Bloggintresserade

24 september 2011

Skorstenen

nr 58 24 sept Skorstenen




Frågan är vad en stålskorsten kostar?

Schiedel Permeter är en stålskorsten som förenar dokumenterad kvalitet med flexibilitet och enkelhet. Visst låter det bra? Stämmer denna annonstext med verkligheten? Det är en fråga jag ofta ställer mig i denna process när det gäller att planera för mitt nya hus.



En Permeter kostar 1500 kr per meter inkl moms, dimension 150 mm.



Den större Permeter skorstenen med en dimension på 200mm kostar 2000 kr per meter inkl moms.



Den mindre Permeter skorstenen med en dimension på 130mm. kostar 1300 kr per meter inkl moms.


Sådana här uppgifter gillar jag.



Permeter finns i välsorterade bygg- och brasvärmebutiker.



Se även www.permeter.se



Längden på min skorsten nu när jag har tagit bort övervåningen blir: ???? Skorstenens längd baseras på avståndet mellan toppen på eldstaden (i mitt fall utgången från bakkant på braskaminen) och husets nockhöjd.



Glöm ej att kompettera med en takhuv!






PERMETER skorsten


Läs noga igenom monteringsinstruktionen innan du påbörjar arbetet. Då spar du tid och onödigt besvär.


Tips!

* Kontakta din kommuns byggnadskontor för att få veta vilka regler som gäller på din ort samt om det behövs bygglov/bygganmälan.



* Innan du börjar montera din Permeter så bör sotaren kontaktas. Han ger tips och råd om brandsäkerhet,


placering och det är han som skall godkänna din installation innan den tas i bruk.

Säkerhet!


• Var noga med att kontrollera att inga el- eller vattenledningsrör är i vägen där du skall göra hål för skorstenen.
Såga helst igenom ett materiallager åt gången.





Tänk på!

• Det första röret som möter spisen går att kapa. Det sista röret går endast att kapa vid montering av fyrkantig takhuv.

• De flesta spisar tillåter anslutning både ovanifrån och bakifrån. Det innebär att man kan välja det alternativ som passar bäst. Med några skruvar lossar man lätt de beslag och plåtar som behövs.

Fråga din spisleverantör så hjälper han dig.

Verktyg och utrustning:


• Sticksåg vid håltagning i tak etc. • Andningsskydd • Handskar • Skiftnyckel

• Borr/skruvdragare • Insexnyckel (mm) • Plåtsax • Måttband • Fogspruta


info





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar