Bloggintresserade

26 februari 2012

Garagets konstruktion för att möjliggöra betongbjälklag

Enligt den ritning som jag fick av Michael Hjälmeby 2012-02-22 "Armeringsplan bjälklag 1:50" är det en ritning över "överhängande" betongvalv H = 200 sett underifrån. Denna ritning har konstruerats av R & H byggteknik, Roger Hallgren. Ritningsnummer K33-1, daterad 2012-01-04.

Platta på mark, H=100, ritning Willa Nordic K-02 och K-03.

På ritningen anges att grundmuren är av 250 LECABLOCK enligt Willa Nordic.

Källarvägg (i mitt fall garagevägg) av 300 ISOBLOCK enligt Willa Nordic.

Takkonstruktionen, enligt Willa Nordic, för delen som omfattas av delen där garagetaket lutar är 4471 (Lisbeth: inklusive väggen i framkant). För beräkning av lutningen använde jag måttet 4000mm.

Man ser på bilden här att placering av en stålpelare enligt Willa Nordic, se konstruktionsritning K-01 placeras som stöd för en limträbalk.

Stålplatta i ök. 115x115 (uppdelat på 15+85+15) x10 med 4 stycken hål dimension 11.
Höjden på stålpelaren är 2770. Det är en VKR stolpe, som svetsas fast i betongplattan. Det gör även plattan ovan stålpelaren.


Över denna stålbalk läggs en limträbalk L 115x630 under bjälklag enligt Willa Nordic. Denna balk L40, som är 168 bred (enligt Konstruktionsritning K-01) kommer att ligga dold i tak.

Garagets bredd är 7838mm.

På höger sida reses en stolpe  enligt Willa Nordic. Den reses till vänster på framsidan av hissen. Den utgör stöd för limträbalken som vidare läggs ovanpå väggen på höger sida (tror jag - man ser inget "uttag" för detta på bilden här).


En limträbalk bär takstolar (enligt Michael Hjälmeby 2012-02-22: saxtakstol) och yttervägg. Denna limträbalk är ej beräknad att bära betongvalv, enligt konstruktionsritning nr ???


Vid hissen sker en armering (enligt R & H byggteknik) 2 + 2 dimension 12 UK och ÖK (underkant resp överkant). Hissschaktet är i bredd 1595 och djup 1659.

Den del där det blir ett överskjutande betongbjälklag är 2189, där det också anges ett 70mms utrymme som jag inte vet vad det är, tvärsöver garaget. Ytterligare armering sker här, dels en tvärgående armering 6 dimension 10 s300 (6 stycken med 300mm avstånd, eller hur?). Den sträcker sig från vänsterväggen till hissschaktet.

Det ser ut som (om jag läser ritningen korrekt) att delen bakom garaget som fylls igen är 2400 meter. Här blir alltså bjälklaget friliggande, om jag tolkar det rätt.

En tvärgående armering görs också i det friliggande skiktet, men nu från vänstervägg till högervägg. Här är det 6 dimension 10 med ett avstånd på 400mm..

Vinkelrät armering sker också, dvs på djupled in i garaget. Det är 23 dimension 12 s 250-2000 över själva "brottet", det är också 23 dimension 12 s 250-4000, glesare med andra ord, men längre - de sträcker sig en bra bit in över "brottet". Dessa armeringar görs i överkant.

I underkant görs också en armering från "brottet" in över den friliggande delen till "fast" mark, det är 2 stycken dimension 12.

Vidare görs två armeringar i underkant från "brottet" in mot fast mark, den första består av 19 dimension 10 s300, och den andra består av 5 dimension 10 s300.

Om jag förstod det rätt är det dessa två senare armeringar som Roger Hallgren kommer att förstärka efter sitt besök här i Åsa i fredags, 2012-02-24. Roger kontaktar Daniel Tingman, Willa Nordic om denna komplettering.


Det ser ut på ritningen som att en Kantbalk med L-element L400 enligt Willa Nordic används på högerväggen vid den fasta marken (ev. är det vid den del där fyllningen ser - jag är osäker här).




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar