Bloggintresserade

6 april 2012

Willa Nordic AB - takluckorna i fel dimension

Enligt leveransbeskrivningen från Willa Nordic AB skall råsponten vara 22x95.

Dimensionen av takluckorna av råspont stämde inte med takstolar och takets omfattning - det var helt enkelt fel dimension på takluckorna - jag vet inte felet gällde alla takluckor -- en del - hur som helst så tog det tid att såga dem till rätt format så att det gick att lägga på råsponten på själva huset.

Resultatet blev att det blev tidsnöd inför fredagen då dåligt väder var att vänta. Taket fick täckas med presenningar. Det var svårt att få det helt tätt - och att vindarna inte skulle kunna riva upp dessa. Resultatet av detta blev också att det regnade in.

Nu var byggmästaren, Bengt Johansson från Smarholmens Bygg AB så förutseende så han sade till mig att ringa om det skulle vara något problem. Tur att jag bor intill så att jag enkelt kunde kontrollera hur det stod till. Jag ringde Bengt och på Långfredagsmorgon kom Bengt till Åsa och rättade till presenningarna så gott det gick.

I och med att råspontluckorna fick sågas till kommer de inte att räcka till även garagetaket. Ny leverans till detta fordras. Denna kostnad får Willa Nordic AB stå för, det gäller även kostnaden för den utsträckta tiden i själva byggprocessen detta problem förorsakade.

Vad beror dessa fel från Willa Nordic AB på? Det måste väl finnas en granskningsavdelning hos dem? Någon som kontrollerar konstruktionsritningarna? Produktionsavdelningen märker väl inte problemen?

Och skulle jag inte ha fått konstruktionsritningarna på ett USB-minne? Jag får läsa igenom avtalet på denna punkt också.

På grund av allt sågande hann man inte med att lägga på underlagspappen med klisterkant: YAP 2200 från Mataki.

Ytpappen Derbicolor ingår ej från Willa Nordic AB, Stockaryd, men väl i Willa Nordic AB:s entreprenad.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar