Bloggintresserade

11 juli 2011

Totalentreprenad vs. Generalentreprenad

Som jag har förstått det är Generalentreprenad inte samma sak som Totalentreprenad.



Generalentreprenad är en form av Delad Entreprenad / materialleverans där jag själv handlar upp entreprenaden hos ett enda byggföretag (i mitt fall handlar Willa Nordic AB upp byggentreprenaden hos Smarholmen AB) och materialleveransen hos Willa Nordic AB - husleverantör (i mitt fall husstommen, takstolar etc enligt en Tillverknings- och leveransorder).



Michael Hjälmeby, Peter Grip och jag träffades 2011-07-06 för diskussion om totalentreprenaden (det är ingen totalentreprenad i juridisk mening - uttrycks vara det av Michael Hjälmeby- men enligt Willa Nordic AB så är det en generalentreprenad). Jag begrep när jag kom hem att det inte var en totalentreprenad utan en generalentreprenad som Willa Nordic AB förordar. Jag måste nu försöka sätta mig in i konsekvenserna av detta.



Det var först vid detta möte som jag fick reda på totalkostnaden för bygget.



Jag är själv byggherre och har fullt juridiskt ansvar enligt texter på nätet om vad som utmärker en Generalentreprenad. VAD INNEBÄR DETTA I PRAKTIKEN?



I mitt fall så är det så att jag handlar upp husleveransen från Willa Nordic AB, se Tillverknings- och leveransorder som måste godkännas av båda parter (mig och WNAB) och ritningar påskrivna och godkända för tillverkning daterade 2011-06-01. Jag har ännu inte erhållit bekräftelse från Willa Nordic AB - 2011-07-11 på att de godtar TL-ordern.


Jag handlar också upp entreprenaden från Willa Nordic AB, vi träffas för nästa möte 2011-09-26.



Willa Nordic AB projekterar, handlar upp och ansvarar juridiskt för:

- byggarbetena från Smarholmen AB, Onsala
- elarbetena från Ljunghems el AB
- plåtslagare - JVPlåt, enskild firma
- målare - Hedlunds Måleri AB
- rörmakare Ale rör AB



För den tekniska och ekonomiska kontrollen under byggtiden kan beställaren behöva resurser i form av kontrollanter, besiktningsmän, projektadministratörer och kvalitetsansvarig. Dessa kontrollanter brukar ingå i byggledarens stab. Jag har haft kontakt med Håkan Cullberg som vidtalar Jerker Olsson att bli min byggledare. Det blev inte så utan jag fungerade själv som byggledare under byggets gång.



Byggledarnas (nätet) erfarenhet visar att många entreprenörer saknar fungerande kontrollplaner med tillräckligt omfattande genomförda egenkontroller för de delentreprenader som de utövar och därför blir det totala kontrollsystemet ofullständigt i de fall där den kvalitétsansvarige inte följer upp entreprenörens kompetens.


BYGGLEDARNA ser till att entreprenörerna förstår kontrollplanen (se särskilt inlägg för kontrollplanen - på denna blogg) för byggprojektet och att entreprenören har ett system för egenkontroller som används.



Det är därför viktigt med byggmöten med varje entreprenör som skall in på mitt bygge.



Willa Nordic AB ansvarar för all samordning, även med de leverantörer där byggherren själv sköter upphandlingen, se här nedan.



Byggherren, jag själv: handlar upp:

-markarbetena från Lasses entreprenad (Jag har fått Lasses offert. Sprängare blir Donald. Besiktningsföretag blir Sprängkonsult AB, Göteborg - av vilka jag har fått en separat offert)

-grundarbetena - platta på mark från Morgan Husgrunder AB (Jag har fått Morgan Husgrunder ABs offert, vilken även gäller murning av garaget). Jag kommer ev. att vidtala fler för att ge mig en offert på denna del.

- fönster och fönsterdörrar, Karlsson & Dahl glasmästeri AB, vilken levererar till Stockaryd för montage. Steppfönstret till vardagsrummet levererar Karlsson & Dahl glasmästeri till Åsa, dvs till byggplatsen och monterar det.


- Karlsson & Dahl mallar, levererar och monterar glasvägg inkl dörr till bastu; glasskiva under handfat i badrum - Karlsson & Dahl glasmästeri AB levererar och monterar.
- entredörr med sidoljus, garageport och portautomatik (Hörmans) levereras och monteras av Willa Nordic från Snickarper.


- öppen spis/braskamin - Kungsbacka kamin AB mallar, levererar och monterar spis och rökkanal
- kök - Binova, Planoform mallar, levererar och monterar
- badrum - WC/gästtoalett - porslin. Badoform, Planoform som levererar men Willa Nordic AB ger Ale rör AB arbetet att montera allt även nackspegel. Konsol för glasskiva under handfat i badrum monteras av byggaren - Smarholmen AB, Onsala.
- Aritco hiss, RC hiss service AB levererar och monterar; Willa Nordic AB:s byggare Smarholmen AB bygger in denna med gips i entrén.
- garderober - hyllplan från IKEA i tvättstuga, skafferi, garage




Generalentreprenad:
I generalentreprenaden har byggherren endast ett avtal rörande projekteringen och utförandet av angivna entreprenader och deras underentreprenader. Generalentreprenören ansvarar för samordningen mellan entreprenörerna och deras underentreprenörer samt med de entreprenörer byggherren själv anlitar. Generalentreprenören svarar för att byggnaden uppförs enligt gällande normer och enligt de funktionskrav som är sammanställda i: Entreprenad- och rumsbeskrivning daterad 2011-07-05, ritningar påskrivna och godkända för tillverkning daterade 2011-06-01 med ändringar godkända av Michael Hjälmeby, Willa Nordics representant, och postade till Willa Nordic AB, Stockaryd - Sven-Åke Stenqvist 2011-07-06. Generalentreprenören svarar även för alla allmänna hjälpmedel som till exempel ställningar, bodar och andra arbetsplatsanordningar och arbetsmiljöfrågor.




Totalentreprenad:
Vid en totalentreprenad har byggherren endast ett avtal som omfattar både projekteringen och utförandet av entreprenaderna. Totalentreprenören svarar för att byggnaden uppförs enligt gällande normer och enligt de funktionskrav som är sammanställda i: Entreprenad- och rumsbeskrivning daterad 2011-07-05, ritningar påskrivna och godkända för tillverkning daterade 2011-06-01 med ändringar godkända av Michael Hjälmeby, Willa Nordics representant, och postade till Willa Nordic AB, Stockaryd - Sven-Åke Stenqvist 2011-07-06.



Som projektledare är Peter Grip, entreprenadansvarig vid Willa Nordic AB utsedd att föra beställarens talan och följa upp projektet under entreprenadtiden och tiden efter slutbesiktningen tills alla ändringsarbeten är godkända.



Lisbeth önskar ta del av Willa Nordic ABs förfrågan hos de olika entreprenörerna/underentreprenörerna inför anbudsgivning och entreprenörernas färdigprojektering inför anbudsgivningen.

Lisbeth har hittills endast fått el-projekteringen (den del som ingår i Willa Nordic AB:s angivelse av vad som krävs för svenska bostadsstandard) av Anders Gustafsson, Ljunghems el AB.

Lisbeth har ännu inte fått VVS-projektering, markprojektering etc. Och har ex inte erhållit någon grundritning 2011-09-18.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar