Bloggintresserade

15 oktober 2011

Feng Shui och utsikt över vatten

nr 66 15 okt 2011 Feng Shui och utsikt över vatten


Vatten har alltid betytt mycket för mig. För mig är vatten livgivande. Jag har vuxit upp med hela havet framför mig - havet utanför udden i Vassbäck/Kuggavik i Åsa. Detta sitter i ryggmärgen på mig. Det var ett öppet hav utanför mitt sovrumsfönster. Denna vy gav mig en kluven känsla. Jag fascinerades av havet och dess ständigt olika uttryck, samtidigt som det gav mig en känsla av respekt. Denna kluvenhet inför havet finns än idag hos mig.



Jag vill hellre än att ha hela havet framför mig ha en utsikt där havet är "inringat" av öar utanför eller en vik på "andra" sidan. Så var det i Billdal. På andra sidan havet fanns Amendön etc. Perfekt.



Från min tomt i Åsa och mitt hus på berget kommer jag att skymta havet mot udden där jag bodde sommartid som barn och där idag min bror Lennart har byggt sitt drömhus. Denna utsikt kommer att bli bra.



Öppet hav där himmel och hav möts gör att det är svårt att känna sig "förankrad".



Framför mitt nya hus blir det fri sikt över Skytteviken, mycket himmel och lite hav. För mig blir det perfekt och jag kommer att känna mig "förankrad".



Hur kommer då trädgården att bli? Mycket natur. Lingonris som är hur frodigt som helst. Likaså finns här blåbärsris. Äppelträd, som självsått sig och som klättrar upp utefter berget. Vad mer kan man begära?



Nedanför berget kommer jag att plantera klotformiga träd, Klotrubiner.  Välmående träd förhöjer chi, balansen mellan yin och yang, på ett välgörande sätt.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar