Bloggintresserade

15 oktober 2011

Feng Shui och ljuset i mitt hus och vinden utanför

nr 65 15 oktober 2011 Feng Shui och ljuset i mitt hus och vinden utanför


Frågan är var jag behöver korrigera insläpp av dagsljus med elektriskt ljus i mitt hus?



Jag har lagt ned stor möda på att få ett fint ljusspel i huset. Arkitekten Stefan Rupert förstod väl mina intentioner vad gäller ljusspelet och perspektiv- och utsiktslinjer i huset.



Jan anser att det är oerhört viktigt med dagsljus in i huset, då dagsljuset är den viktigaste källan till frisk, välbalanserad chi.



I Billdal hade jag ljusinsläpp från öster mot mitt ansikte när jag borstade tänderna på morgonen. Jag har nu fått Willa Nordics konstruktionsavdelning i Stockaryd att rita in ett fönster, i och för sig i norrläge och inte i österläge – det placeras till höger om spegelskåpet ovan handfatet placerat mot norrväggen i det nya badrummet. Härligt!



Ja, så nu till frågan om betydelsen av blåsiga vindar. Den mest optimala platsen att bygga sitt hus på är vindskyddad, enligt Feng Shui. Traditionellt byggde man i Kina hus som vette mot söder och med baksidan mot norr, där något stabilt stod som skydd. Det berodde på att det sämsta vädret och de häftigaste stormarna i Kina kom från norr. I mitt fall är det så att de häftigaste vindarna och regnet kommer från nordväst. Här ligger mitt hus "baksida", vilket känns betryggande.



I Feng Shui böcker kan man ofta läsa att det är bättre att bo på en höjd än i en dalsänka. I mitt fall ligger huset på en höjd som har en något högre höjd bakom sig, vilket är helt optimalt då man beaktar vindförhållandena. Jag kommer att få uppleva fint läläge när jag sitter och läser i min pergola.






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar