Bloggintresserade

23 maj 2012

Elinstallationen i köket och tvättstugan

Elinstallationen sköts av Ljunghems el AB.

Elprojekteringen har gått till så att Anders Gustafsson har lämnat en offert till Willa Nordic AB på sådan el som räknas ingå i Svensk bostadsstandard. Att få reda på vad detta innebär har varit så gott som omöjligt annat än i väldigt allmänna termer, det blir ett antal uttag som beräknas på ett visst antal kvadratmeter yta per rum, etc.

Jag fick ingen ritning på var dessa och ingående strömbrytare skulle placeras.

Jag fick reda på att dimmers, spottar etc inte ingick, detta skulle vi resonera oss fram till på plats. MEN jag ville ha kontroll på kostnaderna och ville därför i förväg få en offert på vad mina val skulle kosta, så att jag fick en chans att reducera en del val för att klara budgeten.

Vi kom så småningom fram till vad som skulle ingå in utökad offert till mig i förhållande till standardinstallationen.

Jag visar nu en del bilder från installationen. Elinstallation utomhus tillkommer utöver det som anges här.
Här ser vi pågående eldragning - hål i plasten tejpas ihop.


Vi ser att det är rätt många "lagningar" som behövs.


På väg in i köket ser det ut så här.

I kökstaket ser det ut så här.

Bilden här är från tvättstugan. De två översta skall till väggen i v-rum.

Denna elledning är till torkskåpet.

Taket sänks i tvättstugan. Det blir bra då golvytan här inne inte är så stor.




Här blir uttag för strykjärn och symaskin plus tidströmställare vid arbetsbänken i tvättstugan.


Här tänder man när man kommer in i tvättstugan. Vi ser också anslutningen till tvättmaskinen.

Den röda är reglage till golvvärmen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar