Bloggintresserade

26 juli 2011

Checklista för konsumenter och byggföretag

nr 41 26 juli 2011 Checklista för konsumenter/byggherren


1.

Som beställare blir du byggherre i förhållande till entreprenören. Om du är osäker på vad den rollen innebär bör du anlita en byggkonsult som projektledare/arbetsledare.

2.
Begär in offerter från flera entreprenörer. Michael Hjälmeby, representant för Willa Nordic AB, ställde i utsikt att så skulle ske vid våra inledande kontakter. Entreprenadansvarig, Peter Grip vid Willa Nordic AB, har dock vid ett flertal tillfällen påpekat att han vill samarbeta med dem som de redan har erfarenhet av. Det handlar också om att säkerställa Willa Nordic ABs kvalitet. Ett argument som jag kan förstå. När jag däremot ser offertpriserna blir jag mycket undrande och kommer att försöka att på egen hand kontrollera dessa.

3.
Kontrollera att företaget har F-skattesedel och kontakta eventuellt Skatteverket. Jag försöker få skriftliga offerter från Willa Nordic ABs underentreprenörer och där även få uppgift om F-skattesedel och branschorganisationstillhörighet. Men det är inte helt enkelt att få in dessa handlingar.  Jag borde ha ställt ett tydligt krav på att få ta del av dessa offerter.

4.
Be om referenser för liknande arbeten och ta reda på hur arbetena har utförts. Michael Hjälmeby, Peter Grip och jag har gjort en del byggplatsbesök. Men jag har inte talat med någon beställare, vilket jag borde ha gjort.

5.
Ibland förekommer frivillig eller obligatorisk behörighet/auktorisation för utförande av arbete enligt gällande branschregler. Undersök om den som ska utföra arbetet har sådan behörighet/auktorisation.

6.
Undersök om företaget är medlem i någon branschorganisation, exempelvis Sveriges Byggindustrier. Erfarenheten visar att risken för konkurs är lägre för medlemsföretag än för företag som inte är medlemmar.

7.
För trygghets skull, kontrollera att den som befinner sig i ditt hem kan legitimera sig. ID06 är byggbranschens eget system för ID-kontroll, www.id06.se.

8.
Förskottsbetalning rekommenderas inte utan särskilda skäl, t ex vid stora materialinköp.
9.
Stäm av arbetet och ekonomin löpande med entreprenören.


Checklista för byggföretag
1.
Konsumenttjänstlagen kräver att arbetet utförs fackmässigt. Entreprenören ska också med omsorg ta tillvara konsumentens intressen. Entreprenören måste informera konsumenten och avråda denne om visst arbete inte skulle vara till rimlig nytta för konsumenten. Som entreprenör måste man utgå från att konsumenten inte är fackman.

2.
Informera konsumenten om vilken personal som planeras utföra arbetet. Lisbeth: jag har bland andra hittills inte fått kunskap om vem som spränger, inte heller vem som borrar energibrunnen.
3.
Informera konsumenten löpande om arbetet och ekonomin i projektet. Michael Hjälmeby har redan från start talat om att vi skulle upprätta ett Totalentreprenadkontrakt. Hjälmeby har inte informerat mig om betydelsen av att jag har "lyft ut" vissa delar av husleveransen från Willa Nordic AB (såsom fönster- och fönsterdörrsleveransen; köksleveransen; badrum, WC/dusch, WC/gästtoalett; garagedörr + sidodörr samt entrédörr). Att detta skulle innebära att vi istället får teckna ett Generalentreprenadkontrakt var oklart för mig tills det lades framför mig på bordet (utan vidare kommentarer).
4.
Entreprenören är ansvarig för arbetsmiljön i konsumententreprenader. Jag får se till att det blir en skrivning att Willa Nordic AB tar detta ansvar för samtliga entreprenörer oavsett om de är anlitade av Willa Nordic AB eller av mig.

5.
Vid småhusentreprenader är det inte tillåtet att begära förskottsbetalning.






.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar