Bloggintresserade

2 juli 2012

Svar på kommentar ang fasadens tunna strimmor

En kommentar på min blogg säger följande: "Du har rätt och WN och PE bygg fel! Självklart skall det vara hela brädor på båda sidor fönstren! Under fönstren börjar man med hel bräda från sidorna och längsklyver en eller två brädor för att få det snyggt. Vid gavlar så avslutas med längsklyvning och anpassning till foderbredden. Detta lär sig 18-åringarna på bygglinjen HALLÅ ELLER!? Gå INTE med på ovan OM det inte skall vara foderklädda fönster. Fråga KA vad han tycker? Vem är det förresten??? Kommentar på Fasadens tunna strimmor vid fönster och fönsterdörrar"

Bra, jag skall ta kontakt med kvalitetsansvarig Bertil Karlsson, Frillesås. Bertil Karlsson har nu varit här. Hans svar var: I vanliga fall sätter man fönsterfoder, vilka då döljer denna typ av problem. Varför inte sätta foder där det är som värst på baksidan av huset? Bertil undrar också vad GARBOs besiktningsmän kommer att säga.


Som information: Det var arkitektens förslag att det inte skulle fönsterfoder. Jag tyckte väl att det lät snyggast utan att begripa konsekvenserna av detta. Det var inte heller något som Willa Nordics representant upplyste om.

Jag är mycket tacksam för de synpunkter som kommer in på bloggens kommentarsidor. TACK!

Jag har nu varit på bygget och tagit några nya kort.

Här är det inte klart i underkant. I detta läge, 2 juli, begrep jag inte varför. Senare blev jag medveten om att det beror på att Willa Nordic levererat FELAKTIGA FÖNSTERBLECK!!! DE ÄR FÖR TRÄFÖNSTER!!! När jaf har aluminiumfönster! Varför är jag inte längre förvånad?

Det är inte konstigt att det är dyrt att bygga ett hus. Hade man sluppit denna typ av problem om man istället byggt hela huset som ett lösvirkeshus?



Här ser det märkligt ut under plåten, i fönstrets överkant.



Även här ser det ofärdigt ut, och är förmodligen det också.



Här ser man fortfarande en smal strimma fasad invid fönstret.



Här nedan ser man en otroligt smal fasad strimma.



 Här nedan har det satts dit en bräda invid fönstret men inte i nivå med väggen!


Ja, undra hur man kommer att lösa det invid fönstret här?

1 kommentar:

  1. Bra kolla upp det. Jag följer ditt fina bygge med intresse. Dock kritiskt - men det får du leva med ;-)
    Hälsningar från P.

    SvaraRadera