Bloggintresserade

15 oktober 2011

Feng Shui - och placeringen av mitt hus

nr 64 15 okt 2011 Feng Shui - och placeringen av mitt hus




Kan tankarna inom Feng Shui rörelsen bidra till att mitt kommande hus kommer att upplevas som livgivande?



Ytterst handlar det om hur jag placerar huset på min tomt.


Allra först bör jag ställa mig frågan: är platsen lämplig för mitt personliga boende? Min historia som sommarboende här i Åsa är lång. Mina föräldrar köpte sitt sommarhus i Åsa, på udden mellan Vassbäck och Kuggavik 1951.


Jag träffade min blivande man Leif 1962 i Åsa - också han sommarboende i Åsa.


I själva verket fick vi köpa en bit tomtmark av Leifs föräldrar ett år efter det att vi hade gift oss 1965. Bygget av vårt eget sommarhus startade sent på hösten 1966, och var klart sommaren 1967, strax innan vår äldste son föddes.



Den tomt vi köpte var relativt stor, åtminstone så stor att jag, fyra år efter det att Leif dog, kunde stycka av en bit mark till en ny tomt. Det är på denna nya tomt jag nu avser att bygga mitt nya åretrunthus.



Planeringsdirektören vid Kungsbacka kommun Nils-Åke Hultén, rådde mig att stycka av en bit mark för att där bygga ett nytt hus istället för att bygga om mitt fritidshus som ligger på tomten i direkt anslutning till den nya tomten.



Den nya tomten ligger på en av två bergsåsar på var sin sida om Skytteviken. Den ås där min tomt är belägen är den västra som sträcker sig i syd nord riktning. I sydväst på tomten finns en liten bergsknalle som kan ge skydd för västvindarna. "Bakom" där jag planerar att huset skall ligga - åt väster - reser sig en liten bergslänt ovan vilken det finns ett grannhus. Denna slänt ger med Feng Shuis sätt att se på saken en stabil bakgrund till huset. Denna slänt består av urberg, medan min tomt i övrigt består av är berg av senare datum. Marken nedanför bergsknallen består av postglacialt grus.



Enligt Feng Shuis formskola handlar placeringen av huset om förhållandet till omgivningen och att huset bör få en stabil placering. Vad kan vara mer stabilt än en grund som vilar på berget och med en baksida av urberget?



Placeringen av huset handlar också om hänsyn till väderstrecken och planeterna. Dessa tankar tillhör Feng Shuis kompasskola.



Det finns en önskan att följa naturens lagar. Antikens filosofer utgick ifrån att världen bestod av fyra grundelement: luft, eld, vatten och jord.



Kineserna talar om fem element: trä, eld, jord, metall och vatten. Till syvende och sist handlar det om vi kan åstadkomma balans mellan de olika elementen, för att därigenom kunna uppnå en balans i tillvaron.



Utöver de fem elementen har begreppen yin och yang enligt Feng Shui stor betydelse för att uppnå balans i tillvaron.



Här har den universella livskraften, den som bär upp allt levande, chi, stor betydelse.



Chi finns överallt. Den bär upp våra kroppar och hela vår omgivning. Det intressanta är att nästan alla kulturer har ett namn för det som kineserna kallar chi: japanerna kallar det ki, indierna prana, antikens romare spiritus, grekerna pneuma, hebréerna ruah, araberna rhor.


I Norden använder vi mest ordet energi, av grekiskans "energeia", handlingskraft.



Det finns egentligen inget viktigare att tänka på än hur huset placeras. Läget betyder mer än vad som finns inuti huset. Är det ett dåligt läge för huset faller allt.



I Norden är söderläge det mest gynnsamma läget för ett hus, som även skall ha öppningar mot öster och väster. Hur blir det då i mitt fall, så som huset nu är utstakat av Kungsbacka kommuns kartavdelning?



Husets entré ligger i norrläge, huset största fönster är vända mot söder. Huset har även öppningar - pergola, matplats och vardagsrum - mot öster, och dörröppning och fönster mot väster, dörr från kök och badrum mot väster.



Syftet med ett söderläge är att få in yang-energi i huset via ljuset. Det uppnår jag via fönster i biblioteket och vardagsrummet.



I öster föds den uppåtstigande morgonenergin (yang), en energi som är igångsättande och alert. Den för med sig pånyttfödelse. Det är bra om sovrummen vetter mot öster, så att vi kan bli väckta av den här energin. I mitt fall är sovrummet placerat mot norr. Problematiskt?



Söder är det starkaste yang-väderstrecket. Det är har en stark, livgivande och kraftfull prägel. För mycket yang-energi gör oss dock trötta och utmattade (extremt stora söderfönster är inte att rekommendera -- fönstren i biblioteket är stora - visst- men ena halvan är "gömd" bakom pergolan). Räcker det?



I väster faller yang in i yin och börjar att dra ihop sig. Det är den sena eftermiddagens väderstreck. Eftermiddagens- och kvällssolen ger njutning då dagen övergår i kväll. Jag är i själva verket mycket ledsen över att jag inte har råd att bygga övervåningen så att jag hade kunnat få en takterrass med kvällssol. Min tomts läge ger mig inte möjlighet till denna njutning.



Jag har ett fint sydväst läge, vilket är ett bra väderstreck för romantik, och när solen står i nordväst börjar den blå timmen, en tid för vila och introspektion.



Norr är nattens och stillhetens väderstreck. Rum som är till just för stillhet och lugn kan med fördel placeras i norrläge. Här har jag mitt sovrum. Perfekt.



1 kommentar:

  1. Det är spännande värld med feng shui! Feng shui inredning hem färg harmoni balans :-) Lajla HUSplaner.se

    SvaraRadera