Bloggintresserade

14 oktober 2014

Garantibesiktning 2014-10-15



Garantibesiktning utfördes 2014-10-15 med Willa Nordic AB:s representanter Michael Hjälmeby och Peter Grip.


Stefan Johansson, Ale rör AB deltog också.


Anders Gustafsson, Ljunghems el AB fick förhinder och jag fick meddelande om att de kommer hit i den här veckan, tisdag 2014-10-21. De kom inte som avtalat kl 8.00, och efter samtal kom vi överens om att de är här i Åsa 7.15 torsdag den 23 oktober.


Åtgärdslista som jag upprättat inför och efter mötet följer här:


  1. Det förekommer sprickor i vägghörnen, i flera rum. Det är även sprickor mellan väggar och tak i flera rum. Vardagsrum, kök, tvättstuga, sovrum och förråd/elrum.  Hur åtgärdar man detta? Latexfog i vägghörnen, vilka sedan målas över? Alternativt fogning? Hållbart? Garanti?
Vid besiktningen konstaterades att sprickorna inte var så stora att de kunde bero på byggnadstekniska problem, men att det blir anlitad målarfirma (Hedlunds måleri AB) som avgör detta. Att applicera latexfog i vägghörnen som sedan målas bekostas av vem?

  1. Det är också springor på några ställen mellan tak och vägg. "Flytande" tak med 4 mms avstånd har använts, dvs tak utan taklister, vilket kräver en noggrannhet vid sågningen av takbrädorna. Springan i taket mellan kök och tvättstuga är avsevärt bredare än 4 mm, vilket gör att undertaket syns. Detta problem kan åtgärdas genom att en fogning sker alternativt att en tunn bräda ”läggs i”. Jag vill inte att undertaket skall synas.
Vid besiktningen kom vi överens om att en fogspecialist får lägga i en fog så att undertaket inte syns. Det blir minst åverkan på detta sätt. Kostnaden får Willa Nordic AB stå för, de svarade för entreprenaden.Tidsplan för när detta åtgärdas?
  1. Därutöver är det ett onaturligt stort avstånd mellan sista golvbrädan och väggen i vardagsrummet längst söderut. Så har det varit hela tiden som jag har bott i huset sedan 3 november 2012, det har alltså inte skett någon rörelse av golvbrädorna. Då jag har värmebehandlat golv från Junckers var det heller inte att förvänta sig. Värmebehandlat golv från Junckers rör sig inte som andra trägolv. En åtgärd skulle kunna vara att lägga i en bit golv så att golvet hamnar under listen, dvs så att ingen springa syns. En bredare golvlist accepteras inte.
Vid besiktningen skedde en överenskommelse om att en "flik" av Junckers oljebehandlade, massiva bokgolv läggs in efter det att listen lossats, vilken sedan åter sätts på plats. Inga lister alt smyglister accepteras av mig. Kostnaden får Willa Nordic AB stå för, de svarade för entreprenaden. Tidsplan för när detta åtgärdas?

 
  1. Det saknas spik på några ställen på husfasaden, men det är ett enklare problem. Det är bara att spika i de spik som saknas, men det gäller att rätt spik används, 63 mm lågkullrig, kamspik rostfri syrafast och att dessa spikas i på rätt sätt.
Vid besiktningen kom vi överens om att dessa spik spikas i efter det att jag markerat var. Kostnaden får Willa Nordic AB stå för, de svarade för entreprenaden. Tidsplan för när detta åtgärdas?

 
  1. Takhängrännan på ett ställe på taket (taket ovanför badrummet) lutar åt fel håll så att vattnet står kvar och luktar illa. Kontrollera samtliga takhängrännors lutning.
Vid besiktningen konstaterades att det låg en del trädavfall i hängrännorna trots att jag helt nyligen rensat dem från "skräp". Vattennivån var ca 5 mm, trots att det regnade ganska kraftigt. Saken är den att det avsnitt av hängrännan som löper mellan två stuprör (utanför badrum, skafferi) är "bockad på mitten för att förse de båda stuprören på var sin sida med vatten. En löpande kontroll av hängrännan får ske av mig. Ingen åtgärd av Willa Nordic AB ansågs vara påkallad.

 
  1. Andra plåtarbeten som inte är helt ok är vid hörnfönstret i vardagsrummet – plåten på utsidan är inte helt dikt an vid vikningen.
Vid besiktningen kom vi överens om att denna lilla plåtbit får bockas till och att en genomskinlig fog appliceras. Kostnaden får Willa Nordic AB stå för, de svarade för entreprenaden. Tidsplan för när detta åtgärdas?

De delar som berör Ljunghems el AB, behandlas på torsdag den 23 oktober då de kommer hit.

  1. Jag problem med viss elinstallation. Elljus i ett badrumsskåp är omöjligt att släcka. Tänk er, det har stått tänt sedan ca ett år tillbaka! Elfirman som Willa Nordic AB har anlitat till mitt bygge, Ljunghems el AB, har försökt åtgärda problemet men ej lyckats.
     
  2. Detsamma gäller infälld takbelysning i gästtoaletten som står och blinkar, det svajar helt enkelt om man tänder denna belysning. Detta problem har elfirman, Ljunghems el AB, försökt åtgärda tidigare, men problemet är inte löst.
     
  3. Utebelysningen utanför bostadsdelen av mitt hus fungerar inte, dvs inte öster ut om huset! Det är helt enkelt svart utanför fönstren. Ljunghems el AB har vid upprepade tillfällen felsökt och försökt att åtgärda detta problem utan att lyckas. Orsak?
  4. Vid bambuväxterna söder om huset, på altanen, placerades belysningspunkter för att belysa berget bakom´. Avsikten var att jag skulle kunna se det belysta berget inne ifrån huset. Det visade sig att den av mig valda belysningen var för svag, det var åtminstone elektrikerns besked. Jag har nu köpt en mycket kraftigare belysning som får installeras istället för en av de två som nu finns vid bambubuskarna.
  5. Nordhems handdukstork skall gå på golvvärme under den tid på året då golvvärmen är igång, resten av året med hjälp av elförsörjning. Detta fungerar inte. Det är således ytterligare en fråga för Ljunghems el AB.



Frågan om elinstallationen kunde inte behandlas under garantibesiktningen då Ljunghems el AB inte var närvarande. Jag påtalade problemen för Willa Nordic AB:s representanter. Hjälmeby och Grip sade då att det får lösas när Ljunghems el AB kommer hit. Kostnaden får Willa Nordic AB stå för, de svarade för entreprenaden. Tidsplan för när detta åtgärdas?


Vid besiktningen där även Stefan Johansson, Ale rör AB, deltog behandlades handdukstorkarna från Nordhem, shuntarna och rumsgivarna för golvvärmen, NIBE inställning, vattenflödet.

 
  1. Nordhems handdukstork som är dubbelkopplad (golvvärme, elvärme) fungerar inte. Jag vet inte om detta problem är relaterat till att shuntarna i klädkammaren inte är "flexibla", dvs rör sig så som de som sitter i elförrådet gör. Här måste erkännas att jag var helt fel ute. Shuntarna dolde sig bakom en skiva i ett av skåpen i klädkammaren, och var inte de som syntes i ett av de andra skåpen. De som jag trodde var shuntar för golvvärmen sköter helt enkelt vattenförsörjningen. Vi skruvade bort skivan och där fanns reglerbara shuntar. Dessa kontrollerades tillsammans med rumsgivarna och det konstaterades att allt var rätt gjort. Problemet med att det är svårt att reglera värmen/kylan kan i badrum, sovrum, klädkammare, kök, tvättstuga, vardagsrum, fick jag en bra förklaring av av Stefan Johansson, Ale rör AB.
  2. Däremot kunde de inte få handdukstorken att fungera. Nordhems handdukstork skall gå på golvvärme under den tid på året då golvvärmen är igång, resten av året med hjälp av elförsörjning. Detta fungerar inte. Det är således ytterligare en fråga för Ljunghems el AB.
Vid besiktningen ändrade Stefan Johansson vattenflödet nere i teknikrummet, och höjde nivån i NIBE pannan 0,5 grader från 20,5 grader. Stefan påpekade att man inte känner värmen i golvet i badrummet så tydligt. Det väsentliga är att handdukstorken fungerar. Ljunghems el AB får kontrollera om Nordhems torken fungerar. Willa Nordic AB får i annat fall reklamera denna tork, som är en kombitork där golvvärmen skall fungera under året utom under sommaren, då elvärmen tar över. Under besiktningen fick vi den inte att fungera.
  1. Badkaret – hur gör man för att rensa i avloppsröret? Flyttar man ut karet, tillåter rören detta?



Vid besiktningen lyftes badkaret från väggen för att visa att rörledningarna är flexibla, och att man då kan komma åt att rengöra avloppet. När badkaret var avlyft satte Michael Hjälmeby igång med en sådan rengöring. Rören tycktes inte glipa isär av denna behandling, om så varit fallet skulle vi sett ett läckage vid provspolning. Se bilden här.




  1. Ytterligare ett problem är att dörrar ut mot altanen är väldigt tröga att stänga, den från biblioteket och den från köket.
Vid besiktningen konstaterades att det går att justera dörren vid köket, problemet var inte vid inspektionen så stort för dörren från "biblioteket". Frågan är när detta åtgärdas och av vem? Kostnaden får Willa Nordic AB stå för, de svarade för entreprenaden. Tidsplan för när detta åtgärdas?

 
  1. Stundtals luktar det illa när man går igenom hallen - biblioteket. Kanske beror det på ett undermåligt vattenlås i duschen i gästtoaletten, och i så fall borde detta åtgärdas.
Vid besiktningen inspekterades golvbrunnen i duschen och rensades på det lilla "skräp" som där fanns. Det gick inte att komma underfund med vad som orsakar den dåliga lukten. Jag får återkomma om problemet kvarstår.

 
  1. Toalettstolen i gästtoaletten är trögspolad. Orsak? Åtgärd?
Vid besiktningen lossade Stefan Johansson på "munstycket" och justerade en knapp bakom, varefter det gick fint att spola.

 
  1. Mäts ventilationen upp på nytt? Ingår det i garantibesiktningen?
Vid besiktningen kontrollerades ventilerna med hjälp av tunt papper som sögs fast vid ventilerna, varvid konstaterades att de fungerar.

 
  1. Hur sköter man ventilerna?
Vid besiktningen meddelades att det inte är något att sköta egentligen utom att kontrollera att TFSK- fungerar.

 
  1. Kontroll av NIBE pannan önskas.


Vid besiktningen skedde ingen annan kontroll än att Stefan Johansson justerade nivå från 20,5 grader till 21 grader, vilket jag själv behärskar. Jag missade att höra med Willa Nordic AB om det ingår någon efterkontroll av pannan innan tvåårstiden har gått ut. Jag får kontrollera detta med dem.


Jag förväntar mig att de här problemen snarast löses av Willa Nordic AB. Datum för att det är klart? Efterbesiktning när?











Inga kommentarer:

Skicka en kommentar