Bloggintresserade

6 april 2012

En sömnlös natt då jag är osäker på om fasaden är från Moelven

Är den värmebehandlade furufasaden från Moeleven?

I enlighet med Leveransbeskrivning vilken har stämplats av Willa Nordic med nummer A2817 och datum 111205. 125,8 kvm skulle ha satts på i Stockaryd. Dessutom skulle 57,4 kvm skulle ha levererats löst för fastsättning på byggarbetsplatsen. Jag har inte kontrollerat om denna sammanlagda mängd har levererats (av felaktig leverantör, se nedan).

I Leveransbeskrivningen står det: "Stående fasadprofil 502, värmebehandlad Thermowood furu (Moelven). OBS! Ej transportskyddsgrundad (21 x 142, 28 x 70 läkt s600, musskydd, snedkapad droppnos i uk". (uk=underkant).

De fasadbrädor som har levererats kommer från Stenvalls Trä AB enligt omslaget på fasadbrädhögarna. Jag godkänner INTE detta. Det är inte lätt att se på denna bild men det är Stenvalls Trä AB som detta paket kommer ifrån.


På kortsidan av paketet syns denna text.


Vid kontakt med Moeleven fick jag reda på att "plastomslag" runt deras virke alltid bär Moelevens beteckning. Inte undra på att jag blir väldigt skeptisk när jag såg högarna från Stenvalls Trä AB.

Michael Hjälmeby, representant för Willa Nordic AB var här leveransdagen 2012-04-02. Inte heller MH hade någon riktigt trovärdig förklaring, trots samtal direkt till Stenvalls för att försöka få bekräftat att det trots allt var Moelvens brädor i förpackningarna från Stenvalls.

Saken är också den att jag per email har bett Willa Nordic AB att få en uppställning över vad som hittills har levererats, och att jag skall få reda på om det har skett en leverans av likvärdigt material. Någon sådan lista har jag inte erhållit. Jag har också meddelat att jag betalar först när jag fått sådan lista, eller utfästelser om en sådan lista.

Sådan ersättning med likvärdigt material får dock inte ske om det går att få tag i det material som avtalats om, exempelvis det Thermowood fasadvirket i furu från Moelven, vilket går enligt mina kontakter med Moelven. Ett sådant förfarande av Willa Nordic AB borde ha diskuterats med mig. Det är uppenbart att jag får lusläsa  "Det finstilta .... " i avtalet. Men jag kan aldrig tänka mig att de har rätt att bete sig på detta sätt.

Som jag ser det finns bara en lösning. Willa Nordic AB hämtar sina två paket med fasadträ (lyftkran behövs) och levererar upp till byggnaden det fasadträ från Moelven som var överenskommet. Detta får ske omgående.

Jag har per email begärt att få en kopia på ordern som bör ha sänts från Willa Nordic AB till Moelven AB.

Hela detta problem har givit mig en sömnlös natt, vi får hoppas att det inte blir fler sådana nätter orsakade av Willa Nordic AB innan huset är klart i oktober.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar