Bloggintresserade

21 februari 2013

Några bilder på det färdiga resultatet av mitt husbygge

Jag hade egentligen inte tänkt att lägga ut bilder på inredning etc., men här kommer nu några bilder även om det inte är riktigt klart ännu. Här syns braskaminen inbyggd i ett hölje av granitchips. Braskaminen är från Spartherm, med utfällbar lucka som underlättar rengöring. Luckan är också möjlig att dra uppåt för att man enkelt skall kunna lägga in ved. Jag trodde att den skulle gå att få upp helt och hållet så att man kunde välja att ha en öppen brasa eller en bakóm glasskivan. Här hade jag inte informerat mig ordentligt kan man konstatera så här i efterhand. Jag kan väl också nu se att spisen blev lite väl stor för rummet som inte är så brett. Sitter man i soffan är det dock på behagligt avstånd från värmen.

Skorstenen är bakkantsmonterad och löper enbart utomhus. Som synes på bilden är det en tejpbit kvar på skorstenen. Den kommer att döljas när väl plåtslagaren Järmo kommer och monterar plåten som skorstenen skall kläs med. Det har dröjt onödigt länge må jag säga. Plåtslagaren var väl inte riktigt klar över hur han skulle kunna tillfredsställa min önskan om att få en plåt i antracitfärg som övrig utomhusplåt (fönsterbleck, hängrännor och stuprör) och i SINUSPROFIL DRAGEN PÅ DIAGONALEN. Nu blir det inte så utan istället en plåt med band som lite liknar det jag ville ha. Jag har sagt ok till detta för länge sedan, men som sagt det dröjer innan detta är på plats.

För att dölja skorstenen som kommer ut utomhus murades också en utomhusdel av leca och samma granitchips. Skorstenspojkarna i Kungsbacka gjorde här ett mycket fint jobb. Chipsen köptes från KS Kaminer i Kungsbacka, där jag även köpte braskaminen.

Marmorbordet vid soffan kommer att säljas. Finns det någon köpare där ute i cyberrymden? Det blir istället ett lite mindre bord med en glasskiva och ett underreda av amerikansk körsbär som vitrinskåpet längst in i rummet. Längst in i bilden skymtar höger med böcker. Det är matböcker - en snickare - Ingvar Andersson från Ting i trä i Varberg håller på att bygga en bokhylla för mina kokböcker. Denna hylla placeras precis vid ingången till köksdelen.

1 kommentar: