Bloggintresserade

26 juli 2011

Checklist

nr 42 26 juli 2011 Checklist


1.


Gå noggrant igenom arbetets omfattning innan avtal tecknas.

2.
Teckna skriftligt avtal innan arbetet påbörjas. Om det gäller uppförande av villa (Småhusentreprenad), använd dokumentet ABS 09.



3.
Viktigt är att i avtalet klargöra följande:
a) Arbetets omfattning. Skriv vad som ska utföras och inte utföras. Lisbeth: här är det viktigt att klargöra vem som utför vad. Underleverantörer måste anges.
b) Priset eller grunderna för hur priset bestäms.
c) Tiden för betalning (betalningsplan).
d) Tiden för arbetets start och slut. Hittills är endast mina val av ytskikt klara ex av kök, badrum.
e) Bestäm hur beställning av ändrings- och tilläggsarbeten skall gå till. Här följer vi ÄTA- reglerna. Allt skall vara skriftligt dokumenterat.
f) Besiktning, se p 24 ff. i ABS 09.
g) Försäkring, se p 29 i ABS 09.
4.


Vid småhusentreprenader krävs normalt att konsumenten tecknar byggfelsförsäkring och att entreprenören lämnar färdigställandeskydd. Se www.bostadsgaranti.se. Lisbeth: I mitt fall tecknar Willa Nordic AB båda -- i mitt namn? Jag får kontrollera. Jag betalar hur som helst, men via Willa Nordic AB. Begär att få se inbetalningskvitton.






































Inga kommentarer:

Skicka en kommentar