Bloggintresserade

26 februari 2012

Garagets övriga konstruktion

Allt här nedan är inligt Willa Nordics konstruktionsritning K-01.

Garageporten blir Hörmann 3000 x 2135, och linjelasten över porten är 10kN/m. Det är 10 graders lutning i plattan för vipport. I taket Kortlas för infällning av motor till garageport.

Grunden är måttsatt för LECA ISOBLOCK 300.
Mått avser färdig grund i mm (trävägg med färdiga skivor). Mått på murade väggar avser oputsad yta i mm.

Höjd från överkant betongplatta till överkant grundmur = 2700 / 3400 enligt ritning.

Betongplattans toleranser enligt AMA Hus 08, 43 DC Klass A.

Grundsulor dimensioneras för grundtrycksvärde > 100 kpa.

Betonggolvet stålslipas vid behov. Fall till golvbrunn ska vara 1:50 (ej aktuellt i garaget: på duschplatta och under badkar! Att sådana här texter kommer in tyder på att ritningen är en schablonkonstruktionsritning!!). Så frågan är då, blir fallet 1:50 för de två brunnarna i garaget?

Bärande innervägg i trä: markerad (skuggad/skraverad). Här avses vägg för slussen till hissen. Skivor är monterade på en sida, vid leverans. Se även tillverkningsritning för bärande innerväggar.......

Övriga innerväggar i trä: Stående reglar, s 600 vid OSB + gipsskiva, om ej annat angives. (plastfolieremsa (2 lager) mot btg. - betongplatta).

Höjd på invändiga dörrar från betongplatta = 2120. Mått inom (  ) på grund av mur avser längd på lecabalkar.

Stålpelare/balkar i grund ingår ej i husleveransen.

Avsättningar i platta för VA dimensioneras enligt VA-ritning (vilken ännu 2012-02-26 inte har presenterats för mig, om det inte är den VVS-ritning som Michael helt hastigt lade fram för mig 2012-02-22 som avses).

VOT under bärande vägg enligt detaljritning.

Förstärkning i platta för punktlaster. Btg 200x????x???? arm. #dimension 10 s200. Cellplast under förstärkning skall vara av samma kvalitet som under bärande vägg.

VKR & Stålplattor levereras ej av Willa Nordic. Stålplatta i ök. 115x115 (uppdelat på 15+85+15) x10 med 4 stycken hål dimension 11. Höjden på stålpelaren är 2770. Det är en VKR stolpe, som svetsas fast i betongplattan. Det gör även plattan ovan stålpelaren. VKR 70x70x5 L= 2770 (2760+10) med påsvetsat plattstål, 115x115x10 i ök. (tryckplatta ingjuten i btg-platta) leca-vägg hakas och stolpen byggs in i väggen.

Till höger om denna VKR stolpe kommer vattenmätaren (VM). Här står något som jag inte riktigt förstår: P = 37 kN. Vot = 650x800. Jag uppfattar det som en förstärkning i grundplattan.

Därefter kommer värmepannan (VP) och ytterligare till höger UKV.

Sedan går vi till hissen, där har det skett en nedsänkning i betongplattan med 50mm. Hissens invändiga schaktmått är bredd 1424 och djup = 1640 (otydligt på ritningen).

Stolpen vid hissen är 135x120 C24 LT= 2770.
Den bärande väggen vid hissen är 168mm bred. Höger om hissen är en bärande vägg (tror jag) som är 224 mm tjock. Hissens färdiga bredd blir 1200, stämmer detta med Aritco hiss mått?

Slussen är 2,0 m2. Klimatdörren till slussen är 9x21, El30 (vad nu det betyder) och T3 (vad nu det betyder). Bredden som slussen tar av garaget är 1474+118 = 1592mm.

Själva garaget blir 29,8 m2, och förråds- teknik delen av garaget blir 8,6 m2.

Garagegolvet kommer att stålglättas till att börja med.

Jag har en offert från Richard Andersson, kakel- och klinkersättaren på en plattinläggning i garaget. Det skulle kosta 33 800 kr. Ev. gör jag detta, får se hur väl budgeten hålls först.


Garagets konstruktion för att möjliggöra betongbjälklag

Enligt den ritning som jag fick av Michael Hjälmeby 2012-02-22 "Armeringsplan bjälklag 1:50" är det en ritning över "överhängande" betongvalv H = 200 sett underifrån. Denna ritning har konstruerats av R & H byggteknik, Roger Hallgren. Ritningsnummer K33-1, daterad 2012-01-04.

Platta på mark, H=100, ritning Willa Nordic K-02 och K-03.

På ritningen anges att grundmuren är av 250 LECABLOCK enligt Willa Nordic.

Källarvägg (i mitt fall garagevägg) av 300 ISOBLOCK enligt Willa Nordic.

Takkonstruktionen, enligt Willa Nordic, för delen som omfattas av delen där garagetaket lutar är 4471 (Lisbeth: inklusive väggen i framkant). För beräkning av lutningen använde jag måttet 4000mm.

Man ser på bilden här att placering av en stålpelare enligt Willa Nordic, se konstruktionsritning K-01 placeras som stöd för en limträbalk.

Stålplatta i ök. 115x115 (uppdelat på 15+85+15) x10 med 4 stycken hål dimension 11.
Höjden på stålpelaren är 2770. Det är en VKR stolpe, som svetsas fast i betongplattan. Det gör även plattan ovan stålpelaren.


Över denna stålbalk läggs en limträbalk L 115x630 under bjälklag enligt Willa Nordic. Denna balk L40, som är 168 bred (enligt Konstruktionsritning K-01) kommer att ligga dold i tak.

Garagets bredd är 7838mm.

På höger sida reses en stolpe  enligt Willa Nordic. Den reses till vänster på framsidan av hissen. Den utgör stöd för limträbalken som vidare läggs ovanpå väggen på höger sida (tror jag - man ser inget "uttag" för detta på bilden här).


En limträbalk bär takstolar (enligt Michael Hjälmeby 2012-02-22: saxtakstol) och yttervägg. Denna limträbalk är ej beräknad att bära betongvalv, enligt konstruktionsritning nr ???


Vid hissen sker en armering (enligt R & H byggteknik) 2 + 2 dimension 12 UK och ÖK (underkant resp överkant). Hissschaktet är i bredd 1595 och djup 1659.

Den del där det blir ett överskjutande betongbjälklag är 2189, där det också anges ett 70mms utrymme som jag inte vet vad det är, tvärsöver garaget. Ytterligare armering sker här, dels en tvärgående armering 6 dimension 10 s300 (6 stycken med 300mm avstånd, eller hur?). Den sträcker sig från vänsterväggen till hissschaktet.

Det ser ut som (om jag läser ritningen korrekt) att delen bakom garaget som fylls igen är 2400 meter. Här blir alltså bjälklaget friliggande, om jag tolkar det rätt.

En tvärgående armering görs också i det friliggande skiktet, men nu från vänstervägg till högervägg. Här är det 6 dimension 10 med ett avstånd på 400mm..

Vinkelrät armering sker också, dvs på djupled in i garaget. Det är 23 dimension 12 s 250-2000 över själva "brottet", det är också 23 dimension 12 s 250-4000, glesare med andra ord, men längre - de sträcker sig en bra bit in över "brottet". Dessa armeringar görs i överkant.

I underkant görs också en armering från "brottet" in över den friliggande delen till "fast" mark, det är 2 stycken dimension 12.

Vidare görs två armeringar i underkant från "brottet" in mot fast mark, den första består av 19 dimension 10 s300, och den andra består av 5 dimension 10 s300.

Om jag förstod det rätt är det dessa två senare armeringar som Roger Hallgren kommer att förstärka efter sitt besök här i Åsa i fredags, 2012-02-24. Roger kontaktar Daniel Tingman, Willa Nordic om denna komplettering.


Det ser ut på ritningen som att en Kantbalk med L-element L400 enligt Willa Nordic används på högerväggen vid den fasta marken (ev. är det vid den del där fyllningen ser - jag är osäker här).




Garagetakets lutning

Garagetakets lutning

Vi ökade från 2 till 4graders lutning av garagetaket enligt de ritningar jag och Willa Nordic AB har signerat. Enligt konstruktionsritning K-01 som jag fick 2012-02-22 av Michael Hjälmeby är garagets taklutning också 4 grader.

Takhöjden i garaget där taklutning inte sker är 3300, och i framkant efter taklutning är det 2700 upp till där isoleringen tar vid, en isolering som i den lägsta delen är 260mm. Det gör att den yttersta delens takhöjd är 3017. 3300 minus 3017 = 312.

Murningen av väggen är nu klar så att man ser lutningen.







Man ser att det är lite lite drygt tre Leca block i höjdskillnad. Varje block tar 20 cm inkl fog och för 3 blocks skillnad mellan punkten där taket börjar luta nedåt till slutpunkten, är det en sträcka på 4 meter. Sätter jag in dessa värden, 3 x 20 cm = 60 och 400 cm i formeln nedan får jag reda på vinkelns gradtal:

Tan(för vinkeln)=60/400=8,53076560995

Dvs det är en 8,5 graders vinkel! Dubbelt så stor!!

Det är dubbelt så brant lutning som anges på signerade ritningar. Detta kommer att åtgärdas när takstolarna kommer på.

Från ritningen K-01 ser man vidare att utöver 3300 är det 70mm som en kant, mot vilken jag tänker mig att betongbjälklaget skall vila. Det gör att garagets höjd i bakkant på utsidan blir 3400.

Med ytterväggarna inräknade (vilka är 300mm) är garagets djup 6730. 9130 minus 6730 = 2400, som alltså är den del som skall fyllas, om jag har förstått det hela rätt.