Bloggintresserade

7 juni 2012

Moelvens fasadvirke på plats - så även spiken nu!

Ja, så är då Moelvens fasadvirke äntligen på plats. Willa Nordic AB schabblade även med själva leveransen då de tog en kranbil som inte kunde nå upp till byggplatsen. Dagen efter fick en lyftkran komma och lyfta ner fellevererad fasad och lyfta upp rätt.

Glad, trodde jag att fasaden skulle spikas på torsdag 7 juni. Fasaden skulle ha varit påspikad redan vid stomleveransen den 2 april. Sedan dess har alltså Willa Nordic AB på plats vetat att så inte var fallet och att spik skulle komma att behövas. Spiken borde ha levererats hit i tid innan påspikningen skulle ske. Skall man skylla denna hantering på för dåligt engagemang av Willa Nordic AB i mitt husbygge, eller på vad?

Jag kollade med en av mina söner - han hade den typ av spik på sin hylla i sitt garage! En spik från Gunnebo industrier. Den skulle också kunna finnas hos Gryt spik, fick jag reda på. Nog sjutton skulle man kunna få tag på spiken.

På Moelvens hemsida anges: A4 Rostfri syrafast ringspik med kullrigt huvud, 50 x 2,1 mm - men vid mitt telefonsamtal med Moelven framgick att det skall vara 3 ggr dimensionen som är 21 mm, alltså 63 mm lång spik.
Jag ringde Gunnebo industrier och fick följande information per email av Tommy Nilsson där: Kamspik rostfri AISI 316/A4 m.lågkulrigt huvud för hammare. Den är rostfri, syrafast!!!

Även Gryt hade denna spik!

Derome i Kungsbacka är Gunnebo industriers återförsäljare så det bör inte vara så svårt att få tag i denna spik, som finns på lager hos Gunnebo industrier.

Jag fick nu i eftermiddag reda på att snickarna i morgon bitti skall köpa in spiken som skall andvändas för att handspika på fasaden, det görs så för att få raka linjer. Jag får verkligen nu hoppas att allt blir bra i slutändan.

Behöver alla byggherrar jobba så här mycket? Undrar jag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar