Bloggintresserade

2 mars 2012

Fylle/gruslägging snart klart

Här ses Plattonmattan uppsatt på söderväggen med bubblorna in mot väggen - helt i sin ordning vad jag förstår. Plattonmattan sätt ordentligt omlott - ca 30 cm. Cellplasten är inte bara bra för att ta emot gruset utan också för dess isoleringsförmåga. L-stöden är nu beställda och är antagligen på plats på måndag morgon. Lasses Entreprenad kör hit dem. Tur att stöden fanns på lager så att detta kan bli klart innan de börjar med bottenplattan. Det blir fyra stycken L-stöd på denna sida, uppsatta som en terrassering.


Ytterligare leverans av grus - 0,1632 dimension - vilket är vanligast.



Jag fick också tillfälle att hälsa  på Linda, en ung tjej som kör 12 tons lastbilen med grus.


Det var riktigt roligt att kliva upp längs gruset på norrsidan för att se hur det ser ut här uppe där bottenplattan för huset kommer att gjutas i nästa vecka. Ser ni havet lite i horisonten? Jag kan föreställa mig hur fint det kommer att bli. Det blir en härlig rymd!


Kantelementets överkant för bottenplattan kommer att gå i nivå med de raka elementen som man ser här på bilden alldeles vid skopan.


Det är här L-stöden, sett uppifrån kommer att sättas upp. Det blir då stöd för gruset som läggs under den kommande poolen.


Här har gruset paddats, endast 1 gång närmast garageväggen så att den inte buktar inåt.

Här ser ni paddan. Det paddas tre gånger längre ifrån garageväggen.


Här går Markus och jämnar ut gruset innan han paddar. I slänten norr om garaget kommer snart entrétrappan att byggas.


Oj, jag vet inte vad detta är för dräneringsrör?!


Plattonrullen för framsidan av garaget, och mer grus!


Här ser man gränsen mot grannen i norr, det gula huset. Här kommer fyra L-stöd att sättas upp, men först gräs det ned ca 10 cm, för att det skall se snyggt ut mot grannen. Innan L-stöden sätts dit måste man gräva bort gruset här, vilket sedan får återläggas men inte ända upp. Det måste till jord här till överkanten av L-stöden på min sida, för att ge möjlighet till växtlighet här. Tänk att jag började nästan omedelbart att planera för växtligheten - långt innan alla idéer tog form angående själva huset. Det skall bli så roligt att plantera och se vad som händer! Om de växter jag väljer klarar sig här i min postglaciala mark, ok även om jag förbättrar en del med hitforslad jord.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar