Bloggintresserade

4 april 2012

Fel i husleverans från Willa Nordic AB

Ja, så då kom den otroligt duktige byggmästaren Bengt Johansson från Smarholmens Bygg AB på att det måste vara något fel i konstruktionen av ytterväggarna vid köket, dels mot öster, dels mot väster. Det saknades helt enkelt 10 cm yttervägg i båda fallen, på höjden.

Möjligen har det förvirrat konstruktörerna vid Willa Nordic AB att det invändigt skulle vara 2600 mm i takhöjd i köket, men 2700 mm i resten av huset förutom i vardagsrummet där det skall vara 3300mm. I bastun/badrummet sänkte vi taket en del.

Detta med felaktiga köksytterväggarna upptäcktes av byggmästaren när takstolarna skulle monteras.

Felet innebär att det pålagda taket över köket får lyftas upp och väggarna "fyllas på" och sedan får taket sänkas ner på plats igen. Det tar minst en dag i anspråk. Det blir Willa Nordic AB som får stå för detta. Att så blir fallet har jag också fått bekräftat per email av Peter Grip på Willa Nordic AB. Enligt honom är alla inbegripna informerade och att Willa Nordic AB står för merkostnaden.

Problemet är dock tidsplaneringen - vi förlorar minst en dag!

I leveransen från Willa Nordic AB finns dessutom olika typer av skador som har skett, förmodligen i leveransen eller redan innan lastningen skedde i Stockarby. Gips vid fönstren är skadat på flera ställen, förutom fönsterbleck vid fönstren på utsidan. Det kan finnas fler ställen som jag ännu inte har upptäckt.

Trots allt känner jag mig lugn då Bengt Johansson med duktiga medarbetare från Smarholmens Bygg AB engagerat och bra utför sina jobb här. Bengt är också duktig på att kommunicera vad som händer till mig. Det uppskattar jag särskilt mycket.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar