  tänker energismart på olika vis.

Jag kommer också att besöka www.newsec.se--om för att studera hur man åstadkommer minimal miljöpåverkan.

Jag kommer säkerligen på fler aspekter om energisnålt medvetande under resans gång.

15 juni 2011

Beräkning av spec energianvändning

Beräkning av spec energianvändning för hus med bergvärmepump och F-ventilation

Det kommer att behövas en ny energiberäkning då jag har tagit bort övervåningen som var planerad. Det gäller att fastställa varje rums energi/värme behov.

Beräkningen som anges här nedan (har ännu 2012-04-10 inte fått ny energiberäkning som avser garage plus 1-planshus) avser: Garage och 2-plans hus (A2817). Inte ens 1 år efter inflyttning har en sådan inte erhållits.
Husets placering/ort: Kungsbacka kommun
Klimatzon: III
Fastighetsbeteckning: Åsa 3:333

För att uppfylla de krav som Boverkets byggregler ställer på energianvändningen, enligt avsnitt 9 i BBR 16 (BFS 2008:20), har vid projektering och beräkning följande allmänna indata använts för att representera "normalt brukande":

Inomhustemperatur: 21 grader C, under uppvärmningssäsongen
Tappvarmvattenanvändning: 16 m3/person och år (60 grader C)
Personvärme: 80 W/person, närvarotid i 14 h/dygn (Enligt "Indata för energiberäkningar i kontor och småhus", Boverket, oktober 2007)

För det aktuella huset har vidare följande specifika indata använts:
Antal personer: 4 st (i mitt fall endast 1 person)
Hushållsel: 7530 kWh/år (enligt formel i "Energideklaration för byggnader - en regelsamling", Boverket februari 2007) (bör bli lägre i mitt fall)
Årsmedeltemperatur, ute: 6,9 grader C
Tempererad golvarea: 228 m2 (i det hus som verkligen byggs 175 boyta + 44 kvm i garage)
Medelluftflöde: 79,7 l/s

Vidare har fabrikantdata för följande installationer använts:
Bergvärmepump typ: Nibe F1245-10
Frånluftsfläkt/aggregat typ: Kanalfläkt (i mitt fall utan återvinning)
Spisfläkt - kåpa typ: Fjäråskåpan (i mitt Gaggenaus utdragbara fläkt)

Beräkningen har gett följande resultat:
Totalt levererad/köpt elenergi: 17038 kWh/år (obs det är beräknat på 4 personer- jag kommer att bo ensam i huset; avser endast den beräknade byggnadens energianvändning, inte hela fastighetens energianvändning)
Energianvändning: 9508 kWh/år (exkl hushållsel, men inklusive driftel för fläktar, pumpar etc)

Specifik energianvändning: 42 kWh/m2 per år (obs beräknat på 4 personer); exkl hushållsel, men inklusive driftel för fläktar, pumpar etc; motsvarar husets preliminära beräknade värde för energideklarering av dess energianvändning. Beräkningen har skett med marginal för variationer i tillverkningsprocess och variationer i "normalt brukande". Vid en energimedveten användning bör verklig energianvändning kunna bli 10-20 % lägre än beräknat. Vid ett energislösande beteende kan verklig energianvändning istället bli 10-20% högre, eller mer (OBS i mitt fall gäller ensamboende).
Kravnivå enligt BBR 16 (BFS 2008:20): 55 kWh/m2 per år (beräknat på 4 personer; obs vad blir det för en person?)

Dimensionerat eleffektbehov för uppvärmning: 3,5 kW (exkl eleffekt till fläktar och cirkulationspumpar för värmedistribution).
Installerad märkeffekt: 6,0 kW
Kravnivå enligt BBR 16 (BFS 2008:20): 6,9 kW

Beräkningen har gjorts med beräkningshjälpmedel som framtagits av SP, Sveriges Tekniska Forskningsinstitut på uppdrag av TMF, Trä- och Möbelindustriförbundet, för trähustillverkande medlemmar inom TMF. Beräkningen har gjorts av Anders Andersson, Willa Nordic AB, 2011-03-25. Nya värden behöver tas fram.

14 juni 2011

Byggsamrådsprotokoll

2011-05-14, fick jag Byggsamrådsprotokollet från förvaltningen för Plan & Bygg, Kungsbacka kommun, daterat 2011-06-09, dnr 2010-1828, för min fastighet Åsa 3:333.

Närvarande: Lisbeth Hedelin, byggherre
Michael Hjälmeby, Willa Nordic AB
Bertil Karlsson/Alm, Kvalitetsansvarig
Marie Carlsson, Plan & Bygg, ansvarig handläggare

Bygglov beviljades 2011-04-29, tjm § 5386
Bygganmälan inkom 2010-12-13
Kvalitetsansvarig: Bertil Karlsson/Alm godkänns som kvalitetsansvarig för detta projekt.

Projektredovisning
Projektörer - entreprenörer
Entreprenadform: total, general

Planering
Byggstart sker omgående. Åtgärden beräknas vara färdigställd oktober 2012.

Utstakning - lägeskontroll
Utstakning och lägeskontroll utförs av förvaltningens kartavdelning. Kontakta kartavdelningen, Kenneth Regestam, tel 0300-835091, för beställning av utsättning. Grovutstakning och höjdsättning är utförd.

Bärförmåga, stadga och beständighet BVL 2 § 1
Undergrund av berg (Lisbeths anteckning: postglacialt grus, gränsande i väster till urberget)
I det fall sprängning erfordras, erinras om besiktningsskyldighet av närbelägna fastigheter.
Grundläggs med platta på mark och underliggande 300mm markisolering samt randisolering i erforderlig omfattning.

Yttervägg i bottenplan (Lisbeth: garaget) muras i LECA massivblock, kompletteras med kontreforpelare. Väggar på övre plan samt mellanbjälklag utförs i trä, lösvirke.
Takstolar i prefab. fackverkstakstol.

Säkerhet i händelse av brand BVL 2 § 2

Kommer att utföras enligt BBR kap 5.
Brandvarnare skall finnas i vardera plan i anslutning till sovrum.
Garage skall avskiljas i erforderlig brandteknisk klass.
Intyg från skorstensfejarmästare inlämnas i samband med ansökan om slutbevis.

Skydd med hänsyn till hygien, hälsa och miljö BVL 2 § 3

Tapp-, spill- och dagvatten ansluts till kommunens ledningar.
Förvaltningen för Teknik skall slutbesiktiga anslutningen före igenfyllnad.
Kontakta Kenneth Algelind, förvaltningen för Teknik, tel. 0300-834933.
Slutbesiktningsintyg inlämnas till Plan & Bygg i samband med ansökan om slutbevis.

Utvändig ledningsdragning i mark, tapp-, spill- och dagvattenledningar, redovisas på situationsplan som relationsritning och inlämnas till Plan & Bygg i samband med ansökan om slutbevis.

Uppvärmning genom bergvärme. Vattenburen värme, golvvärme.
F-ventilation utan återvinning. Ytterväggsventiler som tilluft (Lisbeth: Fresh-ventiler).
Injusteringsprotokoll för ventilation, inlämnas i samband med ansökan om slutbevis.

Byggherren informerades om vikten av fackmässighet avseende vatten- och avloppsinstallation samt ytskikt (typ säker vatteninstallation).

Byggnaden skall utformas så att varken konstruktionen eller utrymmen i byggnaden kan skadas av fukt (BBR 6:5).

Fastigheten är belägen inom normalriskområde för radon med undergrund som kan innehålla material med normal till hög radiumhalt enligt kommunens kartering.

Årsmedelvärdet av den joniserande strålningen från radongas får inte överstiga 200 Bq/m3.

Grundläggning utförs radonskyddande med särskilda åtgärder för att erhålla en lufttät bottenplatta.

Bergvärme som energikälla, anmälan skall göras till Miljö & Hälsoskydd.

Säkerhet vid användning BVL 2 § 4

Kommer att utföras enligt BBR kap 8.

Skydd mot buller BVL 2 § 5

Kommer att utföras enligt BBR kap 7.

Energihushållning och värmeisolering BVL 2 § 6

Kommer att utföras enligt BBR kap 9.

Beräkning av byggnadens förväntade specifika energianvändning och installerad eleffekt för uppvärmning vid projektering inlämnades vid samrådstillfället. Uppgift om genomsnittliga värmegenomgångskoefficient kompletteras med i den tekniska beskrivningen.

Byggnadens energianvändning skall kontinuerligt kunna följas upp genom ett separat mätsystem.

Den färdiga byggnadens specifika energianvändning skall verifieras genom mätning. Mätningen bör utföras under en sammanhängande 12-månadersperiod och avslutas senast 24 månader efter det att byggnaden tagits i bruk. Byggherren tillser att protokoll från mätning inlämnas till Plan & Bygg.

Byggherren informerades om att nya byggnader skall energideklareras senast två år efter att byggnaden har tagits i bruk, dock inte senare än två år efter att ett slutbevis har utfärdats.

Uteluftskanal som tilluft för öppen spis/braskamin.

Lämplighet för avsett ändamål BVL 2 § 7

Kommer att utföras enligt BBR kap 3.

Tillgänglighet BVL 2 § 8

Kommer att utföras enligt BBR kap 3.

Besiktningsprotokoll för hiss skall inlämnas till Plan- och Bygg i samband med begäran om slutbevis.

Kontrollplan

Förslag till kontrollplan redovisades.

Redovisning av handlingar som erfordras före byggstart

Byggnation får inte påbörjas förrän ett bevis om byggfelsförsäkring och färdigställandeskydd har inlämnats till Plan & Bygg.

Redovisning av handlingar som erfordras under byggnationen

Teknisk beskrivning. K-ritningar: grundläggning med sektion, vertikalsektion huvudbyggnad

Relationsritningar

Relationshandlingar (A-ritningar) skall inlämnas i händelse av mindre avvikelse från fastställda/inlämnade handlingar.

Övrigt

Arbetsmiljöplan diskuterades. Kommer att finnas på byggplatsen.
Sökanden uppmanas ta kontakt med vägföreningen/samfälligheten före byggstart.

Slutbevis

Kvalitetsansvarig följer upp kontrollplanen och lämnar in den ifylld tillsammans med handlingar och intyg enligt ovan.

Bygglovsavdelningen
Marie Carlsson
Bygglovsingenjör

Kontrollplan

Jag har nu fått beslut om kontrollplan, vilket togs den 2011-06-09, Dnr 2010-1828. Bertil Alm skickade in ett förslag 2011-06-03 till kontrollplan till Kungsbacka kommun en vecka innan byggsamrådsmötet.

Det gäller min fastighet Åsa 3:333. Enbostadshus - nybyggnad.
Bygglov beviljat 2011-04-29, tjm 5386.
Bertil Alm är behörig för detta projekt, som kvalitetsansvarig.

Följande anmälningar skall göras till kommunen:
När arbetet är klart: begäran om slutbevis.

Handlingar skall inlämnas:
Innan arbetet påbörjas: se under beslut om byggfelsförsäkring och färdigställandeskydd.
Under arbetets gång: Teknisk beskrivning och konstruktionsritning för grund och överbyggnad
Vid avslutat arbete:
- signerad kontrollplan
- utvändig ledningsdragning i mark (VA- och dagvattenledningar)
- injusteringsprotokoll för ventilation
- slutbesiktningsintyg VA-anslutning
- bevis om lägeskontroll
- intyg att åtgärden överensstämmer med beviljat bygglov alternativt relationshandlingar (A-ritningar) i händelse av mindre avvikelse från fastställda handlingar
- besiktningsprotokoll för hiss

Beslut om byggfelsförsäkring och färdigställandeskydd: Åtgärden är av sådan art att bevis om tecknad byggfelsförsäkring och färdigställandeskydd skall inlämnas innan arbetet påbörjas.

Redovisning som erfordras av byggherren: Protokoll från mätning av specifik energianvändning i den färdiga byggnaden.

Undertecknat av Marie Carlsson från Bygglovsavdelningen
Bygglovsingenjör

12 juni 2011

Byggsamråd med Kungsbacka kommun 9 juni

Byggsamråd hölls med Kungsbacka kommun den 9 juni. Projektledare Michael Hjälmeby, som representerade Willa Nordic AB, och kvalitetsansvarige Bertil Alm och jag deltog. Vi träffade handläggare Marie Carlsson.

Det framkom då att Bertil Alm har Sitac certifiering, högsta riksbehörighet. Bertil Alm redovisade sitt förslag till kontrollplan. Den hade skickats in till Kungsbacka Kommun, planavdelningen en vecka innan vårt möte.

Bertil beskrev vad han kommer att kontrollera. Exempelvis vilken armering som kommer att användas. Bertil uppgav att man kan identifiera typ av armering genom dess kamkod. Skillnad i tjocklek på kammarna och antal mellanliggande kammar ger besked om denna kod.

Bertil kommer att besiktiga sprängningen, och vibrationsmätningar av kringliggande bebyggelse. Det är viktigt med sprängarens försäkring. Se också Skadeståndslagen.

Marie upplyste om att byggsamrådet syftade till att belysa vilka krav som samhället ställer på mig som byggherre. Marie upplyste om att bygglovet beslutats den 29 april 2011, och att bygganmälan inlämnats redan den 13 december 2010 då jag lämnade in min första ansökan om bygglov (baserad på ett första ritningsförslag vilket jag sedan förkastade då tillräcklig hänsyn inte tagits till tomtmarken). Nästa ansökan behandlades då som en revision. Vi fick frågan om när byggnationen kommer att starta, och svaret var då Omgående. Michael Hjälmeby meddelade att vi kan räkna med en stomleverans om cirka 16 veckor (Lisbeths bedömning: det blir förmodligen i november) och att husbygget är klart i februari. Det visade sig senare att stomleveransen inte skedde förrän den 2 april 2012.

Marie fick reda på att det har skett en grovutstakning av huset inklusive garaget.

Vidare ställde Marie frågor om husets konstruktion. Michael uppgav att grundläggningen består av tre lager av cellplast på en underbädd av makadam och grus, vilket även gäller garaget.

För garaget gäller BBR:s regler om säkerhet, exempelvis för brand. Marie kunde då konstatera att jag kommer att ha en sluss in till hissen.

Marie påpekade också att skorstensfejarmästaren skall kontaktas för kontroll av braskamin och imkanal vid köksfläkten i köket. Dessa kontrolleras efter montaget, tryck etcetera kontrolleras.

Avloppet kontrolleras av kommunen innan det läggs igen efter nedläggning av rören. Det är viktigt att rita in rördragningen på situationsplanen. Denna ritning skall sedan skickas in till kommunen.

Marie fick reda på att Fresh-ventiler kommer att installeras, och att det blir ren frånluft, utan återvinning.

För att åstadkomma kyla i v-rum/matplats, sovrum, och arbetsrum används kylvatten från NIBE Fighter 1245 10kW. Senare bestämdes att kylvatten från värmepannan enbart används i skafferiet och förbereds för sovrummet.

Det kommer att behövas en injustering av ventilationen. Ett flödesprotokoll skall redovisas.

Risk för markradon för min tomt anses vara normal, enligt Marie. Miljö och hälsa hos kommunen utför radonkontroll om jag så önskar.

Att vi borrar för ett energiborrhål anmäls till Kungsbacka kommun. Detta ombesörjer Peter Grip, entreprenadansvarig vid Willa Nordic AB, Askim.

Det är också viktigt att huset är barnsäkert. Det handlar exempelvis om härdat glas i fönster - 60 cm ovan golv.

Marie ville ha en redovisning av U-värdet för ytterväggarna. Michael Hjälmeby lovade redovisa detta. Marie upplyste om att 0,4 är ett gränsvärde.

Vidare upplyste Marie om att energianvändningen skall följas upp med en verifikation, en energideklaration inom 2 år. Man skiljer här på hushållsel och energi för uppvärmning. Det är den senare som kommunen är intresserad av. Bertil Alm uppgav att Lasse Andersson är certifierad för att utföra denna typ av uppdrag.

Vidare skall ett besiktningsprotokoll upprättas för hissen. Det skall upprättas av en certifierad kontrollant.

Michael Hjälmeby uppgav att Garbo besiktigar, men Bertil Alm påpekade att Garbo inte gör någon som helst funktionskontroll. RC hisservice AB, Varberg kommer att leverera Aritcos plattformshiss.

Jag upplevde det hela som ett mycket bra, informativt möte.

Golvvärmesystem

LK golvvärme system är något billigare än Upinor och Roth system. Willa Nordic AB förordrar att jag väljer LK systemet.



LK kan föreslå lämplig systemlösning för mitt hus med hjälp av sitt beräkningsprogram. De behöver min planritning. Jag måste höra med Michael Hjälmeby eller Peter Grip vem som blir installatör av golvvärmen. Det visade sig senare att det blev Ale rör som utförde golvvärmeinstallationen.


LK tar hänsyn till material, tjocklek och egenskaper hos övergolvet när de dimensionerar systemet. Se www.lksystems.se


Enligt LKs broschyr verkar det som att LK Golvvärmelist 16 är det som behövs i mitt fall då systemet kommer att gjutas in i betong (7 cm ned i betongen). Vidare anger de att denna list används i de fall då tilläggsisolering är tillgodosedd. I mitt fall kommer övergolvet av bok att klickläggas med en underfoam under. Någon tilläggsisolering blir inte aktuell.


LK skriver: Golvvärmelisten trycks fast i underliggande byggisolering med hjälp av rörhållarbyglar. Förmodligen avses att den tryckas fast i cellplastens översta lager. Enligt Michael Hjälmeby, representant från Willa Nordic AB, läggs golvvärmerören i en plåtlist.


Golvvärmerören ”trampas” enkelt och bekvämt ned i plåtlisten. Tack vare denna list ligger rören säkert på sin plats med rätt inbördes avstånd, vilket garanterar en jämn värmeavgivning.


Frågan är vilken dimension golvvärmerören har i mitt fall? Är det 10,5 x 1,3 mm, eller 16x2,0 mm, 20x2,0mm. Jag var fortfarande 2012-04-09 osäker på detta. Denna osäkerhet råder även 2012-09-17, jag får fråga Ale rör om detta.



Vilket förläggningssätt används? Golvvärmelist används vid betonggolv. Lister alternativt plåt och rör läggs på plats för att sedan gjutas in i betongplattan. Det blir ingen ökad bygghöjd.
 
 


Övergolvet läggs till sist flytande, ovanpå golvvärmeinstallationen.

 




Angående rumstermostat --- jag väljer matt vit, Giras produkt. Offerten fick kompletteras på denna punkt.



Varje rum har, enligt broschyren, sin individuella värmereglering och styrning. MEN se vad NIBE säger angående Fighter 1245. /infoga/
 
Shunt och reglerutrustning utgör kringutrustning. LK-installatören gör en beräkning av vilken kringutrustning som behövs  i mitt fall. Jag vill vara delaktig i den typ av kringutrustning som väljs. Rumsregleringen är tråddragen, i mitt fall.


Kommer det att finnas en injusterings/avstängnings ventil? Var sitter den?



LK Värmekretsfördelare är hjärtat i mitt golvvärmesystem och placeras centralt i det område där värmeslingorna läggs.


LK Värmekretsfördelare finns i storlekarna 2 till 12 golvvärmekretsar. I mitt fall fick det bli tre stycken, två i bostadsplanet och en i garaget. Se ritningen, GVF markeringar på ritningen visar vad som är tänkt (Golvvärmesystemet ingår inte i Willa Nordic ABs tillverknings- och leveransorder, men väl i det avtal jag har med Willa Nordic AB angående själva entreprenaden).


Ingår en flödesmätare? Jag får ta reda på detta. Var sitter den i så fall? Är den avläsbar för mig?

LK Rumstermostat styr temperaturen i alla rum. Termostater placeras, enligt broschyren, i samtliga rum, med uppgift att ”känna av” och kommunicera rummets värmebehov till värmekretsfördelarens motorventiler. Detta görs för att det skall bli en jämnare fördelning av värmen i huset. Det är således ok att ha dessa reglage i varje rum även om det som i mitt fall är en relativt öppen planlösning.


LK Rumstermostat finns i olika utföranden: LK Bas – en trådförbunden termostat, och, nyast i LKs sortiment LK ICS, som är antingen en trådlös eller en trådförbunden termostat med display. Jag väljer denna senare trådbundna termostat med display. Vad har Willa Nordic AB räknat med?


Termostaterna är, 2012-09-17, inte uppsatta. Någon display undrar jag om det blir. Jag får höra med elektrikern, tror att det är han som sätter dessa.
 
Det gäller också att välja en shunt som storleksmässigt passar till mitt system. Vilken storlek behövs i mitt fall? Ja, det är en hel del frågor som jag fortfarande inte har full kontroll av.

LK fördelarskåp VT --- är försett med en tät botten som fångar upp eventuellt läckagevatten och dränerar det via ett skyddsrör till ett rum med golvbrunn. Detta skåp kan byggas in i väggen, vilket gör att ”hjärtat” i golvvärmeanläggningen är enkel att komma åt samtidigt som det är dolt bakom en snygg och lättstädad lucka. Detta skåp finns även i färdigmonterat utförande. Frågan är igen vad Willa Nordic AB har räknat med för min del? 2012-09-17 blev det klart för mig att det blir ett fördelarskåp till varje GVF i bostadsplanet. 


Frågan är då om vattnet kommer att ledas dit där det finns golvbrunn? Den GVF som placeras i klädkammaren, har ett rör monterat ut i badrummet där det finns två golvbrunnar.


Den GVF som placeras i förrådet där elskåp etcetera finns saknar brunn. I och för sig skulle ett rör kunna monteras genom väggen till gästtoaletten där det finns en brunn - det är bara på andra sidan väggen, så varför inte? Varför det inte blev så undrar jag skarpt över.



Värmesystemet i garaget (Nibe 1245 och UKV100) - kommer det att se ut ungefär som på denna bild? Hur ser GVF ut som placeras i förrådet och i klädkammaren på bostadsplanet?





 

3 juni 2011

Tillverknings- och leveransordern är nu påskriven av mig

Ja, då har den dag äntligen infunnit sig då jag har skrivit på Tillverknings- och leveransordern. Orden går nu till Willa Nordic AB, Stockaryd för godkännande. Michael Hjälmeby, projektledaren vid Willa Nordic AB Askim accepterade en del punkter av juridisk karaktär som jag ville ha med i avtalet. Jag får hoppas att Willa Nordic AB, Stockaryd inte har några invändningar härvidlag.

När jag får Willa Nordics orderbekräftelse påbörjas i princip produktionsvecka nr 1. Huset levereras till Åsa för stomresning efter cirka 12 produktionsveckor. Ungefär samtidigt med orderbekräftelsen kommer jag att få den första fakturan, en handpenning som skall erläggas innan de sätter igång produktionen.

Eftermäle: Under tre veckor väntade jag, men det kom aldrig någon bekräftelse från Willa Nordic AB. Jag begrep till slut att något hade hängt upp sig. Det var svårt för mig att begripa vad det var, och Michael Hjälmeby, Willa Nordic Ab:s representant i Göteborg var inte nåbar. Jag hörde av mg till Willa Nordic AB, Stockaryd och fick reda på att Michael aldrig hade sänt in ordern. Än idag är det svårt att få ett klart besked om orsaken.

Under tiden skall allt markarbete utföras. Först skall jag, Michael Hjälmeby och Bertil Alm (fd Karlsson), min kvalitetsansvarige, träffa Kungsbacka kommuns företrädare angående ett byggsamråd. Innan dess går det inte att starta. Bertil Alm skickade 2011-06-03 in kontrollplanen till Plan- och byggavdelningen inför vårt byggsamrådsmöte med kommunen. Under det mötet kommer Michael Hjälmeby bland annat att presentera principskisser för husets konstruktion. Konstruktionsritningar, mer specifika och i detalj för just mitt hus, produceras i Stockaryd efter det att jag har fått Orderbekräftelsen förutsatt att de finner att allt är i sin ordning.

Under denna tid skall Michael Hjälmeby, Peter Grip som är entreprenadansvarig vid Willa Nordic AB, Askim och jag ha gått igenom allt som skall ingå i entreprenaden. Vi skall också författa ett Entreprenadavtal under denna tid. Jag vill ta ordentlig tid på mig för att grundligt gå igenom och försöka penetrera ALLT som eventuellt kan hända under denna byggprocess.

Det handlar också om vilka försäkringar som behöver tas. Willa Nordic AB, Askim tecknar en 1 årig IF husbyggarförsäkring - den handlar om skydd av olika slag för dem som arbetar på bygget. Det kommer även att tecknas en GAR-BO försäkring som innefattar dels en färdigställandeförsäkring dels en byggfelsförsäkring. Skulle Willa Nordic AB gå i konkurs innan huset är klart är det GAR-BO jag har att vända mig till för att huset skall kunna byggas klart.

Sedan gäller det också att sprängaren har en försäkring. För att vara på säkra sidan tar även jag en försäkring för att klara eventuella skadeståndsanspråk på mig om nu olyckan skulle vara framme då vi spränger. Jag tar även en villaförsäkring som svarar mot hur långt byggnationen av huset har kommit - egentligen kanske en onödig försäkring - men premien är inte så stor  - och jag får en säkerhet vad gäller allt som kan hända själva huset som inte täcks av IF- och GarBo.

Avtalet om Tillverknings- och leveransordern till Willa Nordic AB, Stockaryd, handlade mycket om alla de specifika delar som husstommen och takstolarna består av.

Det handlar om vad ytterväggar, innerväggar (bärande, icke bärande), mellanbjälklag mellan våningarna (då var det fortfarande aktuellt med två våningar), och takkonstruktionen består av. Vilket u-värde kommer väggen att ha, etcetera.

Det sägs att Willa Nordic AB:s nya yttervägg har ett U-värde på 0,47, mycket bra med andra ord. Det kommer att ha betydelse för den energiåtgång som huset kommer att belastas med. Även fönster och dörrar spelar naturligtvis en roll för energiåtgången, likaså isolering under golv och mellan ytter- och innertak. Myndigheterna kräver att en energiberäkning utförs. Det har nu också gjorts en sådan i mitt fall. Den kommer att presenteras vid byggsamrådet som jag skrivit om här ovan.

Tillverknings- och leveransordern handlade också om vilka ytskikt huset skall ha, dels fasaden, yttertaket, innerväggarna, golvet och innertaket. Fasaden blir i Thermowood, finsågad i furu, från Moelven. Furun värmebehandas och blir därigenom  en mycket tålig fasad, som inte kommer att behandlas ytterligare. Fasaden får helt enkelt gråna med tiden. Hela husets fasad, förutom garaget, kläs i Thermowood i furu.

Eftermäle: Vid husleveransen från Willa Nordic AB, Stockaryd den 2 april 2012, levererades en helt annan husfasad. Den var inte heller påspikad på Willa Nordics fabrik i Stockaryd som vi hade bestämt. Efteråt kan jag väl säga att det var tur då jag reklamerade deras leverans av husfasad.

Yttertaket blir i nästintill svart eller antrasitgrå färg. Detta tak läggs bandfalsat, med en bredd av 50 cm på alla tak utom det översta. Detta översta tak får Derbigum, en slags mycket tålig papp/gummi matta. All avvattning (hängrännor - rektangulära, och stuprör - runda) blir också i VMzink Anthra.

På garagetaket som kommer att luta 4 grader blir det VM zink plåt i Antracit färg. Det blir falsat tak - falsarna får dock inte vara för breda - ca 40- 50 cm breda då det i annat fall, enligt en arkitektkompis, finns risk för att taket kan blåsa av. För garagetaket blir det ingen sarg, utan detta tak blir synligt.

Under plåten kommer en krallmatta för ventilationens skull.

Om taket hade haft en större lutning hade ventilationen klarat sig bättre - luft stiger uppåt - och där luftningen hade då skett i taknock.

Nu i mitt fall stiger inte luften, men den måste ventileras ut. En lösning är att använda ventilationshuvar. Jag får kontrollera om det blir så.

Denna typ av yttertak blir det också på själva hustaken. Även dessa tak blir i 4 gradig lutning. Här använder vi sarg för utseendets skull.

I detta senare fall finns dock ett problem. Derbigum går inte alls bra ihop med zinken. Det kan bli rinnmärken. Frågan är hur vi skall lösa detta problem. Fungerar inte sargen som en skyddsfals här?

Vattenavrinning - hängrännor och stuprör blir också i VM zink antracit.

Det blir rektangulära hängrännor och runda stuprör.

Det blir också fönsterplåtar i nederkant i VM zink antracit.

Eftermäle: Av ekonomiska skäl fick yttertaket bli i Derbicolor.


Fönster och fönsterdörrar ingår inte i Willa Nordic AB:s leveransorder, utan dessa beställde jag av H-fönster i Lysekil via deras återförsäljare Karlsson & Dahl Glasmästeri AB, Varberg. Fönster och fönsterdörrar skickas till Stockaryd för montering på huskroppen. Det sker med alla fönster och fönsterdörrar förutom steppfönstret i vardagsrummets syd/ost del. Det är ett hörnfönster som "limmas" ihop. Detta fönster levereras direkt till byggarbetsplatsen och monteras av Karlsson & Dahl Glasmästeri AB, Varberg.  De fönster och fönsterdörrar jag beställer har aluminium på utsidan, i antrasitfärg RAL 7016 (vi enades senare om RAL7024), och är i trä på insidan, vitmålade i NCS S 0502-y - det vill säga gräddvit. Det gäller alla fönster och fönsterdörrar utom fönsterdörren i bastun, som är obehandlad.

Garaget muras upp av lecasten, och putsas in i en färg som är så lik berget som det går att komma. Här blir det också en garageport från Ryterna (det blev senare en garageport från Hörmann), en port i antrasitgrå, och bredvid blir det en sidodörr av samma typ (denna sidodörr togs senare bort). På norra sidan om garaget byggs en utomhustrappa upp mot entrén. Det blir en trappa med två vilplan förutom det översta planet vid entrédörren.

Eftermäle: Det gick inte att åstadkomma två vilplan - trappan hade då fått gå långt nedanför garaget - feltanke från arkitekten?).

Entrédörren kommer från Bovalls dörrsnickeri AB. Dörren heter Långö och blir i svartbetsad teak eller mahogny (ingen prisskillnad, båda starka material), och det blir ett sidoljus (fönster) på båda sidor om dörren. Dörrbrädorna blir liggande. Då dörren placeras på en norrvägg blir den inte så utsatt för solljus så jag förmodar att "svartheten" kommer att klara sig bra.

På grund av ekonomiska överväganden fick det senare bli en entrédörr från Snickarper i svartbetsad teak, med två sidoljus. I övrigt allt lika.

Till garaget var det tänkt att det skulle bli Ryternas varmgarageport med Hörmanns portautomatik. Porten blir antracitfärgad. Det var också tänkt att det skulle vara en sidodörr av samma fabrikat. Detta levereras av GarageportExperten i Kungsbacka. Även här fick jag backa av ekonomiska skäl, det fick bli en garageport från Hörmann, samarbetspartner med Willa Nordic AB. Sidodörren ströks.

I entrén blir det ett klinkergolv - det återstår att välja detta. Väggarna blir i gips som målas, kulören är ännu inte HELT bestämd, men i en ljus kulör blir det. Till vänster kommer först en hissdörr från garaget, sedan ett kapprum med en gästtoalett. Därefter kommer man in i vad jag kallar för biblioteket. Här är det stora glasrutor ut mot terrassen och poolen och havet som man kan skåda långt långt bort. Här finns också en braskamin, med en utvändig rökkanal. Golvet härinne blir Junckers massiva bokgolv. Innertaket i nästan hela huset blir i Funkispanel som vitlaseras. Här blir ingen taklist utan taket läggs som om det vore en skugglist. Det blir sparsamt med lister även vad gäller golvlister. Efter kapprummet, på kortsidan av biblioteket blir det ett förråd för elcentral där även poolgrejer och utemöbelns kuddar kan förvaras.

Michael Hjälmeby och jag efter det att jag skrivit på ordern idag.

31 maj 2011

Bygget i skarpt läge

Jag skriver nu på Tillverknings- och leveransordern (TL-orden) om allt går väl. Det vill säga att Willa Nordic AB svarar ok på de frågor jag slutligen har innan jag godtar TL ordern.

Vad som händer sedan är att jag har byggsamrådsmöte med kommunen. Då kommer min kvalitetsansvarige Bertil Karlsson, numera Alm, att vara närvarande. Han har inför mötet upprättat ett förslag till kontrollplan för byggnationen. Han kommer löpande att rapportera till kommunen i vilken utsträckning som planen följs. Denna information kommer även jag att få.

Efter samrådsmötet kan bygget i princip starta med schaktning och sprängning. Innan dess måste dock vi ha kommit överens om Totalentreprenaden (som Michael Hjälmeby kallade det men som enligt Willa Nordic AB kallas en Generalentreprenad), det vill säga vad hela bygget kommer att kosta. Det kan bli en del strykningar av mina "drömmar" för att kunna hålla budgeten. Än så länge lever jag lite i drömmarnas värld.

Idag har jag haft Torsten Ludwig på besök för att diskutera poolens utseende. Så svårt men roligt det är att tänka sig in i hur den kan komma att gestalta sig. Vissa val har jag lättare att besluta mig för, andra är betydligt svårare. Då känner jag mig så vankelmodig. Det gäller i högsta grad denna pool.