Bloggintresserade

16 juni 2011

Aritco hiss

Aritco Hiss

Huset byggs på ett berg ovanför mitt fritidshus på en avstyckad tomt från min fritidshustomt.

Då jag inte vill bygga en ordentlig vägramp upp till huset, vilket skulle störa tomtens natur mot grannarna i öster och dessutom bli mycket dyrt, beslöt jag mig för att låta installera en hiss från garageplanet till bostadsplanet. Jag lät också bygga en utvändig entrétrappa i bohusgranit öster om garaget och huset.

Kommunen ansåg att det var bra med en bra tillgänglighet till bostadsplanet på detta sätt.

Jag träffade VD Kent Karlsson, RC hiss service AB, Varberg, återförsäljare av Aritco AB:s plattformshissar. Vi bestämde då hur hissen skall ta sig ut.

Det behövs 5 cm djup försänkning i betongen i garaget där hissen skall placeras, med ett hisshål på 1305 x 1430mm.

Själva plattformsstorleken blir då längd 1280mm, bredd 900mm. Det går på detta sätt in en rullstol.

Dörren på A-sidan blir 800mm fullt öppnad (ett fritt öppningsmått), och likadant på C-sidan. Det blir alltså dörr mot dörr med manöverpanel på högersidan sett nedifrån första planet. Det blir ett mekaniskt dörrhandtag i aluminium. Ej låsbart. Jag beställde automatisk öppning av dörrarna. Vad jag då inte reflekterade över var konsekvenserna av detta beslut vad gäller dörrens utseende. Det är inte vackert i min entré med denna dörrkonstruktion. Aritco AB borde anlita någon framstående designer som bygger en vackrare dörr.

Det blir en tålig standardmatta i mörkgrå färg på golvet.

LED belysning i taket som är närvarostyrd installeras.

Vit standardfärg för väggar, och helglasade dörrar.

Hissväggen byggs till 2,70, vilket är takhöjden i entréplanet. Väggen kommer att vara lite indragen i förhållande till hissdörren. Det blir då snyggast att snickarna på plats sätter dit två gipsskivor och att dessa målas som väggarna i entrén.

Lyfthöjden för hissen är 3.6 meter.

Drivsystemet är patenterad skruv/mutterdrift. Hastighet max 0,15 m/s. Man håller inne en knapp vid färd. Lyftkapacitet är 410 kg dvs ca 5 personer.

Det fordras 100mm betong under + isolering. Jag kommer att ha en golvvärmeslinga från bergvärmen under hissen.

Strömförsörjning 1-fas 230 V, 50 Hz/9A/16A eller 3-fas 230 V, 50 Hz/9A/16 A.

Egen telelinje och larm till hissen. Det kommer att vara en trådbunden telefonlinje in till i hissen med nödsignalsknapp till RC hiss larmcentral.

Nödsänkning sker manuellt. Styrspänning 24 V, motor 2,2 kW.

Mekaniskt självlåsande mekanism gör att hissen inte kan falla ned. Vid strömavbrott tar ett nödsänkningssystem med separata batterier automatiskt över, batterier som byts en gång per år. Hissen har hög driftssäkerhet och är enkel att köra.

Hissen är certifierad enligt maskindirektivet 2006/42/EC och enligt standarden pr EN81-41. Den är vidare CE-godkänd.

Hissen levereras med plattform, drivpaket, dörrar, väggar, och är enkel att installera. Den består av självbärande schakt. Installationstiden är 2 dagar för en hiss i två plan.

Jag har provåkt hissen vid besök på fabriken i Stockholm. Det var inga som helst problem. Det kändes helt enkelt bara bra.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar