Bloggintresserade

23 oktober 2014

Nordhems Rosendahl LM9708 för kombidrift

Nordhems handdukstork Rosendahl LM 9708 har en fyrpipig kombidrift av handdukstork som skall gå på golvvärme under den tid på året då golvvärmen är igång, resten av året med hjälp av elförsörjning. Detta har inte fungerat i mitt fall.


Innan Ljunghems el AB kom hit för garantibesiktning satte jag på enbart elförsörjningen för att den skulle hinna komma igång. Handdukstorken blev då riktigt ordentligt varm. Problemet ligger alltså inte på elsidan. När Ljunghems el ABs Mats och jag stängde av elförsörjningen kom golvvärmefunktionen i handdukstorken inte igång. Handdukstorken får stå så ett tag så får vi se om problemet bara är ett fördröjningsproblem. I annat fall blir det Ale rör AB och Willa Nordic AB som får kopplas in igen för att lösa det. Peter Grip, Willa Nordic AB, var snabb efter ett email och meddelade att Ale rör AB får se på detta igen. Vi får avtala en tid.


Jag tog fram en monteringsanvisning från nätet. www.nordhem.se; info@nordhem.se
Nordhem Värme AB, 031-232527.


Grundversionen, enligt detta dokument är: med NH-ventil - kombidrift alt. 1 - Elversion. Kombihanddukstorken har monterats av behörig VVS/EL-installatörer.
Denna handdukstork får EJ kopplas på VVC-system. I mitt fall är det trävägg med OSB (tror jag) och våtrumsskiva och  kakel.


Rörtagning skulle inte ha skett innan mätning av handdukstorken hade gjorts. Det fick bli en ful anslutning, inget att göra åt.


Röranslutningarna skall vara nedåt, och luftningsnippeln uppåt.
När vattnet är anslutet (är det?) och elanslutningen är klar (den är uppenbarligen ok), skall den testköras. Efter 1 timmes testkörning ska luftskruven öppnas för att släppa ut ev. luft eller övertryck. Skruva sedan åt luftningsventilen.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar