Bloggintresserade

23 oktober 2014

Nordhems Rosendahl LM9708 för kombidrift

Nordhems handdukstork Rosendahl LM 9708 har en fyrpipig kombidrift av handdukstork som skall gå på golvvärme under den tid på året då golvvärmen är igång, resten av året med hjälp av elförsörjning. Detta har inte fungerat i mitt fall.


Innan Ljunghems el AB kom hit för garantibesiktning satte jag på enbart elförsörjningen för att den skulle hinna komma igång. Handdukstorken blev då riktigt ordentligt varm. Problemet ligger alltså inte på elsidan. När Ljunghems el ABs Mats och jag stängde av elförsörjningen kom golvvärmefunktionen i handdukstorken inte igång. Handdukstorken får stå så ett tag så får vi se om problemet bara är ett fördröjningsproblem. I annat fall blir det Ale rör AB och Willa Nordic AB som får kopplas in igen för att lösa det. Peter Grip, Willa Nordic AB, var snabb efter ett email och meddelade att Ale rör AB får se på detta igen. Vi får avtala en tid.


Jag tog fram en monteringsanvisning från nätet. www.nordhem.se; info@nordhem.se
Nordhem Värme AB, 031-232527.


Grundversionen, enligt detta dokument är: med NH-ventil - kombidrift alt. 1 - Elversion. Kombihanddukstorken har monterats av behörig VVS/EL-installatörer.
Denna handdukstork får EJ kopplas på VVC-system. I mitt fall är det trävägg med OSB (tror jag) och våtrumsskiva och  kakel.


Rörtagning skulle inte ha skett innan mätning av handdukstorken hade gjorts. Det fick bli en ful anslutning, inget att göra åt.


Röranslutningarna skall vara nedåt, och luftningsnippeln uppåt.
När vattnet är anslutet (är det?) och elanslutningen är klar (den är uppenbarligen ok), skall den testköras. Efter 1 timmes testkörning ska luftskruven öppnas för att släppa ut ev. luft eller övertryck. Skruva sedan åt luftningsventilen.





Ljunghems el AB sökte förklaringar på olika kvarstående elfel dels i huset dels på utebelysningen

Elfelen har den 2014-01-23 undersökts av Mats och Henrik från Ljunghems el AB, Göteborg. De var inte närvarande vid Willa Nordic ABs garantibesiktning utan var här senare för att klara ut de elfel jag hade identifierat. Följande elproblem hade identifierats av mig.


1.       Elljus i ett infällt Duravit badrumsskåp (LM9708 ) har varit omöjligt att släcka. Jag kontaktade Duravit i går och fick följande svar. "När du skriver att skåpet tänds strax efter att ni släckt det låter det lite som om ni har aktiverat utställningsfunktionen på skåpet. För att stänga av denna funktion vänligen håll handen stilla under sensorn i 90 sek. (håll kvar även då skåpet eventuellt blinkar till). Sänder även monteringsanvisningen. Elektrikern är välkommen är att ringa oss om han behöver rådfråga." Elektrikern ringde dem och fick besked om hur han skulle hjälpa mig med detta problem. Elektrikern från Ljunghems el klarade inte att åtgärda problemet med självtändning. Jag har under hösten 2015 anlitat annan elektriker, som åtgärdat problemet tack och lov. Under lång tid har denna lampa fått vara tänd helt i onödan och naturligtvis kostat pengar.


2. Nordhems handdukstork Rosendahl LM 9708 är en fyrpipig kombidrift av handdukstork som skall gå på golvvärme under den tid på året då golvvärmen är igång, resten av året med hjälp av elförsörjning, dvs sommartid. Detta har inte fungerat. I god tid innan Ljunghems el AB kom hit satte jag på elförsörjningen för att den skulle hinna komma igång. Handdukstorken blev då riktigt ordentligt varm. Problemet ligger alltså inte på elsidan. När vi stängde av elförsörjningen kom golvvärmefunktionen i handdukstorken inte igång. Handdukstorken får stå så ett tag så får vi se om problemet bara är ett fördröjningsproblem. I annat fall blir det Ale rör AB och Willa Nordic AB som får kopplas in igen för att lösa problemet. Peter Grip, Willa Nordic AB,  meddelade att Ale rör AB får se på detta igen.


3. Ett annat problem har varit den infällda takbelysning i gästtoaletten som har stått och blinkat, det har helt enkelt svajat när man tänder denna belysning. Detta problem har elfirman, Ljunghems el AB, försökt åtgärda tidigare och då bytt trafon, men problemet har inte varit löst. Jag fick nu en förklaring av Mats. Om man rör dimmern mycket långsamt klarar det sig utan flimmer. Jag får instruera mina gäster. I annat fall får man byta trafon igen, vilket fick ske i 12 lägenheter i Brottkärr, ett annat Willa Nordic AB projekt där också Ljunghems el varit anlitade!






4.       Vid bambuväxterna söder om huset, på altanen, placerades två armaturer i var sin cementring för att belysa berget. Avsikten var att jag skulle kunna se det belysta berget inifrån huset. Det visade sig att den av mig valda belysningen var för svag, det var åtminstone Ljunghems elektrikers besked. Jag har nu köpt en mycket kraftigare belysning som har installerats istället för en av de två tidigare som hade installerats vid bambubuskarna i ett första skede, hösten 2012. Först 2015 har detta med att få belysning på berget, vilket jag kan se inifrån huset, blivit verklighet.


5. Utebelysningen utanför bostadsdelen österut har inte fungerat! Det har helt enkelt varit svart utanför fönstren en längre tid. Ljunghems el AB har vid upprepade tillfällen felsökt och försökt att åtgärda detta problem utan att lyckas. Nytt försök vidtogs idag. Mycket ihärdigt - undersöktes problemet bit för vit. Det såg bokstavligt talat mörkt ut ett tag.






Ett tag undrade Mats från Ljunghems el AB om det kunde vara fel på kablaget under huset. Vi skulle då behöva ta bort brädor som klär underdelen av altanen för att kunna komma under altanen och ev. byta kablaget. En annan idé var att det skulle kunna vara fel på armaturen från Light art i Göteborg, en idé som ventilerats ett antal gånger tidigare. En ytterligare idé var att det skulle kunna bero på vattenläckage från poolens rörkopplingar och att detta vatten trängt in i eldosorna.










Efter mycket sökande och testande kom elektrikern Mats i samråd per telefon med Peter hos Ljunghems el AB fram till att det kan bero på små, små "elläckage", sk. spillström, då det är långa avstånd av kablage mellan armaturerna. Det kan i sin tur resultera i att jordfelsbrytaren "inte kan hantera detta" utan löses ut. Ett sätt att lösa problemet är att installera  en jordfelsbrytare för enbart utebelysningen vid altanen. Resten av huset kommer då "att klara sig". Och en sådan "extra" enfas jordfelsbrytare skulle klara av ett sådant spill utan att lösa ut.








Jag hade den tanken på en "egen" jordfelsbrytare för utebelysningen vid altanen för länge sedan - utan att veta om att det sker spillström - men som lekman "vågade" jag inte föreslå detta. Intressant att detta förslag kom upp nu! Vi får alltså avtala ny tid för installation av sådan enfas jordfelsbrytare, hoppas bara att problemet då är löst!


Tack och lov att annan elektriker Olsfors el AB som nu har anlitats löst problemet.