Bloggintresserade

8 september 2012

Trägolvet

Trägolvet lades först endast till en del i arbetsrummet. Byggarna ville att jag skulle ge mitt godkännande till läggningen av golvet, innan de fortsatte.

Man kan se att någon bräda inte möter nästa bräda helt korrekt, sk. tandning. Frågan är om det beror på att brädan har "svällt" under lagringen i mitt hus. Här på bilden syns en "tandning" rätt tydligt.




Jag vill att de lägger dessa brädor intill väggen istället så att jag slipper sådan tandning.

Mats Gustafsson, representant från Junckers kom till bygget för att rådgöra om läggningen av trägolvet. Jag var med då Mats beskådade golvet som lagts som prov i arbetsrummet och den meter som lagts i v-rummet längst söderut.

Mats påtalade att det finns viss felmarginal – som får accepteras av mig som kund – exempelvis viss tandning av brädorna. Mats menade att skälet till en sådan tandning som kunde ses i arbetsrummet kan vara att trät rest sig något som en konsekvens av lagringen – det kan ha varit så att plasten inte var riktigt tät, enligt honom. Felmarginalen kan också handla om ”springor” upp till 0,3mm (Mats jämförde med ett hårstrå). Mats menade att Junckers massiva golv lever ett annat liv än vad som gäller för parkettgolv.

Junckers massiva brädor kommer att torka och även limmet som används torkar (till och med försvinner) av bland annat golvvärmen. När sedan golvvärmen avtar under sommaren sker också förändringar.

Mats påtalade att det är på bredden, inte längden av brädorna, som förändringarna sker.

Vi diskuterade också hur vi skulle göra vid övergången mellan korridoren och köket. Likaså diskuterade vi  skarven mellan klinker i entrén och trägolvet i biblioteket.

Frågan gällde i båda fallen list eller ej. Då jag sade att jag helst inte ville ha list menade Mats att man skulle kunna avvakta och se vad som händer – om det verkligen blir behov av en list. Och om det blir nödvändigt kan man lägga en list senare. Man skulle också kunna nöja sig med en fog mellan klinkern och trägolvet i nuläget, enligt Mats. Här tycker jag nog att jag kan acceptera en list, dvs där trägolvet möter klinkern. Jag får försöka hitta någon som jag kan acceptera.

Det fordras ett visst sorteringsarbete av byggarna så att de inte lägger olämpliga brädor, dvs vill säga brädor som tandar – mer än Junckers acceptans av avvikelse. Det går ju som Mats påpekade att lägga en sådan bräda mot väggen. Sorteringsarbetet gäller också uppsikten över alltför stora, mörka kvistar, särskilt de där det är hål.

Skulle det nu bli så att det är så många brädor som inte går att använda på de officiella golven (arbetsrum/gästrum, bibliotek, kök/matsal, v-rum) och inte heller i sovrum eller klädkammare där jag tycker att det är mindre viktigt, vill jag att dessa olämpliga brädor staplas och att jag får göra en efterbeställning av motsvarande antal brädor.
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar